Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Oceňuji výraznou podobu reálií, výkon herecký je zde samozřejmě nejviditelnější u paní Bydžovské, která opět prokazuje, že je jednou ze současných nejlepších českých hereček před film.kamerou i na jevištích.!! Trochu mi v ději vadila jistá nestabilita, zvláště poslední půlhodinka je dosti nevyrovnaná a celkovosti snímku a pravého vyznění dost ubližuje, nicméně je to to nejlepší z poslední doby českého filmu.! ()
Až neskutečně působivé a ač s pozitivním vyzněním, přesto "slámovsky" depresivní. Jediný problém, který s Venkovským učitelem mám je, že je tak hrozně pomalu vyprávěný. Na druhou stranu ale chápu záměr. Pomalu budovaná atmosféra, scény bez střihů, díky kterým se ještě intenzivněji sžíváte s postavami. A když se pak děje něco hodně vážného, vnitřně vás to přímo drtí - jakobyste byli účastníci situace. Bohdam Sláma je mistr a tenhle film dokonale obstojí nejen v českým měřítkách, ale i v celoevropských. Vážně. ()
SPOILERY! Novostavba vybudovaná na starých dobrých základech, aneb dejte na plac homosexuála se ztrápeným výrazem, do něhož se zamiluje postarší matka...on ale do jejího synáčka (no néé, že by reprodukce zápletek z mexických telenovel?)...ehm...a pak nechte reagovat mezi sebou. Synkovi tu povahu trochu vybarvěte pastelkami, tu homosexuálovu nechte černobílou. Matku nechte zcela sympatickou a navrch jí na bedra složte náklad těžkého údělu. A promíchejte, zatřepejte a podávejte jako super lidské drama. Působí to triviálně? Ano, působí. A hned bych šel s hodnocením níž, kdyby tuhle látku netočil Sláma. Ten totiž dokázal, že i podobná témata umí zpracovat řemeslnicky zručně (střih) i audiovizuálně působivě. Příběh je k ničemu, ale provedení je dobré. Je úspěch, že jsem se moc nenudil, u podobných filmů, který z diváka ždímají emoce tím, že zaměstnají scénáristy Rodinných pout či Velmi křehkých vztahů, aby ze sebe vypudili další citovku, se strašně nudím. K hereckým výkonům mám výhrady zejména u mladých herců. Liška je na průměru, ale Bydžovská ten film táhne výtečným výkonem. ()
Venkovský učitel přebírá znaky hororu, konrétně hixploitation subžánru, jen s tím rozdílem, že retardovaní sedláci měšťáky nezabíjejí. Volí krutější cestu. Pomalu je stravují a pošklebují se jejich trojitému int-komplexu (intelektuálství, introvertnost a intersexualita). Apel na pluralitu a toleranci lze číst i jako komplex samotného režiséra Slámy, doslova obrazu Pavla Lišky, který je podobně jako Kubrick charakterově handicapovaný (uzavřenost, odstup, pedantnost), a tudíž nemůže komunikovat s lidmi přímo. Vyjadřovací schopnosti k tomu nestačí. Může k nim promlouvat pouze přes své filmové dílo. ()
Ano, přiznávám - 3,5* zaokrouhluji nahoru prostě proto, že je to český snímek, takže jsem benevolentnější - ať už jde o pár za uši tahajících dialogů či nějaký ten (ne)herecký/scénáristický úlet. Spojení kamery a hudby je u Venkovského učitele na současný český film občas až překvapivě silné a navíc mi zde definitivně došlo, že Bydžovská je možná nejlepší českou herečkou vůbec. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- Mariin (Zuzana Bydžovská) statek i učitelův (Pavel Liška) filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto snímku. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat prostorem spolu s herci. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)
- Poté, co se Láďa (Ladislav Šedivý) vrací o berlích domů, můžeme na jeho oblečení vidět nášivky a doplňky odkazující na různé punk / punk-rockové kapely, jako například N.V.Ú., Visací zámek (jejichž skladbu uslyšíme ve filmu), Totální nasazení či The Exploited. (Nick321)
- Zatímco některé záběry se točily až dvacetkrát, klíčová scéna mezi učitelem (Pavel Liška) a chlapcem (Ladislav Šedivý) se jela "jen" na čtyři pokusy. (Siriuss)
Reklama