Režie:
Brian De PalmaScénář:
John FarrisKamera:
Richard H. KlineHudba:
John WilliamsHrají:
Kirk Douglas, John Cassavetes, Carrie Snodgress, Charles Durning, Amy Irving, Fiona Lewis, Andrew Stevens, Dennis Franz, Rutanya Alda, William Finley (více)Obsahy(1)
Agent tajné americké služby, která se zabývá unášením a výzkumem dětí s výjimečnými psychickými schopnostmi, Ben Childress, unáší syna Robina svému bývalému kolegovi ze CIA Peterovi Sandzovi a při tomto únosu málem Petera zabije. Peterovou jedinou možností k nalezení syna je spojit se s ním pomocí mladé dívky Gillian Bellaver, která je obdařená stejnými schopnostmi jako Robin. Peter a Gillian spojují své síly, aby dostali Robina co nejdříve ze zajetí. (Chatterer)
(více)Videa (1)
Recenze (36)
Telepatičtí mutanti v 70. letech od Briana DePalmy v tehdy hvězdném obsazení? Mohla by to být zábava. Bohužel se jedná o nudnou blbost - strašně se vleče, postrádá DePalmovy tradiční vychytávky s kamerou (kromě "vize na schodech" je to konvenčně nasnímaný film), scénář je trapnej a hroznej. Kirk Douglas hraje jak o Oscara, což je v případě béčka útok na bránici, všechny postavy se chovají nesmyslně a závěr několikaminutová zpomalená scéna útěku spíš působí jako scéna z Bláznivé střely. Ke cti lze dodat jen to, že BluRay verze obsahuje nezkrácenou verzi s pěknou scannerovskou explozí ve finále - efekty od Ricka Bakera. ()
Brian de Palma mi opakovaně potvrzuje pověst filmaře se zvláštním talentem pro jednotlivosti kombinovaným s neschopností vidět a tvořit celek. Mám určitou fantazii o tom, jak točí své filmy: Ve scénáři ho osloví jeho jedna až tři scény a k nim jeho imaginace vyprodukuje dechberoucí realizaci. Tyto posléze obalí více či méně zdařilou rutinou a celé to pojmenuje tak, aby to znělo jako cosi od Alfreda Hitchcocka - Fury, Frenzy, whatever. Těmito centrálními scénami jsou v této Carrie na druhou vize a spontánní telekinetické ataky postavy s mimozemsky vyhlížející Amy Irving resp. dalších zvláště nadaných dorostenců uprostřed. Paul Atreides eyes. Během těchto scén na plátně konzumujeme zrna, z nichž patrně vzešel celý film. To ostatní je nať, z jejíž zeleně zbyla po letech sláma a jejímž nejfotogeničtějším stvolem povlává Kirk Douglas v roli nezdolného předchůdce taťky Liama Neesona, [who] do have are a very particular set of skills, skills I have acquired over a very long career. Skills that make me a nightmare for people like you. Tím "you" je v tomto případě krysa John Cassavetes, který má s przněním různých děťátek bohaté filmové zkušenosti. Arabové, kteří to odskáčou jaksi preventivně na kolotoči, výjimečně za nic nemohou... Až na jednotlivosti zábavně vyčpělé. ()
V 70-tych rokoch bol De Palma ešte podpriemerný režisér a keď sa k tomu pridá mizerný B-čkový scenár, nemohlo to dopadnúť dobre. Nezachráni to ani Kirk. Príbeh je na hlavu, koniec je úplne dementný a tie spomalené zábery je niečo strašné. Aspoň máme v tomto filme niekoľko hereckých debutov - Daryl Hannah, James Belushi či Dennis Franz. ()
De Palma na kokse. Posilnený úspechom Carrie, vrhol sa opäť do vôd nadprirodzena, ibaže bez kvalitnej predlohy na úrovni Stephena Kinga, zato s partou šialene prehrávajúcich hercov. Budúca pani Spielbergová, vcelku sympatická Amy Irving, chce byť druhou Sissy Spacek – lenže vyzerá, akoby mala permanentne krámy. Šesťdesiatnik Kirk Douglas pre zmenu nemohol odolať príležitosti byť zase na chvíľu „in“ a tak popri staromódnej zadnej projekcii trapácky šaškuje alebo dokazuje svoju stareckú mužnosť, keď nafackuje hlavnej hrdinke. Cassavetes je do počtu a jeho vskutku dramatický odchod zo scény je jedno veľké WTF, pri ktorom si spätne uvedomíte, že takmer všetky postavy boli na jedno použitie a vysublimovali podivnou (často komickou) smrťou. Hoci skladateľ John Williams okato imituje soundtracky Bernarda Herrmanna, je prakticky jedinou skutočnou devízou špatne zostrihaného thrilleru, postrádajúceho dynamiku, zrozumiteľný príbeh a plnokrvné charaktery. Keby som nemal slabosť pre De Palmu a netrpel nostalgiou za pozdnými 70s, keď celý Hollywood surfoval na vlne bieleho prachu, tak hodnotím nekompromisnejšie. ()
70. roky priali thrillerom s nadprirodzenými motívmi. S kľudom môžem ZÚRIVOSŤ označiť za jeden z najvydarenejších onej dekády. De Palma vynikajúco natočil priemerný príbeh s niekoľkými perfektnými scénami ( záver, spomalene snímaná pasáž Gillianinho úteku z kliniky ) zdatne doprevádzaný klasickým a klasicky výborným Williamsovým hudobným doprovodom. Nech sa páči. ()
Galerie (96)
Zajímavosti (5)
- Hudební kompozici k tomuto filmu měl mít původně na starosti velikán filmové hudby Bernard Herrmann, který s De Palmou spolupracoval již na snímcích Sisters a Obsession, ten ale bohužel v prosinci roku 1975 zemřel, a tak se režisér obrátil na Johna Williamse, který byl jedním z mála Herrmannových přátel. (Lavran)
- John Williams se v hudebním doprovodu snažil v určitém směru odkázat na práci zesnulého Bernarda Herrmanna, takže vedle výskytu specificky herrmannovských orchestračních postupů můžeme zaregistrovat i legendární elektronický nástroj theremin. (Lavran)
- Filmový debut Daryl Hannah a Laury Innes. (Chatterer)
Reklama