poster

Vzpoura v Kautokeinu

  • Dánsko

    Kautokeino-opprøret

  • Švédsko

    Kautokeino-upproret

  • anglický

    The Kautokeino Rebellion

Drama

Dánsko / Norsko / Švédsko, 2008, 100 min

  • Morholt
    *****

    Paráda! Možná že se jedná o ohraný příběh, kdy se jedinec či malá skupina musí postavit proti vládnoucí vrstvě, ale ten důvod a vůbec zasazení do Laponska poloviny 19.století, dělá z Kautokeino nevšední zážitek. Ačkoliv jsem podobně laděných filmů viděl x, tak si nevzpomenu, kdy jsem měl takový vztek a zarýval si nehty do dlaní. A to mají na svědomí pochopitelně i herci, zejména tolikrát zmiňovaná Anni-Kristiina Juuso. Za tenhle výkon byl po právu oceněná. Ony možná táhnou jiná jména, zejména Coster-Waldau a Michael Nyqvist, ale ti se tu vlastně jen mihnou. Další severská věc, která je u nás neprávem naprosto opomíjená. 90%(16.12.2012)

  • PetrPan
    ***

    Hmm, chlast je sviňa a pokud jste sobaři ( pro neznalé, to je chovatel sobů) kdesi v norském Laponsku můžete velmi rychle prochlastat celé stádo, když si nedáte pozor. Sobař ale není jen tak ledajaký ochmelka a dokáže se tomuhle démonovi vzepřít, stačí trocha pravé víry ( no jo, no, dřív měla větší sílu než sezení alkoholiků) a najednou se na mizině ocitne hospodský.. jenže pokud je to taková svině jako ten v Kautokeinu nebude to mít sobař tak jednoduché a bude se muset postavit nejen flašce,nýbrž i systému, kde ten zná toho a ten zas toho... Rebelie v Kautokeinu neměla asi příliš velký historický význam, ale Aslak je pro Laponce zřejmě totéž co pro Chody Kozina..je to srdcová záležitost . Nils Gaup,sám Sám, natočil prostou a jednoduchou poctu těmto odvážným lidem, sice až na výjimky bez výraznějších dramatických momentů,ale koneckonců ono to zas tak nevadí, ten sever je prostě takovej chladnej.(14.3.2013)

  • misterz
    *****

    Nádherná severská dráma podľa skutočnej udalosti. Nedávno som videl film Zakázané ovoce (2009) kde sa spomína, že Lestadiánstvo, ako náboženské hnutie, vzniklo hlavne kvôli tomu, aby sa bojovalo proti alkoholizmu a všetkým veciam s ním spojených. Popravde, nevedel som si predstaviť ten dôvod, prečo by alkohol mal byť zámienkou na vznik fanatickej sekty. Teraz to už chápem, takže v tomto smere mi film poskytol niečo nové. Inak je film veľmi nasierací, tá do neba volajúca nespravodlivosť mi riadne hýbala žlčou. Ale aj takí sú ľudia. Niekedy treba proti fanatizmu bojovať ešte väčším fanatizmom, pretože iba s podobným nástrojom sa dá zvíťaziť. Ako s ním potom človek naloží je už druhá vec. Práve preto sú takéto filmy dôležité, aby sa neustále pripomínalo, že aj niečo také je možné, že aj niečoho takého sú ľudia schopní, len aby dosiahli svoje. Hrozné, desivé a nespravodlivé. To všetko za doprovodu nádhernej, božskej prírody a skvelých hereckých výkonov. Jasný plný počet hviezd, dráma ako lusk. A to, že je podľa skutočnej udalosti je vítaným bonusom.(3.6.2014)

  • GrooveJump
    *****

    I když to byl vlastně velkofilm, který ve Skandinávii asi zaplnil nějaké to kino a neoplýval na první pohled něčím výjmečným, tak pro svou exotičnost (Je opravdu málo hraných filmů týkající se "běžnhého" života etnika Laponců - částečnou výjímku tvoří filmy: Kukuška http://www.csfd.cz/film/37945-kukuska-kukacka-kukushka,/, kde opět hlavní ženskou roli hraje Anni-Kristiina Juuso, či film Stopař http://www.csfd.cz/film/90299-stopar-ofelas/ - od stejného režiséra, který je historicky položen o devětset let dříve ), skvělou práci z kamerou (která hýří barvičkama, nutno podotknout že nepestrými severními odstíny - viz galerie), práci s hudbou (komponovala Mari Boine - laponská umělkyně, která vytrvale bojuje za práva svého etnika a která se veřejně nebojí promluvit, že i ve vyspělých západních zemí jsou i v dnešní moderní a multikulturní době porušovány práva menšin), tak především, hlavně pro svoje originální historické ztvárnění ( dobové kostýmy a každá věc polžená na stole působí přirozeně a věrohodně), hodnotím tento film, díky mé zálibě v etnické mapě Evropy, nadstandartně. Filmové zpracování této dobové a významné události (Povstání v Kautokeinu z roku 1852, které jasně bojovalo nejenom proti alkoholu a církvi, nýbrž i proti obecné korupci a kolonizaci vůbec) vede k posílení národní identity Laponců, ba i přispívá něčím "vyšším" i samotým Sámijům (ekv. k Laponcům) k nesnadnému boji o navrácení zkonfiskovaného území, který trvá bohužel dodnes....(17.8.2009)

  • Rakosnicek77
    ***

    Za vším hledej chlast, nikoliv ženskou. Kdyby pánové Sámové neprolévali víc huby kořalkou, tak nemuseli bejt spory o neuhrazené dluhy, pocity nespravedlnosti a hromada zbytečně zabásnutejch rampouchů. Do toho všeho bezohledná korupce a kšeft s čím jiným, než opět s chlastem a to se pak jeden nemůže člověku divit, že někdo přijde k úhoně a na řadu se dostane i sekera. Tento severský epos, sleduje boj domorodých Sámů, proti Norským vykořisťovatelům, kteří sklízí zisky z jejich utrpení a zoufalství. Boj který ovšem nemohli nikdy vyhrát a podobný konec se dal už předem očekávat. Ať už byl dluh nespravedlivý, nebo nebyl, tak bez soudu se nikdo zavírat nemá a tak je zase logické, že se to ostatním nelíbilo a nastala krvavá řež. Pro mne průměrnej biják, na můj vkus moc ukecanej. Viděno jako 26 film v pořadí v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií(6.4.2015)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo na severe Nórska, v okolí skutočného mestečka Kautokein a tiež pri Målselv. (MikaelSVK)

  • - Pracovným názvom filmu bolo označenie Kautokeino 1852. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace