Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Nicolas Cage, Rose Byrne, Chandler Canterbury, Adrienne Pickering, Ben Mendelsohn, Lara Robinson, Sally Anne Arnott, D.G. Maloney, Clem Maloney (více)Obsahy(2)
Při otevírání nové budovy, základní školy Willima Dawese v roce 1959, jsou žáci požádáni, aby pro budoucí žáky nakreslili, jak si představují budoucnost za padesát let, kdy bude časová schránka otevřena. Všichni žáci malují obrázky, jen dívka Lucinda popíše svůj list papíru čísly. Učitelka, slečna Taylorová, jí vezme papír dříve, než čísla dopíše. Lucinda slyší šeptající hlasy, které jí čísla diktují, a když je časová schránka vkládána do skrýše, Lucinda zmizí. Učitelka najde Lucindu v suterénu školy, s krvácejícími prsty od škrábání čísel do dveří... O padesát let později je časová schránka vyndána a každý žák dostává jednu obálku. Caleb Koestler dostane vzkaz s čísly od Lucindy, který neodevzdá ve škole, ale vezme si ho domů. Calebův otec John je astrofyzik a ve vzkazu objeví reálná data. John celou noc přepisuje čísla na tabuli, vyhledává na internetu data a je vyděšený z toho, co vidí... Každé datum označuje den nějakého neštěstí, za datem je uveden počet obětí a následují další čísla, která John nedokáže zařadit. Přeskočí je, čímž dostane další datum neštěstí s počtem obětí. Všechna neštěstí se stala po uložení vzkazu do časové schránky... John jede pro Caleba do školy, ale uvízne v zácpě. Na navigaci uvidí souřadnice, které se shodují s číslem, jež je uvedeno za datem a počtem obětí. Johnovi dojde, že je na místě, kde má dojít k dalšímu neštěstí; podle Lucindy tu má zemřít 81 lidí. John vystoupí z vozu a hned nato kousek od něj havaruje letadlo. John už má jistotu, co která čísla znamenají, a snaží se vyhledat Lucindinu rodinu. Johnovi se podaří najít její dceru Dianu, která má již také dceru Abby. John Dianu osloví, a když se zeptá na Lucindu, na její proroctví a řekne, že má druhý den dojít k dalšímu neštěstí, Diana uteče... Diana se vrátí poté, co k prorokovanému neštěstí skutečně dojde. Vysvětlí pak Johnovi, že poslední datum na vzkazu má být datum její smrti. John s Dianou zjistí, že katastrofa se má týkat všech lidí a jedná se o velký žár. Rozhodnou se odjet do hlubokých jeskyní, ale John chce zjistit souřadnice poslední katastrofy: ze dveří, které Lucinda tenkrát poškrábala, sundává lak. John však netuší, že Abby i Caleb stejně jako Lucinda slyší šeptající hlasy, které jim říkají, co se stane... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 542)
Průměrný film po všech stránkách. Křesťanské sci-fi, které má jednu velmi silnou vadu - strašně předvídatelný scénář. Vyniká naopak triková stránka filmu - scéna havárie letadla či nehody v metru bere dech. Nicolas Cage hraje stále stejně a ostatní herecké výkony jsou celkem v normě, ničím neurazí, ničím nenadchnou... Dovolím si taky jedno proroctví - tohle nebude trhák... ()
Při sledování Proroctví jsem se neubránil srovnání s podobně znějícím snímkem Proroctví z temnot, které je pevně usazené v mysteriozním žánru - narozdíl od Proroctví, které je žánrově rozkročeno mnohem šířeji, ale v zásadě se jedná o "zparchantělé sci-fi", které by mi mělo být jako fandovi žánru mnohem bližší. Kupodivu není, a to podotýkám nepovažuju Proroctví z temnot v žádném případě za filmový klenot. Ono je pěkné, že Proyas zvládá slušně řemeslo a snaží se navodit tu správnou atmosféru. Jenže přitom hodně kopíruje z úspěšných filmů minulosti a navíc se opírá o ty nejprofláknutější a nejnaivnější představy o setkání s mimozemskou inteligencí. Kombinace Blízkých setkání 3. druhu s Vesmírnými lidmi mi moc nevoní, nehledě na to, že místy (např. při záběrech z mimozemského světa nebo když kamera najede na detail americké vlajky vlající ve větru) sklouzává režisér k otevřenému kýči. Se scénářem je to podobné jako s režií, dá se říct, že leccos vykrádá a rutinně to splácává dohromady. Samostatnou kapitolou pak je herecký výkon Cage. Nepatřím k těm, co si brousí na tématu jeho současných rolí svůj ostrovtip už proto, že většina jeho titulů z posledních let se pohybuje mimo rámec mého zájmu, ale jeho střídání zhruba čtyř výrazů, kde převažuje ten vystrašeně vyjevený, mi už lezlo krkem. Suma sumárum, zkáza světa podle Proyase mi nepřijde chytřejší než podle Emmericha, ale ani zábavnější. Celkový dojem: 40 %. ()
Po I, Legend je Proroctví druhým filmem, který pro mě totálně zabil konec (SPOILER - který je tak nějak panspermickomimozemsky-křesťanskointeligentnědesignérský - KONEC SPOILERU). A I, Legend mělo Smithe, kdežto tohle má Nicolase Cage:) Nicméně nač takto lacině urážet, když navíc úplně není proč - Proroctví má velmi dobře budovanou temnou mysteriózní atmosféru a scénárista se s ničím (a s nikým) moc nemazal, což činí některé momenty poněkud překvapivými, a to mají mazlíčci rádi. Nezdráhám se odložit si tu sedmdesátiprocentní hodnocení, ale už se asi znovu nepodívám. 70% ()
Opravdu dokonalá atmosféra při které mrazí v zádech. A katastrofické události jsou dechberoucí. Proyas výborně prostudoval katastrofické filmy a ví, jak mají správně vypadat, aby divák byl přikován v křesle s pootovřenou pusou. Nicolas Cage má ve filmu své dobré i špatné herecké chvilky. A to mě právě rušilo. Jako by se občas vracel z natáčení Ghost Ridera :) Ještě, že se tohoto tématu ujmul Alex, jinak by to byl nejspíš další Nicolasův propadák v herecké kariéře. Zato Chandler Canterbury začíná dobývat Hollywood. Jeho role je sice malá a tichá, jenže právě to jí dává skvělý nádech. A poslední půlhodina filmu je tak zvláštní, že oni nebudu pro jistotu psát, abych někomu nezkazil dojem. ()
Alex Proyas nabírá síly. Knowing je po 5ti letech od I, Robot jeho prvním filmem a vůbec v ničem nezklamalo . Vynikající režie provází celým snímkem společně s hutnou atmosférou, kterou by mohl závidět nejeden horor, který kráčí do kin se snahou děsit a ve výsledku je k smíchu. V Knowing se obrovský talent Proyas setkal s matadorem, Nicolasem Cagem, který v mých očích neztrácí nic ze svých kvalit a zde to potvrdil. Jeho klasické pohledy mám prostě rád a jeho obličej také. Jako profesor se vydává za hledáním podstaty podivného papíru s čísly, v kterém objeví zprávy o minulých i budoucích katastrofách... Kromě dvou velkých katastrof, skvěle vložených a natočených, nedává film prostor pro odpočinek a diváka sveze na horské dráze napětí do monstrózního finále, které rozdělí publikum na dva tábory, fanoušků-obdivovatelů a zahořklých "kritiků". Pro mě je zakončení skvělým závěrem, v které se protíná poetika s krutostí okamžiku. Ani trochu levnější, ale příjemné efekty nesníží kvalitu tohoto překvapení dosavadní sezony... Proyas nabízí velmi odvážný počin, který v mnohém překračuje obyčejnou dnešní produkci a já osobně, jsem tomu velmi rád. Snad na příští film jeho fanoušci jako jsem já nebudou čekat příliš dlouho... ()
Galerie (69)
Photo © SPI International
![Proroctví - Promo](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/164/072/164072255_a2af0b.jpg)
Zajímavosti (22)
- Nicolas Cage (John Koestler) povedal, že príbeh použitý vo filme, mu v mnohom pripomínal klasický americký mysteriózny seriál The Twilight Zone (od r. 1959). (Greenpeacak)
- Príprava na natočenie sekvencie s padajúcim lietadlom trvala dva dni a rovnako dlho trvalo aj samotné natáčanie. Cieľom bol pokus o realisticky podaný výkon z hľadiska emocionálneho vyznenia celej scény. (Greenpeacak)
- Okrúhle podkrovné okno, cez ktoré vidí Caleb (Chandler Canterbury) skazu sveta, je takmer identické s tým, ktoré režisér Alex Proyas použil vo filme Vrana (1994). (Scar)
Reklama