Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy. Reného příběh začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálů, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň. V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vydal dva romány, vykradl byt samotné režisérce, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Krk hlavního protagonisty tohoto časosběrného dokumentu „zdobí“ anglicky nepřesně vytetovaný nápis „Fuck of people“. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (216)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Jsem sice v menšině, ale přesto mám za to, že RENÉ je výrazně lepší dokument než MARCELA, protože kvalita časosběrných dokumentů se odvíjí především od zvoleného "objektu pozorování". Titulní "hrdina" je na rozdíl od předchozí "hrdinky" dokumentu Heleny Třeštíkové osobnost zajímavá sama o sobě, nikoliv (nejenom) tím, co se jí děje a jaké karty ji osud rozdal, a schopná reflektovat svou pozici a přemýšlet nad sebou i společností. Jak oživující, když šťouchne do mikrofonu kvůli zvuku, čímž naruší onen dokumentaristický tvůrčí a divácký voyerismus!_____ Považuji za nesmyslné filmu vytýkat, že přechází několik divácky zajímavých a vděčných témat, jako je např. vykradení režisérčina bytu, protože tím byl pointován ŘEKNI MI NĚCO O SOBĚ - RENÉ a dokument je postaven na vztahu "pozorovatele" (režisérky) a "jejího objektu" v průběhu veků, kdy se politické režimy a s nimi političtí představitelé mění, ale někteří lidé zůstávají stejní. Právě tento vztah je na celém díle to nejzajímavější a Helena Třeštíková, známá tím, že do osudů svých postav nevstupuje a neovlivňuje ho (jak jen to je možné), se zasadila o vydání dvou Reného knih, za což jí on na oplátku vykradnul byt a odcizil zapůjčenou digitální kameru._____ Oceňuji funkční vykreslení "vězeňského bezčasí a neustále se měnícího světa ,tam venku´" a reflexi dokumentaristova, potažmo divákova přístupu; o něco méně už ne zcela fungující motiv "českého desperátství" s westernově laděnou hudbou a opomíjení postav formujících Reného (matky, popř. Katky - což existence V PASTI - KATKA nijak neomlouvá). Nadprůměrné hodnocení pro nihilismem prosáklý film a pro jeho hrdinu - "prokletého básníka", jehož život ovlivnily Havlovy amnestie a jenž v kategorii "infotainment", popř. časosběrný dokument nad OBČANEM HAVLEM vyhrává s přehledem. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Už je to skôr súcit, než láska.“ Třeštíkovej časo-zberné dokumenty (napr. tento alebo tento) sú na jednej strane úchvatné (fascinuje ma, ako je niekto schopný desiatky rokov sledovať život iného človeka kamerou). Na strane druhej od diváka vyžadujú kus zdržanlivosti. Jedná sa totiž o ľudí, ktorí majú k dokonalosti ďaleko. To máme všetci. Ale je niečo iné ŽIŤ nedokonalé životy a niečo iné sa na ne hodinu a pol pozerať. René bol od detstva odsúdený na život na šikmej streche. Třeštíková napriek tomu resp. práve preto ("lebo je to zaujímavý študijný materiál“) nad ním nezlomila palicu. Ani keď sa po entý raz dostal do basy. Ani keď jej vykradol byt. STÁLE ho navštevovala vo väzení. Dokonca mu pomohla vydať knižku. René bol však ukážkový prípad človeka, ktorý nemôže chodiť na 8-hodinové šichty a osem rokov sporiť na nové auto. Radšej sa stýka s pochybnými dievčatami, vykráda jeden byt za druhým, vždy ho chytia a zakaždým mu, ako recidivistovi, vymerajú vyšší trest. Časom sa k tomu neprekvapivo pridá choroba. Hoci René STÁLE motá svojrázne popletené "pravdy o živote", len čo sa dostane na slobodu, ZASA skončí v hnusných pajzloch piatej cenovej. Na kameru si dáva čaje, ale pravda je "asi" niekde úplne inde, však René? A stretáva sa s čoraz väčšími indivíduami. Hoci pôsobí dojmom (kvázi)milého strateného smoliara, ktorý si na život privyrába relatívne neškodnou trestnou činnosťou (nechcem obhajovať zlodejov, ale oproti nekrofilovi, pedofilovi a vrahovi je zlodej predsa len niekde inde, normálny systém rozumnej spoločnosti to MUSÍ právne rozlišovať), patrí k najnebezpečnejším ľuďom, o akých Třeštíková robila dokument. Čudujem sa, že sa to pre ňu neskončilo oveľa horšie. ()

Reklama

Djoker 

všechny recenze uživatele

René je milovník literatury a kriminální činnosti, což z něho dělá zajímavou postavu pro další depresivní jízdu v podání Třeštíkové. Jeho schopnost zahodit všechny šance, které v životě dostane, však začne být brzy otravná. Zapůjčení kamery osobě, která jen krade, chlastá a fetuje, bylo od režisérky nechutně vypočítavé. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Renému nepříjde normální makat x hodin denně za pár šupů-ve vězení ho to nebaví a žít na svobodě v mezích zákona s pár drobákama v kapse mu příjde stejné jako basa...Je sice sympatický,chytrý a docela citlivý ale co je to platné,když má životní postoj rovnající se dokonalému magnetu na průsery?.........Katka mi je bližší ale René je taky zatraceně poučný příběh :) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

René je v podstate na pohľad celkom sympaťák a má kukuč jedného môjho kamoša, ktorý chcel v záchveve eufórie napísať knihu s názvom Looser? Why not....A takto sa to má aj s Reném. Byť na okraji spoločnosti je jeho životný štýl a nemám pocit, že by tým nejako zvlášť trpel, pokiaľ mu zrovna neumrie priateľka. René sa vyžíva v kecání, asi bolo nakrútené množstvo materiálu, ale nie som si istý, že sa z toho množstva nedalo vybrať v niektorých prípadoch niečo zaujímavejšie. Viď Havel a Klaus ako časové záchytné body, nehovoriac o WTC. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (1)

  • Helena Třeštíková vyhrála v anketě nejlepší dokument roku 1.místo na předávání Evropských filmových cen 2008. (ulikman)

Související novinky

Evropské filmové ceny

Evropské filmové ceny

10.05.2017

Od roku 1988 uděluje evropská filmová akademie filmové ceny pro evropskou kinematografii. Původně se ocenění jmenovalo Cena Felix a od roku 1997 bylo přejmenováno na Evropské filmové ceny. Udílení… (více)

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

Oceněné filmy z Jihlavy k vidění zdarma

21.10.2009

Od 21. do 26. října budou na www.docalliancefilms.com zdarma k vidění filmy oceněné na MFDF Jihlava 2008: nejlepší český dokument Ivetka a hora režiséra Víta Janečka, jihlavskými diváky a evropským… (více)

Reklama

Reklama