Režie:
Andrea ArnoldScénář:
Andrea ArnoldKamera:
Robbie RyanHudba:
Phonso MartinHrají:
Katie Jarvis, Michael Fassbender, Kierston Wareing, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Jack Gordon, Anthony Geary, Jason Maza, Joanna HortonObsahy(1)
Patnáctiletá Mia (Katie Jarvis) žije se svou matkou a mladší sestrou obyčejný život, který se ale změní, když si její matka domů přivede nového přítele. Connor (Michael Fassbender) pracuje jako ochranka, je milý, sexy, štědrý, zábavný, zajímá se o Miu a její sestru. Díky tomu všemu se Mia "rozzáří" a bude jen otázkou času, jestli bude i něco víc. (j.o.j.o.)
(více)Videa (2)
Recenze (314)
Typické britské sociální drama zabalené do vizuálně zajímavého pojetí 4:3. Naneštěstí, hlavní představitelka je obrovská kráva, která dělá jednu botu za druhou a těžko si získává divákovy sympatie. Ač mi tedy Fish Tank nepřišel jako špatný film, zanechal ve mě podivnou nesympatickou pachuť právě především kvůli hlavní hrdince. 6/10 ()
V zachycování pubescentní reality až naturalisticky přesné a na diváká taktéž přesně mířené. Bez chyby jest Katie Jarvis v hlavní roli, živelná a naléhavá kamera i vychytralá režie, na vině je naopak trošku delší stopáž a poměrně očekávaný vývin poslední třetiny snímku. Tak či onak, jeden z nejlepších kousků letošních Varů, který v budoucnu jistě znovu vyhledám. (44. MFF KV - 10.7.08) ()
Tradiční britské sociální drama jako by se propletlo s premisami skandinávského manifestu Dogma 95 v autenticky realistickém snímku britské režisérky Andrey Arnold (a není to náhoda, s jedním z jeho zakladatelů Lars von Trierem se Andrea umělecky potkala při definování filmového manifestu Advance Party). Ručně snímaná kamera, dlouhé pozvolné záběry, pomalé tempo, autenticky vyhlížející mizanscéna, k tomu sociálně laděný koncept příběhu a především hudba mající významový přesah, v němž jako jeden z málo fenoménů vertikálně ve své reprodukované a medializované podobě prostupuje sociální stratifikaci společnosti až na její úplné dno, vytváří spojnici mezi světem úspěšných a záměrně medializovaných vrstev (respektive jejich mediálního výseku) a vrstvou sociálně vyloučené lokality, jako spojnice se však pouze jeví, je zdánlivá, je jen mediálním klamem a způsobem, jak jednoduše manipulovat lidmi s omezeným rozhledem a silně zapuštěnou sociální kotvou... Formální stránka tohoto díla má ještě jednu navýsost zajímavou složku, a tou je jakási obdoba lineárního vyprávění napodobující počítačovou hru, respektive Role-Playing Game neboli RPG. Dějová linka je vedena ortodoxně tak, že divák prostřednictvím kamery sleduje prakticky jen hlavní představitelku, funguje tak v jakési modifikaci 3rd person herního módu, jak to známe právě z oblasti herního průmyslu. Z podstaty fungování dnešního filmového média schází samozřejmě prvek interaktivnosti, film za nás hraje režisérka, je to ale samozřejmě spíše návěstí a ukazatel, kam vývoj kinematografie asi směřuje. Každopádně toto skloubení se sociálněkritickým realismem režisérčina uměleckého přístupu je zajímavé... ()
Najviac ma na filme opantala Katie Jarvis a jej podmanivo príjemný šušlavý slovný prejav. Hlášky medzi obomi sestrami ako aj medzi dcérami a matkou tiež nemali chybu, aj keď zase na druhú stranu si doma nič také neviem ani len predstaviť. No ale možno keby som žil na takom mieste a v takej komunite tak nadávam aj ja... Film však obsahuje veľa nudných pasáží, síce čo sa týka jednotlivých postáv výborne kamerovo vťahujúco nasnímaných, ktoré ale v konečnom dôsledku toho veľa nepovedia. Prišlo mi to ako nevyužitý potenciál výborne načrtnutého depresívneho a bezútešného prostredia. Z niečoho takého sa dá po pocitovej stránke vyťažiť podstatne viac. 65/100 Videné v rámci - Project 52 Films by Woman. ()
Britské sociální drama je v kinematografii pojem a v rámci žánru patří Fish Tank z mého pohledu do absolutní špičky. Výkon Katie Jarvis mě doslova uzemnil a okamžitě jsem si kladl otázku, jak to, že jsem tuhle úžasnou holku v ničem jiném dosud neviděl. Následně mi došlo, že neuvěřitelná autentičnost jejího výkonu pramení z toho, že vlastně představuje sama sebe. Ale ani tenhle fakt nesnižuje její přirozený talent. Škoda, že se nenašel nikdo, kdo by s ní dále pracoval, její projev zkultivoval a udělal z ní skutečnou herečku. Každopádně Fish Tank jako intimní drama o milostném poblouznění a následném vystřízlivění teenagerky z britské nižší třídy můžu jenom doporučit. Celkový dojem: 95 %. ()
Galerie (46)
Zajímavosti (4)
- Jedná se o první film Katie Jarvis, jež hraje Miu. Vedoucí castingu si jí všiml na vlakové stanici při hádce s jejím přítelem a nabídl jí roli. (Teebo)
- Film byl točen chronologicky a herci měli k dispozici vždy jen část scénáře, podle které se točilo nadcházející týden - žádný z herců neznal vývoj jejich postav v pozdější části filmu. (Teebo)
- Ceny: MFF Cannes 2009: Cena poroty, BAFTA 2009: výjimečný britský film, Britské nezávislé filmové ceny 2009: nejlepší režie, nejslibnější herecký nováček (Katie Jarvisová), MFF Chicago 2009: Zvláštní cena poroty, nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Fassbender), MFF Edinburgh 2009: nejlepší britský herecký výkon (Katie Jarvisová). [LFŠ 2010] (Krouťák)
Reklama