poster

Konzumní děti aneb Komercionalizace dětství

  • USA

    Consuming Kids: The Commercialization of Childhood

Dokumentární

USA, 2008, 66 min

  • Lynn
    ***

    Vzhledem k tomu, že marketingové komunikace (laicky reklamu) studuji, nemohla jsem si tento dokument v televizi nechat ujít. Byla to zajímavá sonda do života amerických dětí... Nepřekvapí, že se dokument dopouští trochy toho dogmatismu - v post-moorovské době si čím dál víc dokumentaristů klade za cíl hnout myšlením lidí, spíš než jen neutrálně informovat. Tak to zkrátka je. A v rámci tohoto proudu dokumentární tvorby patří tento film k tomu lepšímu, co bylo vyprodukováno. Třeba už jen proto, že si člověk mnohdy rád řekne, jak dobře je na Starém kontinentu, kde naštěstí je dětem a reklamě zaměřené na děti věnováno např. v Kodexu reklamy RPR dostatek pozornosti a všechny nepěkné techniky jsou alespoň trochu regulovány. Podobně zajímavý film: Obchodníci s "coolturou" (2001, r.: Barak Goodman).(4.6.2011)

  • daEmoNickY
    odpad!

    Zde http://www.mustwatch.cz/film/consuming-kids-deti-konzumu/ (od uživatele PavHer na této stránce) ____ Od začátku je jasné kdo je v tomto dokumentu zloduch - obchodník. Reklama je (odjakživa?) úspěšný způsob jak získat zákazníky a kapitalismus si pomalu začíná vybírat oběti. Protože každý napíše jak je tento dokument lidský, argumentačně výborný a důležitý, tak píšu svůj blitek. Mohl bych začít zneplatňováním jednotlivých tvrzení v dokumentu obsažených, ale při sledování dokumentu jsem měl hlavu podepřenou rukou a zíral jsem ... nechci se k tomu vracet. Fakt ne. Mám lepší věci na práci než valit do propagandy (ne tak jako Frata Koukolík , za což jsem mu vděčný viz http://blisty.cz/aut/2631/art.html příp. http://doiop.com/KoukolProp ) ____ DRAMA STRANOU ____ To co se zkoumá pro reklamní průmysl je ůžasné. Zdá se, že se jim ůspěšně podaří namodelovat malé děti. Také poměrně umí testovat svoje výrobky. Na lidech a ne na myších, myši na bednu nečumí. __ Nakonec se starají o děti více než sami rodiče. A snad i lépe, protože je připravují pro novou spotřebitelskou společnost. "Tu ale prece sami vyrobili." To mě na tom baví nejvíc. ____ PROPAGANDA AAKO RGUMENTJ ____ Přirovnávají Reklamníky k pedofilům. A jakými zbraněmi mají tedy bojovat? Bojovat? Mají se vzdát. Protože snaha pozvednout společnost jejich (proti-reklamníkům) pokryteckým způsobem už měla několik tisíc let zkušební období a akorát vytvořila Reklamníky. __ Pokryteckým způsobem? Četl jsi někdy nějakou netechnickou studii? Poslouchals někdy co kdejací Zelenía Greenpeace považují a používají k obhajobě svých názorů? __ No jo, ale kdyby byla pořádná osvěta? Hahaha. __ A co morálka?/ Ta je vždy ale až v poslední řadě. Co s morálkou, stroje nepotřebují morálku. ____ CO S TIM UDELAME ____ Poškozují reklamou zpracované děti společnosti více než předtím? Příspívají jí jinak? Je třeba aby jí vůbec přispívali? Nepotřebuje tahle společnost nakonec pouze vyžrané spotřebitele? Funguje-li tahle společnost tak je vše v pořádku. Trochu silné tvrzení nezdá se ti? Ne, pouze snaha vidět dál než co se zkouší ve škole. A nezpůsobila tahle snaha náhodou atomovku? Dneska máme ale hezké počasí, co říkáš? ____ O CO JIM JDE ____ O co jde v dokumentu který nepoužívá jiné prostředky než reklama kterou negativně kritizuje? Zajímá mě, co se přede mnou snažili skrýt, protože jejich úvahy byly jednostrané a neustále útočili na city (to je důvod proč píšu tak syrový komentář). Takové věci do dokumentu nepatří, jen pokud by jim nešlo o katarzi ze sebeironie. ____ ZLE VIDEOHRY ____ Lživé tvrzení o tom, jak rychle se měnily velikosti "slova" u procesoru. Uznávám, u videoher je škoda, že se z nich staly takové tupé user-friendly mrdky. ____ STARE HNUSNE PANNY ____ a ne krásné mladé kočičky (jako u konkurence), si stěžují že jejich starý a pokrytecký systém umírá. Že se na jeho místo protlačuje nový pokrytecký systém, nad kterým ale nebudou mít žádnou vládu (kontrolu). Je čím dál těžšší mít nadhled. __ Není to poměrně kruté a nadnesené? Je. Co vím tak kdysi když už skoro začínalo jít o spolupráci (a papaláši se se víceméně nažrali a přestali být tak nepříjemní) si to parta lidiček odcinkala v 1989. Mluvíš o tom slově na K? A naznačuješ snad že by to K-slovo nebylo dílo satanovo? Kdyby se politici místo dělání divadýlka sesedli strana nestrana a začli pracovat aspoň z půlky tak usilovně jako kluci z Reklamy, mohl by být hej. To asi jo. ____ POZNAMKY ____ Kde proboha vzali ta čísla? Zas někdo padělal statistiku, počkat, ono to snad ani jinak nejde. ____ ZAVER ____ Tento dokument je ukázkou pokrytectví a obhajování názorů jen jedné strany. Moje kecy na tom nejsou nijak jinak, ale já za to nedostal prachy.(4.8.2009)

  • Marek1991
    *****

    Konzumná, komerčná, kapitalistická spoločnosť a jej deti. Chce to riadnu dávku úsilia od rodičov, aby sa v prvom rade oni sami tak nesprávali a v druhom rade tomu uchránili svoje deti. Nie je nič zlé na tom, chcieť žiť v materiálnom zabezpečení, ale každý by mal vedieť, kde sú hranice, čo naozaj potrebuje, čo sú hlúposti, čo je zdravé a čo nie. V tejto spoločnosti máme sami tú moc ovplyvniť, čo nám budú výrobcovia a marketingoví pracovníci ponúkať a ako, ak sa postavíme k tomuto šialenstvu negatívne, budú sa musieť aj oni zmeniť k normálu. Spracovanie mi prišlo normálne, lebo malo poukázať na to, čo sa deje, názory všetkých strán sú známe, preto tu neboli treba. Toto malo iba poukázať na dôsledky a prinútiť samotných obchodníkov a rodičov zamyslieť sa.(27.4.2012)

  • fmash
    ****

    Ano, je to tak. I k tomuto dokumentu se musí člověk stavět kriticky, protože je mimo jiné reklamou na názory určité části veřejnosti. Tak se ovšem v guláši (pravda, docela hutném) tendenčně předestíraných informací málem ztrácí nemálo velice důležitých faktů. Ne snad překvapivých novinek, ale věcí, jež je třeba čas od času formulovat, aby nepřešly do kategorie „obecně známých klišé“, o jejichž existenci víme, ale považujeme za nadbytečnou práci opět se jimi zabývat. A můžeme slyšet také moudra, jež jsou dnes podobně „samozřejmá“, až se stala zbytečnými. Například, že „není špatné, obklopovat se krásnými věcmi, ale je špatné vzbuzovat zdání, že nás ty věci mohou učinit šťastnými“.            Konzumní společnost je samozřejmě uzavřený kruh, ve kterém hrozí když ne zánik, tak alespoň úbytek individuality a osobní svobody — ať už vnitřní nebo vnější. V určitém ohledu je totiž ideální, pokud si její příslušník již v dětství osvojí návyk pasivního přijímání, a to včetně zábavy. Později mu tak vůbec nepřipadne nepřirozené pasivně přijímat (čili nakupovat dle nabídky) úplně všechno (tedy kromě zboží a služeb také myšlenky), protože sám se kreativitě nenaučil. Můžeme samozřejmě optimisticky spoléhat na své „zdravé jádro“ – což také většinou činíme – a předpokládat, že tato efektivní, oboustranně výhodná symbióza (kapitalismu a demokracie, chcete-li) bude trvat věčně a s případnými zádrheli se správně evolučně vyrovnáme. To je možné a snad i pravděpodobné. Mezi symbionty však vždy existuje určité pnutí, skrytý boj, který brání, aby jeden z nich nepřekročil meze a jeho činnost nezačala druhému škodit. Berme tento dokument jako drobné připomenutí, že se tento nenápadný boj stále vede, a to i na frontách, o jejichž existenci nemusíme mít ani tušení.(4.9.2010)

  • Mytologie
    *****

    Film úžasným způsobem popisuje způsoby, jakými pracuje reklama a marketing zaměřený na děti. Jak ovlivňuje prostřednictvím emocí jejich přání a preference ve prospěch určitého produktu a jak se jim daří samotné výrobky a značky protlačit do dětských pořadů. Moje dítě nebude mít ve svém pokoji alespoň do osmi let televizi.(3.8.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace