Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Univerzitního profesora Mondriana Killroye studenti zbožňovali pro jeho přednášky, z nichž nejzajímavější byla pro ně ta, jíž říkal lekce 21. Věnoval ji genezi Beethovenovy Deváté symfonie. Teď ale profesor Killroy zmizel a jen Marta ví, kde ho hledat. Chce ještě jednou slyšet z jeho úst onu excentrickou lekci 21, v níž je zpochybněn význam pozdního díla zestárlého skladatele. Před Martiným vnitřním zrakem se odvíjí snový příběh mladého houslisty Hanse Peterse, jenž byl nalezen zmrzlý nedaleko Vídně v roce 1824, kdy byla Beethovenova Devátá poprvé provedena. Právě tento mladý muž, držící ještě po smrti své housle tak pevně, že s nimi musel být pohřben, je ve filmu zaníceným obhájcem hudby svého Mistra. Na zasněžených pláních, kde se později setká s andělem smrti, míjí Hans řadu bizarních postav, reprezentujících dobové myšlení a názory, ale také hudebníky, s nimiž nastuduje Devátou. Ve filmu, jímž jako filmař debutoval spisovatel a esejista Alessandro Baricco, hraje několik nevšedních hereckých osobností. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (7)

kchaja 

všechny recenze uživatele

V některých okamžicích úžasně vtipný (například rozhovory alá moderní dokumenty s napudrovanými operními zpěváky mi přišly geniální) ale občas trochu ze svého tempa ztrácel a stával se lehce nudným. Ale vše zachraňovalo pro mě neuviřetelně originálně symbolické vyprávění "příběhu". Jenom ta linie ve skutečném světě oproti ostatním ztrácela... ()

Muse 

všechny recenze uživatele

Rozhodně se nejedná o film pro každého. Snad jen budete-li na něj pohlížet jako na dokument přikrášlený příběhem houslisty Hanse Peterse a vtipnými monology hudebníků. Co by však mělo uchvátit a pohladit na duši každého, je Beethovenova hudba prozvučující celý snímek. Buď vás film unudí a otráví k smrti, a nebo budete unešeni jeho prazvláštní lehkou kouzelností. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Tak trochu osobní hodnocení. Jako film je to dobré, britský humor je z toho hodně cítit, ovšem myšlenky jsou úplně zcestné. Těšil jsem se na to, jak Beethovenu hudbu pěkně properou a já se nasměji, ovšem jediná kritika spočívá v jeho životě a okolnostech, které panovaly při vzniku Deváté a krátce po ní. Že byl v depce, že byl hluchý, že dlouho předtím nic pořádného nesložil (eh), že oficiální verze, podle které byla premiéra Deváté a Missy Solemnis obrovským úspěch, je lživá...no a i kdyby tohle všechno byla pravda, kvůli tomu je to dílo obviňováno tím hloupým panem profesorem z toho, že patří mezi nejpřeceňovanější umělecká díla všech dob? Na okolnostech přeci nezáleží, máme tady úžasné dílo, i v samotném filmu je řečeno, že hudba samotná je brilantní. Tady jsem prostě něco nepochopil. Na samotném snímku mi taky hodně vadilo zbytečné propírání nejznámější tématu (Hymna Evropské unie) na úkor třech předchozích vět. Prostě autoři chtěli divákům podstrčit už to, co dobře znají, to se jim totiž bude líbit a ony méně známé pasáže ze symfonie, ale přitom podle mě mnohem zdařilejší, vůbec nezazněly. ()

wovsi odpad!

všechny recenze uživatele

Killroyva studentka, která se tváří, jako kdyby se jí po přednáškách oblíbeného profesora spojily dohromady všechny souvislosti vesmíru a Beethovenovy Deváté. Nechápu film, ve kterém si ohnivá žena přehazuje plamen z ruky do ruky a blábolí rádobymoudra, nechápu, proč má chlápek místo hodinek myš, nechápu, proč se ten mladý kluk chce neustále s někým líbat. Nechápu celý ten protivný fantaskní svět plný nesmyslných zhovadilostí tohohle typu (ještě jsem si vzpomněl na jakobyinterview polonahých operních pěvců - heh?). K tomu neskutečně hrozné herecké výkony z prostředí reálného světa. Nejhorší na tom je, že celý film zpochybňuje hudbu, při které mi i dnes mrazí v zádech. A je mi úplně jedno, jestli slavil Beethoven při premiéře triumf. ()

Galerie (27)

Reklama

Reklama