Režie:
Rodrigo CortésScénář:
Chris SparlingKamera:
Eduard GrauHudba:
Víctor ReyesHrají:
Ryan Reynolds, Stephen Tobolowsky, Samantha Mathis, Ivana Miño, Erik Palladino, José Luis García Pérez, Anne Lockhart, Tess Harper, Kali Rocha (více)Obsahy(2)
170 000 čtverečních mil pouště, 90 minut kyslíku. Není cesty ven. Tvůj osud není nikdy zpečetěn… Paul Conroy je civilním pracovníkem v Iráku, kde je unesen a pohřben zaživa - tak by se dal ve stručnosti shrnout strhující thriller z dílny španělského režiséra Rodriga Cortése. Příběh muže uvězněného pod zemí, kde má k dispozici pouze mobilní telefon a pár dalších věcí, je natočen velmi sugestivním a napínavým způsobem s místy až dokumentární přesností. Zdá se, že jeho osudem je být pohřben zaživa, ale s tím se nehodlá smířit a je rozhodnut bojovat do poslední chvíle… Logika děje je zde vztažena právě k žánru thrilleru a nikoliv k tomu, zda by k takové situaci mohlo v Iráku dojít. Vynikající představitel ústřední role, Ryan Reynolds, svým výkonem dokáže hodinu a půl udržet tempo i pozornost diváka. Ve filmu se objevují i zajímavé společensko-politické otázky vybízející k reflexi ozbrojeného konfliktu nejen v této arabské zemi. Již při svém uvedení na festivalu v Sundance se filmu dostalo nadšeného přijetí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (999)
Neuvěřitelné, že někdo dokáže natočit film s jedním jediným hercem, který se celý bez výjimky odehrává uvnitř rakve a který je přesto - opět celý - napínavý a vlastně strhující? Ano, Rodrigo Cortés to dokázal a já skoro ani nemohu uvěřit, že to funguje, přesto je tomu tak. Dramatu svým konceptem podobnému Telefonní budce sice musíte jako divák odpustit pár stěží uvěřitelných věcí - především extempore s plazem, neuvěřitelný dosah telefonního signálu a nerespektování fyzikálních zákonitostí, respektive stačí rozdýchat to, že hlavní hrdina všechno nevydýchal, ale když přistoupíte na režisérovu hru, dostanete skutečně originální biják. Svým vyzněním hodně protiválečný a z podstaty věci protiamerický, dávající za pravdu serveru WikiLeaks ... ()
Předem upozorním, že mé hodnocení zvedá hlavně poslední minuta. Nejde ani tak o nějaký ten očekávaný zvrat, jako spíš o vytvořenou atmosféru posledních okamžiků. Film se nevyhne slabším chvilkám, možná stačila kratší stopáž. Těch 95 minut se opravdu jeví vražedně. Tím spíše že se kamera zaměřuje pouze na jednu postavu, která celý film stráví pod zemí v bedně. Hodně jsem uvažoval jak by sem se zachoval já v dané situaci, jaká panika by mě ovládla, co bych udělal jinak, komu bych volal. Zajímavý snímek, který nemám důvod vidět podruhé, protože už vím jak skončí. 60% ()
Zobudiť sa v drevenej rakve nie je najpríjemnejší pocit a z tohto režisér vyťažil maximum. Divák ani hlavný hrdina nevie, prečo je tam, ani ako sa tam dostal, zvedavosť, či sa z toho dostane je tak veľká, že si ani neuvedomíte, že kamera prakticky neopustí tento priestor. Dobre nápady nepotrebujú veľa peňazí a tento film určite na seba v pohode zarobil. Mám rád takéto komorné snímky, aj keď tento už tesne kolíše na hranici hororu, pretože sa určite nájdu slabšie povahy, ktorým sledovanie nebude dvakrát príjemné. Všetky telefonáty a snaha dostať sa odtiaľ sú neskutočne napínavé. Vnímavý divák vie, že meno Mark White ešte určite zaznie a musím povedať, že záver je šokujúci, ale hlavne neuveriteľne napínavo natočený. Boj o prežitie bol neuveriteľný a mal som snahu vytlačiť tu rakvu spolu s ním. Veselá pesnička v závere má za úlohu určite trošku uvoľniť, pretože depka aká na vás dopadne, je dosť silná. Strašne veľa muziky za málo peňazí. Plný počet nedám len pre pár nelogických vecí, ktoré ale dobrý výsledok nedokážu pokaziť. 80%. ()
Napínavý film se dá natočit i na menším prostoru než Telefonní budka. Byl jsem napnutý od nějaké dvacáté minuty a jak minuty ke zhlédnuté stopáži přibývaly, dech se zrychloval a v samotném závěru jsem paradoxně téměř nedýchal. Musím vyseknout poklonu Ryanu Reynoldsovi, ve vší úctě - takový výkon jsem od něj nečekal, i když patří k mým oblíbencům. Na podobné téma se nejspíš příliš originálních nápadů vymyslet nedá, a tak se klaním i tvůrcům za to, že s ním přišli jako první. Buried není nic pro klaustrofobiky, dokonce i já měl s tou stísněnou atmosférou co dělat. Ryane, ještě chvíli a poputuješ do topky. ()
Mužské plémě je na tom zřejmě dosti bídně, když i takový chlapák jako Ryan Reynolds honosící se mimo jiné i titulem Nejpřitažlivější muž světa 2010 se nedokáže popasovat se situací, ze které se něžnější pohlaví běžně vyhrabává levou (Uma) zadní (Noomi). A ač tak činí po celou dobu celkem zajímavě a nenudícím způsobem, tak se stejně nelze zbavit pocitu, že by tomu slušela spíše kratší stopáž. ()
Reklama