Cenami ověnčené i rozporuplně přijímané představení Čechovovy hry v pražském Divadle Na zábradlí v režii Petra Lébla.
Petr Lébl byl enfant terrible českého divadla 90. let, režisér a výtvarník opulentních scénických obrazů a rozporuplně přijímaných divadelních představení. Ze záznamů jeho představení, které zachytila kamera České televize (Ivanov, Strýček Váňa, Revizor, Fernando Krapp mi napsal dopis, Naši naši furianti) jsme vybrali Čechovovu komedii – drama Racek. Vzniklo na scéně Divadla Na zábradlí, kde byl P. Lébl uměleckým šéfem (1992–1999) a obdrželo Cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci roku 1994. Výtvarné pojetí (autor P. Lébl) v černobílém ladění, které se posléze probarví krvavě i modře, použití nervní hudby a klavíru F. Topola, režijní plán, který do detailu propracoval gesta, mimiku, hlasové i pohybové herecké kreace, to vše v celku vytvořilo tříhodinové obrazově a myšlenkově bohaté divadlo. Nina Zarečná se stala první velkou příležitostí pro talent Báry Hrzánové, ale i ostatní herci tu prokázali svou míru schopností: Radek Holub jako zamilovaný Treplev, jeho egocentrická matka v podání Jorgy Kotrbové, spisovatel Trigorin – démonický Karel Dobrý a další. Představení je svědectvím všestranného talentu postmoderního režiséra Petra Lébla, který by se právě dnes, 16. 5. 2015, dožil padesáti let.
Na bratrovu usedlost právě přijíždí slavná herečka se svým synem a přítelem – spisovatelem. Setkají se tu s mladičkou Ninou, která jako racek prolétne jejich životy...
(Česká televize)
Cenami ověnčené i rozporuplně přijímané představení Čechovovy hry v pražském Divadle Na zábradlí v režii Petra Lébla. Petr Lébl byl enfant terrible českého divadla 90. let, režisér a výtvarník opulentních scénických obrazů a rozporuplně přijímaných divadelních představení. Ze záznamů jeho představení, které zachytila kamera České televize (Ivanov, Strýček Váňa, Revizor, Fernando Krapp mi napsal dopis, Naši naši furianti) jsme vybrali Čechovovu komedii – drama Racek. Vzniklo na scéně Divadla Na zábradlí, kde byl P. Lébl uměleckým šéfem (1992–1999) a obdrželo Cenu Alfréda Radoka za nejlepší inscenaci roku 1994. Výtvarné pojetí (autor P. Lébl) v černobílém ladění, které se posléze probarví krvavě i modře, použití nervní hudby a klavíru F. Topola, režijní plán, který do detailu propracoval gesta, mimiku, hlasové i pohybové herecké kreace, to vše v celku vytvořilo tříhodinové obrazově a myšlenkově bohaté divadlo. Nina Zarečná se stala první velkou příležitostí pro talent Báry Hrzánové, ale i ostatní herci tu prokázali svou míru schopností: Radek Holub jako zamilovaný Treplev, jeho egocentrická matka v podání Jorgy Kotrbové, spisovatel Trigorin – démonický Karel Dobrý a další. Představení je svědectvím všestranného talentu postmoderního režiséra Petra Lébla, který by se právě dnes, 16. 5. 2015, dožil padesáti let.
Na bratrovu usedlost právě přijíždí slavná herečka se svým synem a přítelem – spisovatelem. Setkají se tu s mladičkou Ninou, která jako racek prolétne jejich životy...
(Česká televize)
(více)
Záznam slavné inscenace Čechovova Racka z divadla Na zábradlí. V roce 1995 režisér Petr Lébl „pobouřil" českou divadelní, akademickou obec svým originálním viděním do té doby „mýticky" chápaného dramatu. Ryze groteskní, stylizovaný Racek plný bizarních vizuálních kejklů, bláznivých nápadů až halucinačních výjevů zásadně posunul výklad jak samotné hry, tak hlavních postav. Výrazná výtvarnost, srdcervoucí hudba Filipa Topola, koncentrované herecké výkony v takovém jevištním tvaru neměly v českém divadle obdoby.
(M.Macho)