Režie:
Kar-wai WongHrají:
Tony Chiu-wai Leung, Cung Le, Elvis Tsui, Hye-kyo Song, Ziyi Zhang, Chen Chang, Brigitte Lin, Meng Lo, Hoi-pang Lo, Berg Ng, Julian Cheung, Max Zhang (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Životopisný snímek zachycující příběh velmistra Yip Mana (Tony Leung Chiu Wai) především v období kolem 2. světové války. Nezaměřuje se však pouze na hlavního hrdinu, ale věnuje se i dalším velmistrům kung-fu té doby, vztahům a konfliktům mezi nimi. Ačkoliv se nejedná o akční film, je v něm poměrně velké množství soubojů prezentujících jak styl jung-čchun, tak i jiné styly kung-fu. (Tamten)
(více)Videa (23)
Recenze (147)
Nečekejte další díl Yp Mana ... Tohle je o "GRANDMASTERS". Je to o mistrech kung-fu, jejich vztazích, stylech, lásce, lásce k bojovým uměním. Yp Man zde není hlavní postava, ale jedna z hlavních. Celý film má pomalé a klidné tempo, vše dokonale vizuálně vytvořeno, velký důraz na detaily (padajícísníh, déšť, kapky, ...). Je to tak intenzivní, že ten film úplně cítíte, jakoby "žil", dýchal, úplně s člověkem splývá ... Neuvěřitelně úžasný umělecký a estetický zážitek. Souboje nejsou hlavní tahoun, ALE - fighty, když nadejde ten pravý čas a nějaký se ve filmu spustí, tak to je něco úúúchvatného!!! Člověk jako by úplně cítil vlny, vibrace a intenzitu, která z úderů a kopů vychází. Je to těžko popsatelné. Tolik zmiňovaný fight na vlakovém nádraží je asi to nejlepší, co zde uvidíte a co jsem za posledních pár let v kung-fu filmech viděl...to se musí prostě vidět. Řada fightů v dešti působí hodně "matrixovsky", jenže choreografie strká Matrix do kapsy a to, co tady ti herci/kaskadéři předvádí, to je neskutečná sada. Ty pěstní sady a výměny, šílená rychlost a kadence, použití nohou a příšerná zdrcující síla z kopanců. Scéna "Yp Man a jeho 8 kopů" ... úžasné!!! Prostě film nezklamal,je to nádhera, je to kus umění, ale je to i to klasické čínské kung-fu,na které jsme zvyklí od počátku 70.let ... ;-) 5/5 ()
Dost bylo Yip Mana! Jeho život nebyl natolik filmově atraktivní, aby si filmaři točili 5 filmů o tomto uměle populárním učiteli bojového umění. A tento film je pokusem být vážný, důstojný, umělecký v divadýlku čínských dějin tvořených uctívanými Mistry a klany. Co naplat, že bojové scény jsou jak kdyby Wachovští a Zhang Yimou společně chtěli vzdát hold kinematografii a martial arts, když celek je mixem omílaných čínských dějin a kung-fu frází namyšlených "velmistrů". Pokud by se více držel Kar Wai Wong bojových scén v té podobě jaká je v úvodu (kapky deště skrápějící Mistrův klobouk a zvířené šosy mokrých kabátců) a dal by příběh do nějakého stavu, kdy se divák může těšit na něco víc, co by nevypadalo jako umělecký výlev režiséra a kameramana zneužívající fenomén bojových umění, tak nebudu lámat nad nimi ztvrdlý koláč. Takto jsem sledoval artovou intervenci do žánru, kde by se mělo víc konat, než mlčet. Pokud se rádi vyžíváte v moudrech zen-buddhistických říkadel a Yip Man v podání Donnie Yena vám přišel příliš rváčský, usaďte se do meditačního posedu v místnosti zařízené podle feng šuej, zapalte tyčinky a spusťte The Grandmaster. ()
Filmova basen zdaleka nielen o bojovych umeniach v nenapodobnitelnom Wongovom style zachytavania nezachytitelnych, prchavych okamihoch pritomnosti, ktore ako padajuce kvapky sa stavaju nasledne uz minulostou a tym aj objektom melancholickej nostalgie. Tuto odzbrojujuco krehku, omamnu a ocarujuco krasnu audiovizulanu poeziu si velmi rad niekedy precitam v jej nezostrihanej, 4hod. podobe. _____PS1: Bojova sekvencia na vlakovom nadrazi mi brala dych a vhanala slzy do tvare zaroven. ____PS2: Kapitola sama o sebe je hudba, ak sa Vam budu niektore hudobne motivy zdat povedome, bude to mozno aj preto, ze poznate hudbu z Leoneho Once Upon a Time in America (Deborah' s theme) a dokonca aj Hapkovu melodiu z Jakubiskovej Tisicrocnej vcely.____PS3: Na zaciatku zaverecnych titulkoch neodchadzajte, po par sekundach totiz nasleduje cca este minutova sekvencia (pozn. posledne PS plati iba pre international verziu, v cinskej verzii som tuto sekvenciu v zaverecnych titulkoch nevidel). (EFM 2013) ()
Melodramatický pokus o poetické zprostředkování filozofie kung-fu na ploše nežánrového a artového filmu o posledních velmistrech, kde se po celou stopáž bolestivě bije přístup "nad šálkem čaje si filosoficky podiskutujeme" s akčním "nejefektnější neefektivní bitky široko daleko vyšperkované hollywoodskými nesmysly typu nekonečné vlakové soupravy". V obou polohách to mohlo samostatně skvěle fungovat, ale takto dohromady to funguje asi tak stejně jako film Terrence Malicka říznutý bayovskou akcí. Jediná soubojová scéna, která do nastoleného přemýšlivého kursu zapadne, je ta "uzmi mi/si koláček". ()
Lehce to balancuje mezi dvema a trema hvezdama. Rovnou rikam, ze pokud vas nebavi cinske filmy, tak na to nekoukejte! Prvni polovina jeste jde, je k videni hodne stylu kung-fu a chapete dej. Druha pulka se zmeni ve zmet slatanych pribehu jednotlivych hrdinu a to zkrze pul stoleti. Navic nabizi jen minimum souboju, narozdil od cinskych hlubokych myslenek, ktere jsou pro bezneho divaka nic nerikajici a jde jen o nudny vyplneni casu... Film jako celek je spise nuda a nebyt prvni poloviny, byl by to odpad... ()
Galerie (144)
Photo © Corazón Films
Zajímavosti (11)
- Hongkongskí zástupcovia zvolili snímku Veľmajster ako svojho kandidáta do boja o nomináciu na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2013. (MikaelSVK)
- Natáčanie filmu prebiehalo okrem iných čínskych miest aj v autentickom meste Foshan, ktoré sa nachádza neďaleko Hongkongu. (MikaelSVK)
- V rámci prípravy na úlohu Ip Mana trénoval Tony Leung Chiu Wai štyri hodiny denne po dobu jedného roka. (Sufferer)
Reklama