Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Václav HolanecKamera:
Ivo PopekHudba:
Tatiana MikováHrají:
Jaromír Hanzlík, Eliška Zbranková, Milan Kňažko, Markéta Hrubešová, Veronika Jeníková, Igor Bareš, Tomáš Töpfer, Matěj Hádek, Anna Cónová, Diana Mórová, Jan Vondráček, Jan Hrušínský, Bára Fišerová (více)Obsahy(1)
Po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy balí kdekdo kufry k odjezdu z republiky. Právě odvolaný primář Martin Ivánek (Jaromír Hanzlík) má navíc platný pas a výjezdní doložku do Velké Británie. Je rozhodnut. Jenže! Na krku má složitý medicínský případ, který přeroste v osobní závazek.
Dívka na prahu dospívání (Tereza) se pokusí o sebevraždu. Lékař (Martin Ivánek) objeví neklamné známky násilí a zneužívání. Aby vymanil děvče z rodinného prostředí a z léčby na psychiatrii, odveze ho -bez souhlasu nadřízených- ke konzultaci na plastickou chirurgii. Nové zážitky během cesty i lékařovo přátelské chování způsobí, že se k němu Tereza postupně přimkne.
Je rok po srpnových událostech. Martin Ivánek byl před nedávnem sesazen z funkce primáře, jeho působení v okresní nemocnici je nejisté. V průběhu dění se dovídáme, že za války byl lékařem u pozemních sil RAF v Británii a že se tam rovněž oženil. Jeho (dnes už bývalá) manželka žije za hranicemi a jemu se přesto podařilo získat výjezdní doložku. Z několika narážek pochopíme, že oficiální místa by přivítala, kdyby vycestoval a už se domů nevracel. Profesní diskriminace, které je lékař vystaven, této úvaze také napomáhá.
Soukromý život hlavního hrdiny ovšem není tak docela prázdný. Jakkoliv se odmítá vázat ve vážném vztahu, přece jen se krátkou výsečí jeho života, již jsme během filmového děje svědky, mihne několik blízkých bytostí, které by nerad opouštěl. Svou roli sehrává také konfliktní vztah s bratrem, ve kterém zůstává řada otevřených otázek.
Snaha dívky Terezy uniknout z těžkých poměrů je sice motivována něčím jiným, ale shodou okolností se prolne s Martinovým osudem, v němž se úvahy o útěku ozývají stále intenzivněji. Jsou ovšem řešení, která nečekáme a která mohou být definitivní... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (46)
Tak tenhleten nepolepšitelný, by se měl teda pořádně polepšit, protože když nemám peníze na to, abych ukázal Prahu, tak, jak mohla vypadat v sedmdesátých letech dvacáteho století a řeším to "opíráním" kamer, do fasád historických budov, měl bych si nejdřív zkontrolovat, jestli na nějaké nevisí vlajka Gruzie v takové podobě, v jaké tehdy viset nemohla, tak jak je to možné vidět ve 43. minutě a 15. vteřině. Jediné, co zde stojí za vidění, je výkon mladé Elišky Zbrankové. ()
Co napsat... Na cíleně emoční snímek to zas tak emoční nebylo. A pokud bylo, tak takovým tím českým trochu hrubým způsobem bez invence .... Několik světlých chvilek i ve vedlejších liniích, ale pak to zas trochu zaskřípalo - a to bud ve scénáři nebo v ději samotném. Ale je to silně subjektivní názor, nejdedná se o špatný film. ()
Docela přijemný film, který kazí hlavně nepovedený konec. To, jak celý příběh skončí, je od začátku víceméně jasné, divák jen čeká, jak se toho ujmou filmaři. No, tentokrát se moc nevytáhli a to i přesto, že Svoboda je kvalitní režisér. Konec je násilný, neuvěřil jsem tomu ani vteřinu. Škoda, mělo to našlápnuto na víc. ()
Tady musím režisérovi složit poklonu. Ne vždycky jeho filmy vstřebám a pochopím, tady jde ale o velmi civilní, pomalu a dobře odvyprávěný příběh doktora ex-primáře, na pozadí roku 1969, kdy se na další 20 let rozhodlo o osudu mnoha jednotlivců. A jemu jde o totéž, ale zároveň zůstává především člověkem a lékařem. Hanzlík myslím podal jeden ze svých nejlepších výkonů své pozdní éry. 85% ()
Tato inscenace si asi nezaslouží plný počet hvězdiček, ale jsem nucena vyvážit ta negativní hodnocení všech, kteří se u takhle dobře udělaného filmu nudili. No ano, já vím, je to o doktorech a žádná operace v přímém přenosu, ani zachráněných pět siamských dvojčat. Hlavní postava nejedná logicky, ale srdcem. A navíc já tuhle specifickou českou filmovou poetiku nenásilně vkomponovanou do velkých dramat prostě miluju. ()
Galerie (19)
Photo © Česká televize / Rostislav Šimek
Reklama