poster

Zakázaná zóna

  • Velká Británie

    Monsters

  • Slovensko

    Zakázaná zóna

  • Slovensko

    Monsters

    (festivalový název)

Sci-Fi / Drama / Thriller

Velká Británie, 2010, 94 min

Režie:

Gareth Edwards

Scénář:

Gareth Edwards

Kamera:

Gareth Edwards

Hudba:

Jon Hopkins
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • darkrobyk
    ***

    Z žádného velkého očekávání se vyklubal příjemný film, který našel jistě inspirace v řadě snímků - Válkou světů počínaje, přes Monstrum a Mlhou konče. Mexiko obývají zmutovaná monstra mající původ v mimozemské formě života (líbil se mi nápad s infikovanými stromy, které jsou prvotními hostiteli mimozemšťanů). Jednou v roce, na dlouhých 6 měsíců, vylézají mutanti z moře a putují do pralesů, aby zde nakladli vejce do stromů. Trochu to připomíná migraci lososů. Sledujeme příběh novináře, který se snaží dostat do USA dceru svého bohatého zaměstnavatele, jelikož migrace začala dříve než v jiných letech. Naštěstí se hned nedočkáme vášnivé lásky na první pohled, ale sledujeme strastiplné putování zamořenou zónou... Dokumentární forma působí věrohodně, zničená krajina tísnivě. Neklidná atmosféra, noční útok a vydařené obludy. Triky nejsou bombastické, přesto neurazí. Solidní podívaná s dobrou kamerou a atmosferickou hudbou.(21.3.2014)

  • JFL
    ***

    Film krutě doplácí na hype vytvářený distributory, festivaly a především publicisty, kteří "Monsters" propagují jako "District 9" roku 2010. Ačkoli by jisté paralely daly najít, jedná se o filmy se zásadně odlišnými koncepty. Zatímco "District 9" využívá základ brakového akčního příběhu, který obohacuje o ambice a styl dokumentární kinematografie, potažmo festivalových filmů, v "Monsters" je cesta opačná – od festivalového základu k jeho ozvláštnění žánrovými prvky. V zásadě se jedná o typický festivalový indie film zaměřený na vykreslení nálady a melancholického vztahu-nevztahu dvou lidí. Jen je zde navíc prvek mimozemšťanů a (naivně doslovná) paralela k problému ilegálního překračování hranic USA z Mexika. Striktně řečeno se nejedná o nic převratného, naopak " Monsters" plně spadají do současného trendu, kdy vyčpělé festivalové žánry (zde indie vztahovka) získávají nový dech díky obohacení o žánrové prvky. Snímek představuje famózní projekt pouze tím, že vznikl ve čtyřech lidech a za mizivý rozpočet. Jinak ovšem představuje typický festivalový film, který si libuje v plochých, ale o to křiklavějších poselstvích, která se dobře glosují na rautech a jichž se mohou festivalový psavci chytat k vytvoření rychlých textů ve festivalovém shonu. Ani podmanivá lyrická atmosféra nezastře, že v tomto filmu nic jiného než prchavé hezoučké dojmy není.(25.10.2010)

  • Jordan
    ****

    zaujímavé, aké filmy generuje csfd ako podobné... ani jeden z tých, ktoré mi pri sledovaní "monsters" napadli, tam nie je - a sú to filmy ako "troll hunter", "cloverfield", "ropáci", "district 9" prípadne španielske "rec" alebo dokonca aj darabontovu "hmlu"... každopádne - veľmi sústredený a s nadšením, citom a láskou urobený film, mám rád práve takéto žánrové posuny, takéto hranie sa so synkretizmom: romantická roadmovie na pozadí monster-sci-fi, no zároveň ekologický katastrofický film na pozadí komornej drámy dvoch ľudí, z ktorých každý sa nachádza vo svojom živote v zaujímavej (možno by sa dalo povedať až "hraničnej" - krásne to korešponduje s priestorovým zasadením filmu) situácii; gareth edwards bol scenárista, režisér, d.o.p. a špeciálny efektár, čiže pomerne "autorský" film - o to viac klobúk dolu;(6.4.2013)

  • J*A*S*M
    ****

    Alternativní monster movie. Spoustu lidí tenhle film strašně zklame, to je naprosto jisté, něco divácky méně vděčného by se hledalo jen těžko. Zádrhel je totiž ten, že se v Monsters VŮBEC NIC neděje. Dvě postavy se prostě a jednoduše přesunou z místa A na místo B. Přes tohle se většinové publikum nebude schopno přenést. Vtip je samozřejmě v tom, že přesně tahle neakčnost dělá z Monsters něco ve sci-fi žánru naprosto unikátního, čímž pádem pak nevadí bídný rozpočet a slabší triky (vynikající triky - vzhledem k rozpočtu). Ono je to vlastně taková Cestománie - reportáž z "Infected Zone", kde vám každou chvíli nad hlavou přelétne helikoptéra, po zahradě přejde mimozemské chobotnice - ale nikdo to už vlastně ani moc neřeší, protože je to normální. Potom nevadí, že hrdinové nic nedělají, že nejsou ve středu akce (jako ti náhodní kolemjdoucí z jiných monster movies, kteří se vždy shodou náhod - nebo "shodou náhod" - podle toho, jak je šikovný scenárista - ocitnou v centru dění a zachrání své blízké / město / svět), protože žádná akce se kolem prostě neděje. A tak putují, rozhlíží se kolem sebe ... a divák se rozhlíží s nimi. Do toho připočtěte velice nadstandartní práci s hudbou a zvuky a dostanete nevšední sci-fi cestopis. Příčemž slovíčko "nevšední" je v té poslední větě hoodně zbytečné. Vypusťte z hlavy District 9, Cloverfield, The Mist i další snímky, které se na první pohled nabízí ke srovnání. Tohle je něco úplně jiného.(27.9.2010)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    Na příběh stačí tři věty: Mezi Mexikem a USA se na velikém území rozmohla nebezpečná forma mimozemského života. Mladý muž jede nedaleko od tohoto území vyzvednout dceru svého šéfa. Vlivem okolností jsou oba nuceni cestovat zamořeným územím. Čekáte drsný sci-fi horor s nejednou akční scénou? Monsters jsou ve skutečnosti hodina a půl latentní romance, která je decentně započatá na samém začátku, decentní zůstává po celou stopáž a v samém závěru se dočká rovněž decentního a překrásně elegantního upgradu. Oni jsou ti dva mírně statické a neoriginální figurky, ale jsou také bez problému uvěřitelní. V (nejen) našich končinách těžce nedoceněný film doplatil v hodnoceních možná na to, že není další Válkou světů, Dnem nezávislosti či jinou jednohubkou přeplněnou megalomanskými triky, ovšem tady pozor - tenhle film, který stál jen několik TISÍC dolarů, má triky srovnatelné s výše zmíněnými filmy a to těch triků a různých postapokalyptických panorámat není zase až tak extrémně málo. Nádhera. Edwards pojal celý nesložitý příběh formou jakési pseudodokumentární road movie, přičemž až na několik (strategicky zcela ignorovaných) logických nedostatků úspěšně buduje dojem, že by to takhle nějak vážně mohlo vypadat. Sugesce šlape na sto procent, v patřičných momentech pomáhá atmosférická hudba, monstra jsou působivá a v několika scénách film zdařile reflektuje odvěkou potřebu lidstva vytřískat cokoliv z čehokoliv. Těšily mě i různé detaily, třeba všude rozeseté cedule a plány s infikovanou zónou, reportáže v televizi a drobné komentáře civilistů, které skutečně znějí jako drobné komentáře civilistů a ne jako repliky bezvýznamných komparzistů. Pokud bych měl vybrat přívlastek nejlépe vystihující tenhle film, bylo by to vedle slov "sympatický" a "osobitý" zejména slovo "zajímavý". Gareth Edwards, který je podepsaný pod režií, scénářem, kamerou a vizuálními efekty, má obrovský potenciál. Snad neshoří v monstrózních Hollywoodských stodolách, kterým hodil lákavou vizitku.(4.7.2011)

  • - Rozpočet filmu činil 15 000 dolarů, v kinech přitom utržil více jak 700 000 dolarů. (HellFire)

  • - Natáčecí štáb čítal dva lidi, byly použity kamery běžně dostupné v obchodě a také zdarma použitelné editory videa a programy na speciální efekty. (HellFire)

  • - Film byl natáčen na skutečných lokacích, často navíc bez předchozího povolení. Natáčelo se bez komparzu. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace