poster

Za řádovými dveřmi

Drama / Romantický

Československo, 1934, 75 min

  • Marthos
    *

    "Žili jsme v době, kdy film byl obchodním artiklem", posteskl si ve svých memoárech herec Jaroslav Marvan, připojujíc trpce úsměvnou vzpomínku na natáčení tohoto filmu. Neuměle variovaná šablona Fričova Pátera Vojtěcha, v režii Leo Martena ozvláštněná řadou těžkotonážních klišé a utlrasentimentálních žalostných vzdechů. Nora Stallich v další sebeparodické roli, vyvolávající namísto soucitu jen čiročirý smích, zatímco u Hany Vítové převažuje nudný stereotyp naivních chudinek, zde alespoň zajímavý svým nešťastným závěrem. Vyjma několika maličkostí, jako například skvělých interiérových dekorací, nebylo by o čem.(27.6.2009)

  • jakoby
    **

    Usnula jsem u toho. Zadna romantika se tu nekonala, zadne poradne drama nebo ponauceni pro zhyralce, Budu se muset podivat jeste jednou. Za nejakeho dlouheho zimniho vecera.(11.7.2011)

  • Pacco
    odpad!

    Název zní lechtivě...ale lechtá se tu jen dávivý komplex. Ne. Ne. Nééééééé(2.1.2009)

  • NinadeL
    *****

    Zvuková filmografie Leo Martena je protkána kosmopolitními náměty a oblíbenými herci počátků 30. let. Zatímco Otto Rubík a Truda Grosslichtová se u Martena uplatnili již v Růžovém kombiné, Diagnosa X přinesla Arna Veleckého, který u Martena předznamenal typ Nory Stallicha. Zde v Za řádovými dveřmi se připojila Hana Vítová a společně s Rubíkem se objevili také v posledním českém Martenově filmu Pozdní máj. Tolik tedy ke kombinacím oblíbeného ansámblu pozdějšího brazilského exulanta. Za řádovými dveřmi je ryze filmovým námětem praktika Karla Špeliny, který to postupem let od Provazu oběšence dotáhl až Pražskému flamendrovi. V příběhu dvou povahově odlišných bratrů se snoubí vše, co si čeští filmaři mohli představovat jako ingredience světáckého románu. Katarzí všeho je zde závěť po právě zesnulé matce, lokací honosné sídlo jejich otce, které je pravým kontrastem k nuznému příbytku chudé učitelky. A právě tato učitelka je nejprve přítelkyní mladšího bratra a posléze obětí toho staršího. Načež se stává svobodnou matkou a není jí už dále pomoci. Mladší bratr v církevním semináři přichází lstí o dědictví, když jeho bratr vlivem kumpánů prohýří svůj díl. A právě pro intriky mondénní Grosslichtové a intrikujícího Šlégla je možné zavítat na dostihový stadion a do nejluxusnějších interiérů v art deco. Což se ve výsledku společně s pikantními kostýmy a skvělými auty stává tou nejlepší devízou celého filmu. Okázalý přepych a stavby Štěpána Kopeckého, to je něco přímo skvělého.(22.2.2012)

  • kinderman
    **

    Zatímco zde zneuctěná Hana Vítová (jako učitelka Jindra Remešová) na úplné dno nepadne a od kariéry prostitutky ji zachrání vzpomínka na dítě, v Nočním motýlovi ji zastihneme po podobné životní zkušenosti v luxusním nevěstinci. To je asi tak vše, čím je snímek Za řádovými dveřmi pro současného diváka zajímavý. Směšný je pak epizodou, kdy Zdeněk tahá za řádovými dveřmi (po schodech nahoru a dolů) na hřbetě těžký kříž až do naprostého zemdlení.(31.8.2011)

  • - Filmovanie prebiehalo na zámku v Zbraslavi a na Máchovom jazere. (dyfur)

  • - Jaroslav Marvan vzpomínal, že byl pozván na kamerovou zkoušku, měl hrát Jiřího Dubrovnického. Smlouva se měla uzavřít po zkušebním několikahodinovém natáčení. Režisér Marten nabral obrovské tempo, což bylo Marvanovi divné. Večer Marten Marvanovi oznámil, že tím jeho práce skončila a víc ho nepotřebuje. Ten byl vyveden z míry, protože se domníval, že ve zkoušce obstál. Na to mu režisér řekl, že si vedl znamenitě, všechno co potřebovali natočili. A pak podlepsali smlouvu. Marvanova role si původně měla vyžádat tři dny, ale tento jeden den nakonec stačil. (Kulmon)