Reklama

Reklama

Assassin

  • Tchaj-wan Ci ke nie yin niang (více)

Obsahy(1)

Filmová báseň jednoho z největších filmařů současnosti zasazená do Číny 9. století je vizuálně omračujícím vyprávěním s prvky žánru wuxia (čínského ekvivalentu středověkého rytířského eposu s prvky fantasy). Jeho hrdinkou je profesionální vražedkyně Nie Yinniang, která poté, co selže ve svém úkolu, dostává od své paní rozkaz vrátit se do svého rodného kraje a zabít muže, jemuž byla kdysi přislíbena - svého bratrance, který dnes velí největší vojenské oblasti v severní Číně. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Recenze (77)

Dudek 

všechny recenze uživatele

Z hlediska řemesla se opravdu jedná o zdařilý a do posledního kompozičního detailu promyšlený film. Vše počínají kostýmy a konče hudební doprovodem se snoubí v půvabném celku. Velkou práci si tvůrci dali zejména s plastičností jednotlivých scén, které krom sledování centrálního motivu většinou rozdělují obraz do třetin a se všemi opravdu pracují. Je zajímavé sledovat, jak se zde podařilo dodat třetí rozměr mnohem zdařileji a lehčeji než u těch filmů pracujícím s 3D kamerami. Ale tím to bohužel končí. Tohle je totiž filmová báseň, kde některé věci jsou jen naznačeny a nedořečeny, kde o pocity jde mnohem více než o činy a kde je obraz důležitější než děj. Není to o meditaci, to by musela být střihová skladba ještě pozvolnější a vyprávění mnohem vyprázdněnejší, ale je pravda, že tenhle snímek je mnohem niternější, než by se ze slov o vizuálu mohlo zdát. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pro milovníky meditace a filmu jako malířského umění 120 minut nejhlubší extáze. Geniální práce s mizanscénou, nadpozemské využití výjevů z plenéru, svébytné přepsání pravidel žánru wuxia, jak je definovaly hollywoodizované opusy posledních let, a filmařská vize, za níž fyzicky cítíte každou vteřinu těch sedmi let, které mistr Chou filmu věnoval. [Cannes 2015] ()

Reklama

sniper18 

všechny recenze uživatele

Už dlhé roky čakám na ďalší podobný žánrový klenot, akým bol Tiger a drak a Hrdina alebo aspoň síce nie až tak dokonalý, ale stále skvelý Klan lietajúcich dýk, pričom práve teraz som cítil šancu, že by som sa toho mohol dočkať, no nestalo sa tak a budem musieť čakať ďalej. No tým ale aj tak nechcem povedať, že by bol Assassin zlý film, vysoké kvality mu rozhodne uprieť nemôžem. Po stránke príbehu síce ani nie je moc o čo stáť, ten hlavný dej je prerozprávaný tak pasívne, že som sa na to vôbec nedokázal sústrediť a tak som sa v motiváciách a cieľoch postáv poväčšinou strácal. Ale nemyslím, že by to bol väčší problém, príbeh tu nie je až tak dôležitý a tak mi moja nevedomosť sledovanie takmer vôbec nerušila. Inak je prevedenie nadmieru pútavé, síce to nie je až tak poetické, ako som čakal a občas mi niektoré scény prišli zbytočné, prípadne naťahované, ale aj tak je umelecký dojem veľmi dobrý, striedajú sa zaujímavé scény z farebných interiérov a krásnych exteriérov, kompozícia obrazu je miestami až dychberúca a plno scén som si skutočne vychutnával, napríklad rozhovor v horách pri čoraz hustejšej hmle. A tak väčšina filmu sa mi veľmi páčila a ten zvyšok je prinajhoršom priemerný. Rozporuplne ale dopadla akcia. Síce sa nemôže porovnávať s vyššie uvedenými filmami, ale aj tak je skvelá. Na moje prekvapenie sa úplne drží pri zemi, čo ale nie je zápor, len som ju už automaticky očakával viac v štýle wu xia. No jej problém je, že jej je až príliš málo. Hlavná hrdinka tu má len pár súbojov a vždy si ma prevedením získali už v prvom momente, keďže tento štýl milujem, ale skončia skôr, než vôbec začnú. Tu sa jedná len o pár sekundové záležitosti s pár chvatmi. A akcia mimo hlavnej hrdinky mi už neprišla tak pôsobivá, pričom ani tej moc nie je. Po stránke obsadenia musím určite pochváliť Shu Qi, ktorá mi tu aj napriek nie až tak veľkému priestoru výborne sedela, určite viac, než som čakal, ale zvyšné postavy ma už ničím nezaujali, dokonca ani Chang Chen. Takže celkovo sa čiastočnému pocitu sklamaniu určite nevyhnem, ale to skôr kvôli mojim veľmi vysokým očakávaniam. Určite to stále mohlo byť akčnejšie, dejovo zaujímavejšie a s lepšími vedľajšími postavami, ale mňa to aj tak dosť bavilo a určite si to v blízkej dobe pozriem znovu, či už kvôli ujasneniu si príbehu, ale aj celkovému príjemnému dojmu. 77% ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Po nadšených reakcích z Cannes trošku zklamání. Možná jsem jen čekal něco komplexnějšího a složitěji vystavěného, třeba ve stylu Města smutku, kde "velké" dějiny neustále probíhaly kdesi v pozadí, v zadních prostorových plánech, mimo záběr nebo v narativních elipsách. Assassin je podle mě až klamně jednoduchý film a v téže jednoduchosti tkví zároveň jeho krása, ale i určitá plochost. Nemůžu se zbavit dojmu, že většinu času jde skutečně především o sled nádherných obrázků, mezi kterými trochu zaniká vnitřní život postav nebo detailnější vhled do Číny 9. století. Stylisticky je to samozřejmě úkaz, byť opět ve svojí matoucí jednoduchosti - Chou se oproti svým starším počinům, které byly ještě zřetelně inspirované Jasudžirem Ozuem, naprosto odpoutává od konvenční výstavby prostoru. Chybí ustavující záběry, nebo se z nich naopak sestává skoro celá scéna. Ve vrcholné scéně s povlávajícími záclonami by konvenčnější film zdůraznil pohledy a protipohledy, ale tady ne, všichni jako by hledí před sebe, čelem ke kameře, stejným směrem. Podobně jako v některých pozdních filmech Manoela de Oliveiry tak tady dochází k poměrně neokázalému, ale celkem radikálnímu experimentování s filmovým stylem, jehož výsledkem je (podle mě) cílená "plochost" zobrazovaného, byť často v jednotlivých záběrech komponovaného do hloubky prostoru. Jediné chvíle, kdy se kamera obrací o 180 stupňů a nabízí záběry/protizáběry, jsou šermířské souboje. Jako by jindy než v ozbrojeném konfliktu se postavy nemohly setkat tváří v tvář. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Není pochyb o tom, že asijské bojové filmy se těší velkému zájmu i mimo asii. Navíc když se mezi našlapané "wire fu" scény vloží nějaká východní filozofie, nemá západní publikum příliš problém ji přijmout. Bohužel, Assassin má akce asi tak 5 minut a jeho filozofie je spíše prázdnou pseudofilozofií. Film je plný extrémně zdlouhavých scén s prázdnými pohledy, které se snaží vydávat za něco, co nejsou. Setkal jsem se s něčím, čemu se říká filmová báseň, ale tady jsem nic takového nenašel, jen vyprázdněnou nudu, a tak se z toho taky musím jít vyprázdnit... 3/10 ()

Galerie (84)

Reklama

Reklama