Režie:
Dominik MollKamera:
Patrick BlossierHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Vincent Cassel, Déborah François, Joséphine Japy, Sergi López, Catherine Mouchet, Jordi Dauder, Geraldine Chaplin, Roxane Duran, Pere Vall, Javivi (více)Obsahy(1)
„Ďábel má nad námi takovou moc, jakou mu sami dovolíme.“ Příběh, odehrávající se v 18. století, líčí rychlý vzestup i pád uznávaného mnicha Ambrosia. Jeho silná oddanost Bohu je pomocí intrik vědmy Matyldy naprosto podlomena a Ambrosio se tak dostává před Svaté oficium. Touha vyhnout se trýznivému trestu, který ho čeká, ho dovádí až k domluvě s ďáblem. Zde však čeká další zrada. (Ena.)
(více)Videa (2)
Recenze (57)
Rozpolcený Vincek váhá mezi kundou a Bohem. Nakonec zvítězí zdravý rozum a smočí. A to nikoliv oplatku v mešním víně. Je z toho pak pěkná polízanice. Kudlanky v 15. století totiž nerady vidí, když jim personál vykropí cokoliv jiného než hrobku nějakého sveřepého světce. A tak milému Vinckovi řádně zatopí. Takže vy, co si i v 21. století myslíte, že je celibát zdravý, vůbec není proti přírodě a stačí sem tam přeleštit u nějaké pohádkové modly či baculatého andělíčka, do toho jděte po hlavě, neváhejte pak vykasat sutanu a přinutit nějakou jeptišku ječet fistulí Kyrie Eleison po dvou hodinách nepřetržitého bušení. Uleví se vám a dneska už vás za to snad ani nikdo neugriluje. ()
Vincentovi kouká čert z očí. I když (nebo možná tuplem, když) je za mnicha. A raně barokní šerosvit a záhyby sutany těmhle věcem prostě svědčí. "El monje" je krásně natočený film, v několika scénách vykouzlí i tu zastřeně exaltovanou atmosféru à la Scorseseho Poslední pokušení. Děj, který se neodehrává v 18. století, jak hlásá zdejší obsah, ale ve století 16., ovšem vychází z mravoučně osvícenského románu říznutého pestrou škálou béčkových zápletek. Především, za všechno můžou ženské. Celibát je taky trochu na vině, ale hlavně ty mrchy, čarodějnice proklaté. Chudák mnich nemá vůbec šanci se pádu do jámy pekelné ubránit. To drámo se mi ale vlastně líbilo. ()
Príbeh o tom, že Lucifer nikdy nespí, a vždy sa snaží získať duší (hlavne) tých, ktorý žijú veľmi vzorný život. Bohužiaľ, jeho obeťou tentokrát je jeden mních (V. Cassel). Na svoje možnosti veľmi dobre režírovaný a veľmi zaujímavý príbeh. V. Cassel opäť ukázal niečo zo svojho veľkého hereckého talentu – skvelý výkon. Osobné hodnotenie: 92% (*****) ()
Takové trošku teologické cvičení na téma hřích a ctnost. Samozřejmě, že pravidla jsou dána katolickým pojetím, na tomto hracím plánu musíme tedy postavit své figurky. To se asi leckomu v dnešní moderní době nebude líbit a film svrhne do kategorie "čarodějnictví, satanismus". Kdo chce kam, pomozme mu tam. Já si myslím, že tvůrcům nešlo vůbec o nic. Chtěli prostě natočit film, který vyvolá nějaké pocity, diskusi. Banální téma svedení nejčistšího z věřících Satanem k hříchu dnes už asi nikoho nedojme. Takže diskuse se asi konat nebude. Alespoň si Vincent C. zahrál zase nějakou "ujetou" roličku. Vyrobeno je to dobře, jinak mi to ale malinko proklouzlo mezi prsty...70% ()
Těžko říct, o jaký žánr se v tomto případě jedná, protože z toho, co jsem pochopila z vyprávění pana režiséra během diskuzní sekce, která následovala po promítání filmu, neměl ani on sám moc ponětí, co vlastně točí. Škoda. Mnich má totiž v jistých scénách přesně tu zvláštně temnou atmosféru, kterou bych od něj čekala (Ambrosiova otázka po mši s trnovou korunou týkající se toho, jak dobře si vedl, nebo nejistota z příchodu nového, maskovaného mnicha), nikdy si ji ale nedokáže dlouhodobě udržet. Ano, pan Dominic Moll má cit pro hezkou kameru (krásná balance mezi slunečnými a temnými částmi), pro dobré obsazení, hezké lokace, slušný hudební podkres. Bohužel vše dohromady nevysílá žádnou zprávu; tedy minimálně ne tak silnou, jak by ve srovnání s předlohou mohlo. Tomuto filmu totiž chybí jasné určení toho, jak chce na diváka zapůsobit, čímž nakonec přichází i o intenzivitu. [Glasgow Film Festival 2012] ()
Galerie (18)
Photo © Diaphana Distribution
Zajímavosti (2)
- O knize "Mnich", kterou je snímek inspirován, se zmiňuje spisovatelka Jane Austenová ve svém díle "Northangerské opatství". Titul je pak zmiňován i ve stejnojmenném filmu Northangerské opatství (2007). (Asmodin)
- Film sa natáčal hlavne v meste Girona v Katalánsku. Niektoré pasáže sa nakrútili aj v Aiguamúrcii, Almeríi a Madride (Španielsko). (Arsenal83)
Reklama