Reklama

Reklama

„Ďábel má nad námi takovou moc, jakou mu sami dovolíme.“ Příběh, odehrávající se v 18. století, líčí rychlý vzestup i pád uznávaného mnicha Ambrosia. Jeho silná oddanost Bohu je pomocí intrik vědmy Matyldy naprosto podlomena a Ambrosio se tak dostává před Svaté oficium. Touha vyhnout se trýznivému trestu, který ho čeká, ho dovádí až k domluvě s ďáblem. Zde však čeká další zrada. (Ena.)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (54)

verbal 

všechny recenze uživatele

Rozpolcený Vincek váhá mezi kundou a Bohem. Nakonec zvítězí zdravý rozum a smočí. A to nikoliv oplatku v mešním víně. Je z toho pak pěkná polízanice. Kudlanky v 15. století totiž nerady vidí, když jim personál vykropí cokoliv jiného než hrobku nějakého sveřepého světce. A tak milému Vinckovi řádně zatopí. Takže vy, co si i v 21. století myslíte, že je celibát zdravý, vůbec není proti přírodě a stačí sem tam přeleštit u nějaké pohádkové modly či baculatého andělíčka, do toho jděte po hlavě, neváhejte pak vykasat sutanu a přinutit nějakou jeptišku ječet fistulí Kyrie Eleison po dvou hodinách nepřetržitého bušení. Uleví se vám a dneska už vás za to snad ani nikdo neugriluje. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Doufám, že ďábel nezískal moji duši, ale mně se to líbilo moc. Nevadí mi ten mix žánrů. Není to ani thriller ani historické drama... Příběh nás zanáší na konec šestnáctého století kamsi do Španělska. Za městem v pustině stojí osamocený klášter a právě tam jedné deštivé noci kdosi před vstupní portál položí novorozeně. Mniši se jej i přes ďáblovo znamení na rameni ve tvaru ruky ujmou a po letech z dítěte vyroste bratr Ambrosius (naprosto skvělý Vincent Cassel). Pro jeho nadšení pro Písmo i pro víru jej ostatní bratři obdivují, ale zároveň se jej i bojí. Málokdo je ve své víře a v souboji s hříchem tak neochvějný a tak si jistý jako on. Jeho kázání stahuje lid z širokého okolí. Poté co vydá řádovou sestru její matce představené, protože se mu u zpovědi přiznala že miluje jednoho muže a že s ním intimně stýká v klášterních zahradách naberou události rychlý spád. Ambrosiu netuší, že zakrátko bude před největší zkoušku víry postaven i on.... Dále nebudu spilerovat. Ano, prostředí bylo úžasné. Středověký klášter i nedaleké městečko nemělo co do kulis tohoto dramatu chybu. Nejvíce paf jsem však byl z Cassela. Je jedno jestli tenhle borec hraje popeláře, mafiána či důstojného mnicha. Vždy to dá tak přesvědčivě, že člověk musí jen v uznání pokývat hlavou v obdivu... Filmu bych trochu ubral na stopáži, přes některé dramatické zvraty plyne velmi pomalu a hrozí občasné zívnutí. ------ A nezapomeňte, Ďábel má jen takovou moc, jakou mu umožníme. * * * * ()

Reklama

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, o jaký žánr se v tomto případě jedná, protože z toho, co jsem pochopila z vyprávění pana režiséra během diskuzní sekce, která následovala po promítání filmu, neměl ani on sám moc ponětí, co vlastně točí. Škoda. Mnich má totiž v jistých scénách přesně tu zvláštně temnou atmosféru, kterou bych od něj čekala (Ambrosiova otázka po mši s trnovou korunou týkající se toho, jak dobře si vedl, nebo nejistota z příchodu nového, maskovaného mnicha), nikdy si ji ale nedokáže dlouhodobě udržet. Ano, pan Dominic Moll má cit pro hezkou kameru (krásná balance mezi slunečnými a temnými částmi), pro dobré obsazení, hezké lokace, slušný hudební podkres. Bohužel vše dohromady nevysílá žádnou zprávu; tedy minimálně ne tak silnou, jak by ve srovnání s předlohou mohlo. Tomuto filmu totiž chybí jasné určení toho, jak chce na diváka zapůsobit, čímž nakonec přichází i o intenzivitu. [Glasgow Film Festival 2012] ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Lewisův román je takový správný brak. Moll se jím však inspiroval natolik volně, že z filmu zdaleka nelze mít stejný požiteček. Vášně působí příliš cudně, umírání moc bezbolestně a nadpřirozené jevy jako pěst na oko. Ještě smutnější než srovnání s předlohou je nevyužitý potenciál filmu samého – herecké obsazení a atmosféra prostředí jsou přece tak silné... ()

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Vincentovi kouká čert z očí. I když (nebo možná tuplem, když) je za mnicha. A raně barokní šerosvit a záhyby sutany těmhle věcem prostě svědčí. "El monje" je krásně natočený film, v několika scénách vykouzlí i tu zastřeně exaltovanou atmosféru à la Scorseseho Poslední pokušení. Děj, který se neodehrává v 18. století, jak hlásá zdejší obsah, ale ve století 16., ovšem vychází z mravoučně osvícenského románu říznutého pestrou škálou béčkových zápletek. Především, za všechno můžou ženské. Celibát je taky trochu na vině, ale hlavně ty mrchy, čarodějnice proklaté. Chudák mnich nemá vůbec šanci se pádu do jámy pekelné ubránit. To drámo se mi ale vlastně líbilo. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (1)

  • O knize "Mnich", kterou je snímek inspirován, se zmiňuje spisovatelka Jane Austenová ve svém díle "Northangerské opatství". Titul je pak zmiňován i ve stejnojmenném filmu  Northangerské opatství (2007). (Asmodin)

Reklama

Reklama