poster

Nevědomí

  • USA

    Oblivion

  • USA

    Horizons

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Oblivion: Nevedomí

  • Slovensko

    Nevedomí

  • Kanada

    Oblivion

  • Nový Zéland

    Oblivion

  • Velká Británie

    Oblivion

  • Austrálie

    Oblivion

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Mysteriózní

USA, 2013, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Segrestor
    *****

    Říkal jsem si, jestli má vůbec neakční syfy šanci dneska uspět. V době, kdy všichni chtějí hektickou akci, o kterou se postarají nějací nerdi u kompu v trikovém studiu, je to téměř hazard. Oblivion může však být důkazem, že i se skromnou akcí a pozvolným vyprávěním příběhu to jde. Vše se odvíjí od okamžiku, kdy si Krujz uvědomí, že by radši píchal soudružku Rusákovou, než tu svou upjatou operátorku a problém byl na střeše (obrazně řečeno - problém byl totiž všude, v posteli, na stole, v knihovně, ale i třeba v bazénku). Jako vždy... To ani nemusí být syfy. Přes zdánlivě triviální zápletku se ale dostáváme k jádru věci a brzy samozřejmě zjistíme, že nic není tak přímočaře jednoduché. S každou další minutou lze pak konstatovat, že se tvůrci pořád drží vytyčené cesty a ani jednou nevypadnou ze své role. Bez použití laciných efektů a scenáristických berliček se prokoušou k pompéznímu finále. Přesto ale se jedná o takové to čisté hard core syfy bez pestrobarevných obřích robotů nebo hemživých xenomorfů či "shieldem" plného přihřátých mutantů a to se cení. Postapokalyptická vize Země je naprosto úžasně ztvárněná. A velké plus je ještě za ukázku způsobu, jak jednoduše zaútočit na planetu Zemi. Prostě zničíte Měsíc. Jednoduché, dokonalé a pro Zemi naprosto devastující. Nashle v příštím životě.(21.4.2013)

  • castor
    ****

    Tahle stále spolehlivá star z Top Gunu a hollywoodský dříč, který zas a znovu cení zuby a mhouří oči, si zase jednou narcistně krade celý film pro sebe. A pořád na to bezpečně má. Nevědomí nechce být jen popcornovou jednohubkou, chce se svézt na aktuální vlně komplikovaných sci-fi příběhů á la Počátek, Zdrojový kód, Moon, Prometheus (každý s rozličnou kvalitou). Částečně se mu to daří, jindy mu jde důrazně po krku vlastní scénář. Země to má spočítané, lidstvo se přesunulo na stanici Titan. Vetřelci nejprve rozsekali Měsíc a pak následovala jejich invaze na modrou planetu. Na zdevastované Zemi přesto zůstává několik Homo sapiens (samozřejmě tu nejsou sami), mezi nimi jsou dva technici Jack a Victoria. Přes den mu ona vaří kafe, u počítače mu pak coby svému poslání oddaná profesionálka kryje záda, zatímco on rozdává široké úsměvy a v terénu dá víc na instinkt než na předpisy, aby si večer mohli vyměnit pár dojmů a skončit nazí v bazénu. Zbývá jim čtrnáct dní služby, a je jasné, že se něco musí přihodit – do cesty chladné Victorie se postaví něžná Julia, kterou zná Jack ze svých snů. A samozřejmě přibude efektních explozí a rozmáchlých záběrů poletující kamery. Výsledek sebou přináší několik snaživých dějových zvratů, takřka žádný ale nedokáže ohromit nebo strhnout. Navíc se tvůrci bojí osobitějších variací. Vypadne tak z toho poměrně chladná látka s opravdu výbornou výpravou a kamerou. A strhující hudbou podobně jako u režisérovy prvotiny Tron: Legacy. Znovu elektronický doprovod (tentokrát od uskupení M83) sice na samostatný poslech nevidím, ale do filmu zapadá náramně. Stejně jako předchozí „přelomové“ použití elektronického techno doprovodu od Daft Punk. Škoda, že se režisér Joseph Kosinski bojí emocí. Pevně věřím, že by sice dokázal jen s pomocí obyčejného plechu, kusu dřeva a skleněných střepů vyhrát nějakou prestižní designérskou soutěž, ale jeho vyhlazené obrazy bohužel nemyslí na postavy z masa a kostí. Dál točí podivně sterilním způsobem, kdy je fascinovaný audiovizuálním pojetím své látky až zapomíná na podporu příběhu a jednotlivých vztahů mezi postavami. Zvlášť když má na plátně nejen Cruise nebo Morgana Freemana, ale i duo Andrea Riseborough se sexy britským přízvukem a Olga Kurylenko se sexy ukrajinským výrazem. Naleštěné a nedotažené, přesto pořád slušné.(20.4.2013)

  • genetique
    *****

    Špičková sci-fi nádielka, ktorá vo svojej podstate milostného príbehu možno nenesie toľko originality ako celok, ale najmä nápaditý námet poprieť nemožno. Science fiction vo filme už dávno nie je také terno ako kedysi, keď stačilo k slušnému blockbusteru zopár emzákov a slušný rozpočet. Vymyslieť fungujúci a k tomu inovatívny scenár dá zabrať aj tým najskúsenejším majstrom pera. Kosinski potvrdil, že je vizionár a rozporuplných reakciách jeho režisérskej prvotiny dokazuje, že s ním môžme rátať aj do budúcna. Na základe traileru som očakával bohapustý popcorn s nadupanými efektami a vyčačkanými hi-tech motívmi. Toto všetko síce Oblivion splnil, ale takisto je v ňom zachytený kus ľudskosti a Kosinski mu vdýchol dušu. Pestrá paleta nečakaných zvratov sa postará o nejedno prekvapenie a film má tak počas celých dvoch hodín brutálny spád, kolosálne efekty to celé umocňujú a k tomu vás strhne jedinečný burácajúci hudobný podklad. Malé množstvo postáv dáva priestor na vyjadrenie charakterov postáv, ktoré majú čo povedať k hlavnej myšlienke filmu. Priestor tak dostávajú naprezentáciu aj herci, ktorí podali veľmi solídny výkon. Cruise sa v podobných filmoch už osvedčil a predviedol, že popri všetkých adrenalínových kúskoch zvláda aj tie herecké, prekvapila Olga Kurylenko. Zároveň zamrzí malý priestor pre Freemana, no ten si to v závere vynahradí. Možno je moja piata hviezdička trošku nadhodnotená, ale čo narobím, keď mám pre tento žáner slabosť a takáto pecka sa vidí v súčasnosti tak raz-dvakrát ročne? 90%.(4.2.2014)

  • T2
    ****

    Rozpočet $120miliónovTržby USA $89,107,235Tržby Celosvetovo $287,913,162Tržby za predaj Blu-ray v USA $15,368,964Tržby za predaj DVD v USA $14,710,879║ Technicky a vizuálne to je opäť zo strany Kosinského bravúrne zvládnuté, potešia letové naháňačky s droidami, Cruisov letúň teda na parádu spracovaný a šikovne obratný, príbeh nie je najhorší dá sa, herecky pútavé, hlavne okatá Kurylenko dosť berie a to nemusí ani moc hovoriť, spokojnosť, troška to pripomenie mixunétoho Terminator Salvation z Poslom budúcnosti ale to je v poriadku beriem. /80%/(7.8.2013)

  • Radko
    ***

    Myšlienkovo, dejovo a vizuálne nenáročná oddychovka s presahom. Formou i dejom zapadajúca do dnešných schém. Väčšina zamestnancov robí, podobne ako hrdina príbehu, rutinné servisné práce pre korporácie (súkromné, štátne alebo mimovládky), pričom o skutočných motiváciách a cieľoch majiteľov má len hmlisté alebo vôbec žiadne tušenie. Chýbajúce dobrodružstvá a emócie nahradzuje všeobecná zaujatosť tvarmi. Dizajn ako náhrada pocitov. Čím dokonalejší, farebne výraznejší a lesklejší, tým totalitnejšia spoločnosť (o tom kedysi kdesi písal Elias Canetti). Životní partneri sa striedajú, no žiadna veľká iskra neprebieha. V podstate ide len o zachovanie rodu. Takto sa vlastne všetci na seba veľmi ponášajú, zameniteľní v čase aj výkone. Väčšina dňa sa odohráva v zvláštnom myšlienkovom otupení. A tak sa hľadajú ďalšie náhrady v podobe života v divočine, na vidieku, samote. A v podzemí živorí zopár snílkov s plánmi na oslabenie tých, čo vyťažujú zdroje planéty. Otázny ostáva záver, vo filme samozrejme švacnutý do bezbrehého optimizmu, pripomínajúceho svet bez hriechu po jehovistickom armagedone, tak dôverne známeho z ich lesklých magazínov, plných láskyplného súžitia tigra s ľudskými deťmi a podobne. Neviem, neviem, či by úspešná revolúcia rebelantov, poháňaných v skutočnosti zväčša zlosťou, závisťou a hnevom vydala práve tak príjemnú úrodu, aká sa podarila vo filmovej rozprávke.(26.4.2013)

  • - Počas prác na snímke oslávil Tom Cruise (Jack) svoje 50. narodeniny. Pri oslavách tohto životného jubilea ho režisér Joseph Kosinski obdaril jedným z futuristických motocyklov, ktoré máme možnosť vidieť vo filme. (beso74)

  • - Z castingu na hlavní ženskou roli, kterého se účastnily také Olivia Wilde, Noomi Rapace, Kate Mara, Olga Kurylenko, Mary Elizabeth Winstead a Brita Marling, vyšla vítezně Jessica Chastain. Kvůli přeplněnému diáři však roli odmítla, čímž uvolnila místo pro Olgu Kurylenko. (oje)

  • - Scény z prosklené věže, kde má hlavní dvojice základnu, se natáčely ve studiu, na jehož stěny byl promítán předem natočený materiál horizontů z ostrova Maui. Důvodem bylo jednodušší ztvárnění světla a atmosféry, což by bylo s obyčejným modrým pozadím náročné vytvořit v postprodukci. (Brousitch)