poster

Nevědomí

  • USA

    Oblivion

  • Slovensko

    Oblivion: Nevedomí

  • Velká Británie

    Oblivion

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný / Mysteriózní

USA, 2013, 124 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • genetique
    *****

    Špičková sci-fi nádielka, ktorá vo svojej podstate milostného príbehu možno nenesie toľko originality ako celok, ale najmä nápaditý námet poprieť nemožno. Science fiction vo filme už dávno nie je také terno ako kedysi, keď stačilo k slušnému blockbusteru zopár emzákov a slušný rozpočet. Vymyslieť fungujúci a k tomu inovatívny scenár dá zabrať aj tým najskúsenejším majstrom pera. Kosinski potvrdil, že je vizionár a rozporuplných reakciách jeho režisérskej prvotiny dokazuje, že s ním môžme rátať aj do budúcna. Na základe traileru som očakával bohapustý popcorn s nadupanými efektami a vyčačkanými hi-tech motívmi. Toto všetko síce Oblivion splnil, ale takisto je v ňom zachytený kus ľudskosti a Kosinski mu vdýchol dušu. Pestrá paleta nečakaných zvratov sa postará o nejedno prekvapenie a film má tak počas celých dvoch hodín brutálny spád, kolosálne efekty to celé umocňujú a k tomu vás strhne jedinečný burácajúci hudobný podklad. Malé množstvo postáv dáva priestor na vyjadrenie charakterov postáv, ktoré majú čo povedať k hlavnej myšlienke filmu. Priestor tak dostávajú naprezentáciu aj herci, ktorí podali veľmi solídny výkon. Cruise sa v podobných filmoch už osvedčil a predviedol, že popri všetkých adrenalínových kúskoch zvláda aj tie herecké, prekvapila Olga Kurylenko. Zároveň zamrzí malý priestor pre Freemana, no ten si to v závere vynahradí. Možno je moja piata hviezdička trošku nadhodnotená, ale čo narobím, keď mám pre tento žáner slabosť a takáto pecka sa vidí v súčasnosti tak raz-dvakrát ročne? 90%.(4.2.2014)

  • Marius
    *****

    Audiovizuálny námrd aký sa v hollywoodskej produkcii objaví raz za pár rokov. Mimoriadne nedocenený film, ktorý nie je vôbec tak hlúpy ako sa tu zase raz snaží naznačiť naša elita. Samozrejme, že sme všetky zložky už niekde videli a v jednotlivostiach môžme vymenovať kde, ide tu ale o to ako chutí výsledný koktail, no a mne teda Kosinskeho výtvarné a dizajnové cítenie a bez preháňania geniálny OST dua Gonzalez (M83) + Trapanese a v princípe tragický (!) horkosladký záver sadli ako málo čo za poslednú dobu. 10/10 Fuck you, Sally, best electronic music is french.(28.9.2017)

  • Eddard
    ***

    Těch šedesát procent je ode mě možná trošku macešské, možná je to tím, že od určité doby je mi scientologicky nepříjemný Tom Cruise. Oblivion je v zásadě dobré sci-fi, s moc pěknými efekty, decentním scénářem a kvalitními hereckými výkony - kam počítám i ten Cruisův. Jen mě osobně nepřišel ničím výjimečný, konec byl na můj rozmazlený vkus trochu moc přeslazený a... neviděl jsem to v kině. Takže tak. Dokážu si představit, že správně naladěný bych z multiplexu odcházel moc spokojený - a vy dost možná budete taky. 60%(12.11.2013)

  • Superpero
    ***

    Vizuálně moc pěkný film. Hlavně tedy scény v tom nebeském bytě a správně zvolená hudba tomu dodává punc velkoleposti. Škoda ale, že to má jen cool poletující, robotické, střílející koule a ne pořádný varlata naplněný nějakou originální vizí. Je to prostě jen takový hezký mix různých sci-fi dohromady. V jednom momentě jsem fakt málem vyprskl smíchy, protože mi to připomělo Depressing 70's Sci-Fi scénku z Family Guye. Ono to totiž svou komorností působí až takovým retro dojmem. Většinu času jsou tam jen tři herci a jediná ační scéna, která za něco stojí je honička s robosondami. Bohužel konec je fakt lacinej a ta finální likvidace nepřátelský základny je vyloženě debilní a odfláknutá. Prostě to nemá svůj ksicht a rozhodně si neřeknete, že něco takového jste teda ještě neviděli.(19.4.2013)

  • Eodeon
    ***

    je-li film až s odstupem času vyhlášen coby "klasický", jako se tak označují kupříkladu Sunset Blvd. nebo Psycho, nejde o nic než čirou chválu a vyjádření úcty dílům, která zůstávají přístupná a atraktivní i pro několik následujících generací diváků. pokud se slovem "klasický" pojmenuje film úplně nový, dostává ten termín paradoxně negativní konotace. Nevědomí je snímkem klasickým právě v tom špatném smyslu, kdy bez významných stop po invenci čerpá výlučně z osvědčených postupů hollywoodského vyprávění a koncepce syžetu do té míry, že byl překonaný dávno před svým vznikem. bez ozvláštnění a variací struktury jako takové, namísto pouhých kosmetických detailů v oblasti stylu, bohužel film selhává i v těch ohledech, ve kterých by důsledné dodržení hollywoodského "návodu k použití" mělo za dobré výsledky obvykle ručit. Nevědomí je až příliš předvídatelné a nedovede proto vzbuzovat napětí ani překvapovat, přestože na principu postupného odhalování řady tuhých vrstev mystérií je film vybudovaný. ironicky, snímek se mi jevil nejzajímavější v první cca třetině, kdy se diváci terpve pozvolna seznamují s fantastickým světem post-apokalyptické budoucnosti a s pravidly, která v něm fungují a která musejí respektovat hrdinové. jakmile se pravidla dle očekávání začnou "proměňovat", není těžké domyslet téměř každé rádoby šokující odhalení s ostudně velkým předstihem. odstraníte-li v těchto okamžicích emoci, zůstane jen sentimentální patos, nezvučné hlášky a nepřesvědčivé herectví. především Olga Kurylenko svým (ne)herectvím škodí už tak mizerné věrohodnosti celé řady scén. naopak subtilní projev Andreji Riseborough si troufám nazvat tím jediným životným prvkem filmu. na Kurylenko je sice krásný pohled a nejspíš pouze proto byla do filmu obsazena, ale působí jako mrkací panenka; ornament pro povrchní a účelový film, který nesvedl zužitkovat ani tolikrát kreativněji využitý model mýtického vyprávění a prototypického, prozřetelností samou vyvoleného hrdiny. vylíčím-li ústřední zápletku slovy: padlý hrdina zázrakem lásky opět povstane proti útlaku a jakožto nový sionistický spasitel zachrání svět před anonymním hrozbou z vesmíru, pak nepopisuji pouze základní kostru příběhu, ale víceméně v úplnosti vystihuji vše, co film může po tématické stránce divákovi dát: bídná klišé, za kterými není ani stopa po jakkékoliv oduševnělosti.(15.5.2013)

  • - Scény z prosklené věže, kde má hlavní dvojice základnu, se natáčely ve studiu, na jehož stěny byl promítán předem natočený materiál horizontů z ostrova Maui. Důvodem bylo jednodušší ztvárnění světla a atmosféry, což by bylo s obyčejným modrým pozadím náročné vytvořit v postprodukci. (Brousitch)

  • - Joseph Kosinski sepisoval „Oblivion“ jako krátkou filmovou povídku o 8 stránkách, kterou poté v roce 2007 předal jako obrazový román Barrymu Levinovi a Jessemu Bergerovi z nakladatelství Radical Publishing. Projekt byl následně vyvíjen jako ilustrovaná novela, která vyšla souběžně s filmem. (Scalpelexis)

  • - Na konci filmu ve vzpomínkách Jacka Harpera (Tom Cruise) je vidět, jak odpojil spánkový modul od zbytku lodi, a černá skříňka stále nahrávala zvuky z kabiny. Jenže ve filmubylo k vidění, že černou skříňku našli ve vraku spánkového modulu, takže nemohla nahrávat, co se dělo po odpojení. (Thommy91)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace