Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Smoljak, Miloň Čepelka, Jaroslav Weigel, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Josef Koudelka BergsteinObsahy(1)
V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (172)
"Éréč piklóš neméči, huňár scépeň kámoš." Inspektor Trachta a praktikant Hlaváček v akci aneb "hledej šmudlo"😃. Tahle parodie na detektivku mi ani zpětně nepřišla vůbec špatná, ale když si vzpomenu, jak se ten základní námět a ty některé hlášky podařilo převést do filmu Rozpuštěný a vypuštěný, přišlo mi to přeci jen maličko slabší. Chyběly mi zde třeba kachny...😃 ()
Vražda v Saloním coupé je po všech stránkách dokonalá hra s výstižnými a užasně vtipnými scénami ale nemůžu dát plný počet hvězdiček,neboť spousta ne-li většina vtipů již byla použita ve filmu Rozpuštěný a Vypuštěný a hra dalo by se říct z tohoto filmu vychází. V žádném případě hře nemohu vytknout neoriginalitu,neboť Rozpuštěný a Vypuštěný je též od panů Smoljaka a Svěráka vlastní film. Ale,prostě to není ono.80% ()
Bohužel z mého pohledu jedna z těch slabších her Divadla Járy Cimrmana. Stále je to sice velice nadpůrměrný komediální výtvor, ale ve srovnání s ostatními hrami tohoto divadla působí trošku nemastně neslaně. Chybí nějaká ikonická hláška a už úvodní rozprava všechno předznamenává, jelikož je poměrně rozpačitá. ()
Bohužel, ze všech cimrmanovských her je tahle jedna z nejhorších (i přesto ale nemůžu říct, že je špatná :-). Asi nejvíc je tu patrná Svěrákova absence, který jinde tvoří se Smoljakem většinou skvěle doplňující se dvojici. Ale i tady jsou skvělé hlášky i nápady, kvůli kterým stojí za to si ji pustit znovu.. ()
Asi bych se shodnul s mnohými, co mají Vraždu v salónním kupé za slabší Cimrmanovu hru; je nutné podotknout, že jsem se oproti jiným zas tolik nesmál. Viděno ze záznamu, v němž nebyl Svěrák (netuším, zda v tomto někdy hrál), a netuším, zda je to tím. Nicméně celé to humorné pojetí detektivního žánru má své kouzlo a bylo by hříchem to hodnotit jako slabší hru, když to má své nesporné kvality a hodnoty. Miluju herectví Miloně Čepelky. ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (11)
- Hra se měla původně jmenovat „První případ policejního praktikanta Hlaváčka“. (mnaucz)
- Přednášku „Krádež arcivévodova šperku“ původně přednášel představitel Stevarda (např. Jaroslav Vozáb, František Petiška a další) a přednášku „Detektiv a básník“ zase původně přednášel představitel Hlaváčka (Petr Brukner nebo Miloň Čepelka). Na počátku 80. let se přednášky vyměnily do podoby, jak známe dnes, protože Stevarda hrál v 80. letech kromě Jaroslava Vozába také Václav Kotek, který moc zkušeností s přednáškami neměl, kdežto Petr Brukner s Miloněm Čepelkou již měli. (mnaucz)
- Zdeněk Svěrák v jednom rozhovoru řekl, že prý hry jak stárnou, tak se občas objeví něco, co diváky neúmyslně rozesměje. Zdeněk Svěrák uvedl přímo příklad: „No a když ten Mayer řekne: ‚Říká každému obžalovanému Miloši, to bylo nesnesitelné,‘ tak to v publiku zašumí a to tahle věta v textu je už od premiéry.“ (mnaucz)
Reklama