poster

Láska v hrobě

  • anglický

    Love in the Grave

Dokumentární

Česko, 2012, 79 min

Scénář:

David Vondráček

Kamera:

Jan Kadeřábek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jericho666
    ****

    Do poloviny dokument je vcelku "pohoda". Jinýmy slovy pohled na vcelku běžný život lidí bez domova. V tomto případě jen na nevšedním místě. V polovině dokumentu to vystěhování je vcelku drsné. Bohužel nikde není popisek, zda je to v to datum, do kdy měli odejít (což v tom případě by to byla jejich blbost), a nebo ještě před tím. Tak i tak mi přijde hnusné je skoro nenechat si vzít věci, co chtějí. Také naprosto netuším, proč se Honza o případnou práci správce hřbitova, či tak, neucházel, a jen o tom lhal matce. No nic. Chm, mohlo to dopadnout úplně jinak. Hlavně nechápu, prostě mi nejde do hlavy, proč těm lidem nepomohou? To je klidně nechají umřít jen aby měli co nejlepší dokument? Toto mi nešlo do hlavy už u dokumentu Katka. Chápu že žádný sociální dokument by neměl do průběhu zasahovat, jelikož pokud by zasál, byl by to již hraný dokument. Ale stejně, přijde mi to jako hrozný hyenismus.... Na druhou stranu, z dokumentární stránky dobré. Hezky zachycen život těch lidí a postupné "prokousávání" se životem. Nicméně ten Honza je na facku. Měl podle dokumentu X možností jak to napravit. Jak zajistit lepší život. Jak pro sebe, tak pro Janu, ale nevyužil ani jednu a naopak začal chlastat. Ale asi je to tak, jak řekla ke konci Jana: "Já se z toho mohu ještě dostat. Když budu chtít." Oni očividně nechtěli.... Silné v jednom směru, nechající bez zájmu ve směru druhém.(3.3.2014)

  • Sandiego
    ****

    Opravdu silný příběh dvojice, nacházející své životní zakotvení v polorozpadlé hrobce na neopraveném hřbitově. Téma lásky je zde nahlédnuto skutečně neotřelým způsobem - láska ve své nejzazší a možná i nejčistší podobě v podobě bytostné potřeby někoho druhého, obrany před samotou a posledního útočiště před naprostým zoufalstvím. Bohužel, jak se ukáže i tato láska má své limity, viníkem je však především vnější zásah do vyrovnané existence protagonistů. I když kamera skutečně nesplňuje standard přijatelný pro velké plátno, dokáže velmi dobře vykreslit prostředí v němž si postavy vytvořily svůj "domov" a doplňovat různými detaily a volbou úhlů výpověď. Díky přítomnosti symfonické hudby profesionálního bulharského skladatele je naštěstí i nedokonalá obrazová stránka povýšena na úroveň plnohodnotného kinematografického díla. Za zmínku stojí i razantní střih, jenž se nebojí častých časových skoků a neulpívá příliš na situacích. Film je tak zbaven zbytenčné vaty a doplňkových situací a soustřeďuje se pouze na význačné či výjimečné momenty. Příběh postav tak získává spád a až nevyhnutelný pocit osudové determinace, jež v závěru dosahuje až mrazivé podoby zkratkovitých "ran". David Vondráček po pět let natáčel výjimečnou látku a výsledek se dá rozhodně považovat za jeden z vrcholů českého dokumentárního filmu letošního roku, jenž ve svém odstupu a střídmosti předčí i oslavovaná díla Heleny Třeštíkové.(30.11.2012)

  • Chrysopras
    ****

    O tenhle dokument jsem zakopl v karlovarském programu díky tomu, že se odehrává ve Strašnicích, kde se též už nějaký pátek pohybuju. Možná jsem hlavní hrdiny zahlédl, možná ne, ale je dobrý si udělat takovýhle obrázek o komunitě jejíž členy potkávám dnes a denně. Nepostrádá to ani silný momenty. Pan režisér působil sympaticky a zvláště proto, že se do toho pustil s kolegy bez jakékoli grantové podpory má můj obdiv. Snad se dočkají nějaké sladké odměny... ( 46. KVIFF )(13.7.2011)

  • khedy
    ****

    Nahá paní bezdomovkyně Jana koupající se v neckách na hřbitově byla opravdu sexy! Pozadu nazůstal ani její milenec houmelesák Jan vyjídající zbytky jídla z popelnic.. Výborně natočený dokument u kterého se happy-endu nedočkáte, zato vám nabídne nahlédnutí do reálného života českého bezdomovce a spoustu mrazivých scén, ze kterých mě asi nejvíce dostala návštěva Janovi matky.(3.3.2013)

  • Radko
    ****

    "Mám Ťa rád a Ty máš rada mňa/ Vieme o tom dávno obaja" spievala začiatkom 90. rokov Slobodná Európa. V prípade nepodmienenej lásky to platí stále. Na akejkoľvek úrovni. Aj keby to malo trvať iba chvíľu. Jeden z takýchto príbehov je aj láska v objatí schátralého evanjelického cintorína. Opustené náhrobky, kríže a nemecké nápisy na kameňoch dokonale súznia s postupne sa rozkladajúcimi telami a mozgami dvoch bezdomovcov. Opustili samých seba, aby sa paradoxne v samoopustenosti našli. Ani vzťah nezabránil v pokračovaní načatej cesty rastúceho zmaru a rozloženia sa. Intimita a presvedčivosť nevyplýva len z dĺžky nakrúcania. Je predovšetkým dôsledkom toho, že ľuďom na dne je to v podstate jedno a za pár vľúdnych slov a nejaké to víno ukážu a povedia takmer všetko. Presvedčivé, smutné a tiesnivé. Pozn.: Snorlax v komentári kritizuje, že režisér nepomohol. Nuž, úskalia pomoci chudákom trochu poznám a) príliš často zásadnejšiu pomoc odmietajú z pocitu hrdosti alebo kajania sa (žijú tak biedne aby trpeli za vlastné hriechy), b) alkoholici komplexnejšiu pomoc ako fľašu odmietajú (museli by sa vzdať drogy), c) často ide o sociopatické osobnosti, ktoré pomoc odmietnu, bez ohľadu na hrozný stav (výkaly na oblečení, hnisavé rany, bezvedomie). Najlepšou terapiou je nadviazanie rozhovoru a drobná pomoc - nech ju použijú na čo chcú. Život im síce bohvieako nepredĺži, ale aspoň majú povedomie o akej - takej solidarite s bezmocnými. Nech sa nimi stali z akýchkoľvek dôvodov.(5.1.2014)

  • - David Vondráček objevil Janu a Jana náhodou, když přelezl polorozbořenou zeď evangelického hřbitova V Praze - Strašnicích. (JoranProvenzano)

  • - David Vondráček dlouho nenacházel pro film distributora. Všichni chtěli počkat po Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, kam však nebyl vybrán a Ondříček začal přemýšlet, jestli film není úplný propadák. Po účastech na mnoha jiných festivalech se nakonec distribuce ujala Asociace českých filmových klubů. (JoranProvenzano)

  • - Snímek na 25. plzeňském festivalu Finále získal hlavní statutární cenu festivalu Zlatého ledňáčka v kategorii nejlepší dokumentární film. (Tom_Lachtan)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace