Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
Pro mě příjemné překvapení! Rozhodl jsem se podívat na Hoří má panenko spíše z povinnosti, abych znal nějakou tu starší českou klasiku, ale musím uznat, že jsem se skutečně bavil. Nejlepší na filmu bylo to, jak i přes své stáří 40 let je stále docela aktuální. Ukazuje typické české pantáty (nebo pandědy?), jak zvládají, resp. nezvládají organizaci společenské akce, ale hlavně ukazuje typickou čekou povahu jak ji dobře známe :) Zejména pěkný a do jisté míry působivý byl závěr, kde vysloužilý požárník pronese pár pěkných slov a přijme prázdný kufřík, jakoby v něm onen dar skutečně byl... A kdo si nenakrad, to musí chápat tak, jakože nic nevyhrál. ... 8/10 ()
Úplně drze bych si troufl prohlásit, že žánr komedie byl žánr, který panu Formanovi nejvíce seděl. V poslední době mě podobně rozesmál rovněž Formanův film - Muž na měsíci. Nezlobte se na mě, ale tohle nemůže být náhoda. Marně hledám, co bych filmu vytkl, protože mi připadá dokonalý. Moc krásné prostředí takového klasického vesnického plesu. Úžasně zvolené postavy. Naprosto vymazlené dilogy a úžasná situační komika. Úplně bezkonkurenční byl Josef Šebánek, který je známý z trilogie o rodině Homolků. Prostě jsem při sledování prožíval silné záchvaty smíchu. Ať už se jednalo o rozkrádání tomboly či noční požár. Nemohu hodnotit jinak než plným počtem! ()
Svůj výtečný pozorovací talent uplatnil Miloš Forman pomocí reflektivního zachycení soudobé politické atmosféry. Závěrečná hasičská porada na téma „ti, co si nakradli, se mají dobře“ je toho nejlepším důkazem. Nevázaný satirický pohled na typickou českou malost, která slepě pokukuje po vysokých cílech – volba královny krásy, pak následně zkombinovaná s lidovým humorem – hádka starých manželů o hlídání tomboly. Na první pohled naivně jednoduché, ale v jádru hluboce inteligentní a neskutečně pravdivé na tolik, že trezor byl ve své době naprosto „oprávněný“. ()
Film, který mi před časem hodně lezl krkem, ale po letech jsem si k němu našel znovu cestu a snažil se ho pochopit. To se mi myslím podařilo a dokonce jsem se i místy zasmál, avšak československá filmová tvorba má rozhodně kvalitnější díla. Je to prostě průměrný film a fakt, že ho zrežíroval Forman, ještě neznamená, že ho budu nadhodnocovat. ()
"Měli si nakrást!" Jestliže Jan Zábrana ve svých denících označil Československo za „vyspělou alibistickou společnost“, Formanův poslední český film dává této charakteristice nezaměnitelně jízlivým způsobem za pravdu. K vrcholným sekvencím jeho předchozích dvou filmů patřily ty, které se odehrávaly na společenských akcích s mnoha postavami. V případě Hoří, má panenko je takovou sekvencí celý film. Už žádný hrdina, který by trochu vyčníval z davu (jako Petr nebo Andula), ale jenom dav, lid, národ, který volí královnu krásy a rozkrádá tombolu, zatímco opodál hoří stavení, což krásně vystihuje malost libovolného společenství v libovolné době. Každý si chce něco nakrást, přisvojit si nějaké zásluhy, popást se pohledem na místní krásky. Převzít zodpovědnost ovšem nehodlá nikdo. Obnažujícím veristickým stylem (šmírácké záběry na postavy obklopené mnoha jinými postavami) film opět připomíná dokumenty, jen má díky časoprostorové jednotě sevřenější vyprávění než Černý Petr a Lásky, spěje k jasnému cíli (předání dárku předsedovi) a je lépe rytmizovaný navracejícími se a napříč filmem stupňovanými gagy. Ve výsledku tak nepůsobí stejně naturalisticky jako dva předchozí filmy (byť opět nechybí hodně trapného ticha a nejistých pohledů), ale coby komedie funguje lépe. Vlastně u nás v daném žánru asi ani nic vtipnějšího a pronikavějšího nevzniklo. 90% Zajímavé komentáře: Marigold, Jordan, sportovec, Adam Bernau, jahol, vojta1 ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Jedněmi z písní, které hraje orchestr, jsou „From Me to You“ od skupiny The Beatles, „U Kokořína“ od Milana Chladila a „Hvězda na vrbě“ od skupiny Olympic. (JoranProvenzano)
- Ve filmu zaznívá několikrát v různých úpravách trio z pochodu "Castaldo". Nejdříve od ústřední hudby ČSLA jako originál a později od Filmového orchestru. (HJ-FILIP)
- Italského producenta Carla Pontiho ve filmu nejvíc rozčílila scéna volby královny krásy. „Když jsem si to četl ve scénáři, myslel jsem, že tam obsadíte krásné dívky a ne takové panoptikum,“ křičel na Miloše Formana. (raininface)
Reklama