Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (726)
Soudruzi a soudružky, jakožto člen sboru dobrovolných hasičů z Prdolhoty nad Vratkou mohu říci, že tak ponurý a depresivní film jsem dlouho neviděl. Jakoby na jednom bále vypustil Forman do placu několik skrytých kamer a vše sesumíroval do 70 minut. Nezasmál jsem se ani jednou, ale klepu se strachy, jestli náhodou nedostanu letos úkol hlídat na bále tombolu. ()
Přijde mi to jako snad ta nejsmutnější komedie, jakou jsem kdy viděl. Humorné situace samozřejmě jsou, ale zcela v převaze je velmi detailní, až syrový popis české povahy. Místy je to opravdu děs, člověk neví, jestli má plakat či se smát. Ale nemůžu jinak než za pět. Ty méně chápavé tento film prostě pobaví, ale kdo je ochoten si přiznat, že ti blbci a lumpové jsou vlastně naprosto obyčejné a opravdové postavy, jakých i dnes je u nás habaděj, tak bude nejspíš (alespoň trochu) otřesen. Geniální nadčasové dílo, Forman (už v takto raných letech) věděl, co dělá. ()
Na samém začátku hospodský salónek se stolem plným Startek a půllitrů, jsem okamžitě uveden do polomýtické situace vlastního „rasového původu“. Následně se rozvíjí povznesení výseku kulturně-historického času do věčnosti v podání Formanových neherců – skvost. Dyť tady nikdy žádná čokoládová koule nebyla! Mejdan socialismu. Rozkradená tombola a tragikomické pokusy o oficialitu a formu, posléze o čin. Socialismus v plné parádě. Horizontála. Ale starý předseda musel u sboru začínat ještě za císaře pána. Vertikála. Naštěstí začne hořet. Zajímavé, jak si Forman, Papoušek a Passer jakoby okrajvě, na pozadí dnešní trapnosti, všímají mizejícího starého světa. Zde hořící chalupa, vyváděná koza a dědova modlitba Páně. Přihlíží celá plesová společnost. Jakmile dozní siréna, slyšíme po celou dobu marného hašení kostelní zvon. To nehoří jen jedna stará chalupa. Proč na plese ani při zásahu nevidíme žádné mladé hasiče? Děj filmu začíná záběrem na kufříček s památeční sekyrkou a končí zjištěním, že kufříček je prázdný. Něco se ztratilo. Pak už jen starý hasič s pohořelým dědkem v zasněžené posteli, za doprovodu unavenější verze úvodní melodie. Vemte ho blíž k ohni, ať mu není zima! Postižení všech situací v jejich souvislosti s pervertovaným řádem vesmíru by zabralo hodně místa. Vrcholem je vysoce akademická etická debata o rozkradené tombole, dalekosáhle přesahující svůj dobový politicko-kritický význam; tato geniální rozprava budiž trvalým příspěvkem dobrovolného hasičstva k filosofii morálky. Zloděj bez losu u nás neexistuje. ()
Pro mě příjemné překvapení! Rozhodl jsem se podívat na Hoří má panenko spíše z povinnosti, abych znal nějakou tu starší českou klasiku, ale musím uznat, že jsem se skutečně bavil. Nejlepší na filmu bylo to, jak i přes své stáří 40 let je stále docela aktuální. Ukazuje typické české pantáty (nebo pandědy?), jak zvládají, resp. nezvládají organizaci společenské akce, ale hlavně ukazuje typickou čekou povahu jak ji dobře známe :) Zejména pěkný a do jisté míry působivý byl závěr, kde vysloužilý požárník pronese pár pěkných slov a přijme prázdný kufřík, jakoby v něm onen dar skutečně byl... A kdo si nenakrad, to musí chápat tak, jakože nic nevyhrál. ... 8/10 ()
Trochu slabšie ako Lásky, stále ale lepšie ako súčasné české kvázi umelecké filmy kopírujúce Formanove snímky. Gagy odhalujú o českej povahe rozhodne viac ako fóry s bolševickými noky. Scéna volenia miss bálu s dedkami mi pripomenula 120 dní sodomy. Je príjemným prekvapením, že zástupca akejsi českej novej vlny, čiže umelecký film, dosiahol takého širokého diváckeho ohlasu. Forman je nekompromisný ako k čechom, tak aj k američanom (Taking off). ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (41)
- Režisér Bohdan Sláma ve své knize "Povolání režisér" k tomuto filmu Miloši Formanovi řekl: "Asi před pěti lety jsem viděl znovu v televizi Hoří, má panenko, a najednou jsem si uvědomil, že jej vidím úplně jinak, než kdysi poprvé v kině. Tehdy se mi zdál naprosto realistický, připadal mi téměř jako dokument, protože jsem nebyl schopen číst a odhalit vypiplanou stavbu všech těch anekdot. Říkal jsem si, že je to prostý, div ne dokumentární záznam reality. S časovým odstupem mě až zarazilo, co mi to připomíná. Došlo mi, že Hoří, má panenko není až tak úplně autentický film. Samozřejmě jsou tam autentičtí herci, je tam autentické prostředí, je to autentické, pokud jde o přístup k lidem, ale že mi v podstatě vlastně připomíná komedie od Voskovce a Wericha, které dělali s Macem Fričem ještě před válkou. Vlastně jsem konečně prohlédl jeho nadsázku. Myslím, že reakce, které tenkrát v soudruzích vzbudil, byly vyvolané tím, že se na to dívali dětskýma očima, neprohlédli tu nadsázku." (NIRO)
- Italského producenta Carla Pontiho ve filmu nejvíc rozčílila scéna volby královny krásy. „Když jsem si to četl ve scénáři, myslel jsem, že tam obsadíte krásné dívky a ne takové panoptikum,“ křičel na Miloše Formana. (raininface)
- Text k písni „Hoří!“, jejíž refrén dal jméno filmu, napsal Fanda Mrázek, ale zde je skladba uvedena pouze v orchestrální podobě. Mimopražská premiéra se uskutečnila ve Vrchlabí v říjnu 1967. (ČSFD)
Reklama