Režie:
Julien LeclercqKamera:
Thierry PougetHrají:
Vincent Elbaz, Grégori Derangère, Mélanie Bernier, Aymen Saïdi, Chems Dahmani, Mohid Abid, Djanis Bouzyani, Marie Guillard, Philippe Bas, Hugo Becker (více)Obsahy(1)
V prosinci 1994 čtyři teroristé Ozbrojené islámské skupiny (GIA) unesli letadlo společnosti Air France na letišti v Alžíru s 227 osobami na palubě. Teroristé požadovali osvobození svých spolubojovníků a okamžitý vzlet letadla. Teprve po dlouhých diplomatických vyjednáváních mezi francouzskou a alžírskou vládou a popravě 3 cestujících opustilo letadlo Alžír, muselo však přistát na letišti v Marseilles-Provence, protože nemělo dostatek paliva pro let do Paříže. Film sleduje tři postavy, Thierryho, člena GIGN, Carole Jeanton, ambiciózní technokratku z ministerstva zahraničí, a Yahia Abdallaha, odhodlaného džihádistu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Děkuji kolegovi gudaulinovi za upozornění na tuto filmovou rekonstrukci. Film úspěšně pokračuje na vlně tvořené filmy jako Baader Meinhof Komplex nebo zřejmě United 93 (neviděl jsem). V podstatě ve všem s gudaulinem souhlasím, tvůrcům se povedlo do filmu dostat velkou míru autenticity, napětí však trochu ředí nadbytečná linie s úřednicí francouzského zamini a nedobrovolnou sponzorkou GIA. Děj taky občas trochu zbytečně skáče, úplně vynechán je let a v Marseille se skočí skoro hned na úplný konec krachu pokusu o vyjednávání a povel k akci (například chybí, že se při dodávce potravin do letadla podařilo uvnitř rozmístit mikrofony, pomocí kterých mohly bezpečnostní síly zjišťovat situaci v letadle před útokem). Závěrečná akce je však natolik dobrá a autentická, že přebíjí všechny nedostatky. Hezky též ukazuje, jak v podobných situacích skoro nic neběží podle plánu, zvlášť když jsou útočníci dostatečně odhodlaní. Kapitánův dodatek: Nemohu nezmínit, že uživatel Big Bear je, hmm, méně informován. Ne vždy se u takové akce zadaří v kterékoli zemi, v počtu obětí při podobných akcích však v Moskvě zas tak nevybočují (když se to porovná např. se zásahem proti Davidiánům při obležení WACO, tak to dokonce vychází docela dobře). A třeba případ únosu školního autobusu v Ordžonikidze a následný let do Izraele dopadl zcela bez obětí, protože život rukojmí byl upřednostněn před akcí. ()
Hlavním mínusem je málo akce. Prakticky celý film se absolutně nic neděje, a jediná akční scéna je ta závěrečná. Pominu to, že tahle zásahová jednotka vypadá velmi komicky, výstroj jako neprůstřelná vesta, omračující granáty apd. jim nic neříká, ale oni si vezmou na zátah revolvery, jejichž použitelnost je prakticky nulová. Po stránce herectví je to takový velký průměr, stejně tak jako po stránce hudební. ()
"Allaáah ba aqua" i Alláh umí plavat, beztak. Nejspíš je někde napsané, že když je to "podle skutečné události", všichni se z toho... až na mně teda, jak jinak. Arabi už od pradávna sere náš zaužívaný systém emancipovaných žen, taky bezbožnictví, prachy (jejich šejkové)... nejspíš je sere celý náš řád a proto mají tendenci unášet letadýlka, vlaky, lidi jiných národností. Je to dnes takový trend, každý druhý arab = kamikadze a nebo taky v jejích ponímaní syn boží. No a tady roku páne 1994, 4 synové boží "unesou" letadýlko. Chápu, že to psal život, no v reálu by mi bezesporu svíralo koule víc, než tady to provedení, u kterého sem malém usnul. Nejenom, že sem musel čumět asi pul hodky na letadlo na zemi, ale taky neustále poslouchat Allaáah ba aqua. Jak silným to nejspíš mnělo být, tak slabým to ve finále je. A to raděj ani nemluvím o zasazení "milostného" prvku do příběhu, který natolik zaujal. Francouzi se bály o své šrotovné z Ajfelofky a proto nasadili svůj GIGN team, no a tak se začala éra všech speciálních skupin ve světě. 4/10, protože je to ze života. ()
Francouzi v Greengrassově stylu. Autenticky působící thriller o uneseném letadle a plánu na jeho záchranu. Vizuální stránka je slušná (nechybí ruční roztřesená kamera a záměrně tmavší barevné ladění) ale režijně film poněkud zaostává. Chybí zde jakékoliv vykreslení postav (aby bylo komu fandit) a příběhu chybí "akční" tempo, které umí právě Greengrass. Slabší pokus o "Let 93" francouzské produkce. ()
Vážně jsem to nechtěl tvůrcům Přepadení udělat, neboť se opravdu hodně snažili natočit něco silného a současně nepodbízivého. Jenže ono ne a ne to neustálé srovnávání s United 93 dostat z hlavy. To už ale tak bývá, že když se někomu povede natočit mistrovské dílo, ostatní budou (ač třeba sami velmi dobří) živořit v jeho stínu. Solidní rekonstrukce hodná zájmu? Určitě. Ale že bych byl nějak extra napnutý nebo dojatý, o tom nemůže být ani řeč. ()
Reklama