poster

Hon na lišku

  • český

    Foxcatcher

  • anglický

    Foxcatcher

  • slovenský

    Hon na líšku

Životopisný / Sportovní / Drama

USA, 2014, 134 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ***

    No, tak dobře, zájem o osobu Marka Schultze se ve vyhledávačích tak o necelé procento zvýší, víc toho však tvůrci tohohle příběhu čekat nemůžou. Divácky nesmírně málo vstřícný snímek, a ač jsem rád, že jsem ho před předáváním Zlatých glóbů stihnul, teď si jen říkám, že Bennett Miller to sice umí bezvadně s herci, ale jinak napotřetí vlastně „zklamal“. Nalijme si čistého vína – Capote, Moneyball i Millerův nejnovější kus patří přesně mezi ty filmy, na kterých recenzenti nešetří superlativy, ale i přes nespornou kvalitu jde o prchavé filmové události, které jsou jimi jen do té doby, než se rozdají nejrůznější filmové ceny daného období. Pak se na ně zapomene a všichni ti obdivovatelé a „odborníci“ si podobné kousky do své soukromé filmové sbírky jednoduše nepořídí. Foxcatcher přesně vyplňuje šablonu „nezávislého filmu s oscarovými ambicemi“, dokáže přitom sdělit i pár cenných životních pravd, možná místy donutí k zamyšlení, ale jinak jeho sledování docela „bolí“. Vůbec nejde o to, že nejsem příznivcem sportu, u kterého se dva upocení chlapi chytají za cokoliv je napadne (i když samozřejmě o zápasení tu ani nejde), jde spíš o to, že u filmů nemívám problém s aktivní spoluprací, ale Tatum čumící do zdi a pojídající konzervy a po přestěhování Tatum čumící do zdi a mlčící s Carellem pro mě asi není to pravé ořechové. Ten tu představuje poměrně komplikovanou postavu (a v závěru výrazně překvapí), která pochází z movité rodiny, která kdysi zbohatla na výrobě střeliva. Často mlčí, je nevyzpytatelný, má problematický vztah s matkou. A díky maskérům hůře rozpoznatelný Steve Carell mu dodal výtečný akcent a dikci. Divák si však hůř získá sympatie ke každému, jenž je na plátně (loutka dřevo Channing Tatum i znovu skvělý Mark Ruffalo). Pokřivený minimalistický svět, který tentokrát není jako pro diváka pro mě. Za mě spíš bronzová medaile.(11.1.2015)

  • MessiáŠ
    ****

    Truman Capote exploatoval dva masové vrahy, když díky jejich výpovědím a údajnému přátelskému poutu, které mezi nimi vzniklo, sepsal slavný reportážní román Chladnokrevně. Stejně jako pro Capoteho i pro milionáře Johna du Ponta jsou lidé především prostředníky, skrze něž se má šířit sláva vlastní osoby, v du Pontově případě navíc sláva význačného rodinného jména. A Bennet Miller se paradoxně rekonstrukcí skutečného případu stává novodobým Capotem. ___ Ovšem i s tím kladným, co to s sebou přináší. Což je (i) rozklad malého mýtu a současně (ii) polemika s mýtem velkým, (iii) nelítostné zobrazení pomíjivosti osobního snu. Rozkladem malého mýtu mám na mysli snahu milionáře přispět velkými činy do rodinného alba, zaplnit vitrínu blyštivými poháry vítězství a hlásat velké ideje, být vzorem, přičemž se díky bravurní skoro závěrečné scéně u přehrávání takto konzervovaného mýtu v podobě adoračního dokumentu ukáže jeho neúnosná falešnost. Osoba psychicky deprivovaného milionáře může sloužit jako pars pro toto velkých dějin, které jsou ve snímku taktéž vzpomínány, – jestli koneckonců nestojí na podobně vetchých základech jako uměle zkonstruovaný obraz Johna du Ponta (spojující symbol orla). ___ Paralelní deziluzi prožívá i mladší z bratrů, zápasník Mark, který ztělesňuje odhodlání podřídit celý svůj život snu sportovnímu – úspěchu na olympijských hrách. Millerův snímek boduje v mých osobních preferencích především v tomto náhledu – když zobrazuje sportovce bezmála jako cvičené opičáky, kteří v totálním zaujetí svým cílem nejsou schopni prohlédnout to, že se stávají nástroji jiných subjektů, ať už se jedná o národní sportovní federace, sponzory, nebo jiné mecenáše. A po oné slavné chvilce nezůstane kromě medaile v zaprášené krabici nic než vyhořelý ne-člověk, jenž se z beznaděje bude protloukat ve wrestlingové kleci za bouřlivého skandování USA! USA! USA!(18.1.2015)

  • Rosaviva
    ***

    Zcela průměrný snímek, od kterého jsem nic nečekala a i přesto mě dokázal zklamat. Příběh by mohl být možná zajímavý, ale rozhodně ne způsobem, jakým byl tady natočený, bylo tam dost hluchých míst a já jsem se prostě nudila. Celý film jsem čekala, že se něco stane a ono se víceméně nic moc nestalo, jenom až úplně na konci. A krom toho, přišlo mi, že tam bylo spousta věcí nedořešených/nechaných na představivosti diváka. Co nakonec přimělo Davea, aby to místo vzal? Co přesně se dělo mezi du Pontem a Markem v druhé půlce filmu? A ten konec, proč se najednou du Pont rozhodl udělat to, co udělal? Na druhou stranu musím uznat, že všichni tři hlavní herci to zahráli opravdu dobře. Mark Ruffalo velmi přirozeně a Steve Carell mě doslova vyšokoval s tím, že dokáže naprosto obstojně zahrát vážnou roli.(16.2.2015)

  • Radek99
    ****

    Bennett Miller se začíná stávat specialistou na sportovní snímky, když po vynikajícím basebalovém Moneyballu natočil neméně vynikající zápasnický Hon na lišku. Film, který zpočátku vypadá jako sociální drama, se po expozici ustálí v rovině artový sportovní snímek, s krásnou retro atmosférou, ovšem to nejlepší přichází s druhou polovinou filmu - osobitá studie prázdnoty člověka z vyšší vyšší společnosti, který se do nezměrného bohatství rodí a kvůli hraní správné role v mašinérii rodinného majetku se vytrácí to nejdůležitější, ostatní lidé, přátelé, rodina... Tvůrci také skvěle popsali mechanismus provázanosti kapitánů průmyslu a sportovních hvězd, tu potřebu být ,,mentory" sportovního úspěchu... Hon na lišku je vlastně odpovědí na otázku, proč si Abramovič pořizuje Chelsea, Bakala cyklistickou stáj Omega Pharma-Quick Step, nebo všichni ti další potentáti investují do sportu. Amerika 80. let není reflektována pozitivně, úplně zmizel patos (jinak nedílná součást podobných filmů), Hon na lišku je v podstatě taková filmová antiteze k Rockymu, film, který nemá slepě motivovat, ale historicky revidovat. Už se těším na další Millerův snímek...(31.7.2015)

  • BMW12
    ****

    Zápas mě jako sport vůbec nebere, ale bylo zajímavé sledovat tento životopisný snímek o bratrech Schultzových. Jsem rád, že jsem se o nich dozvěděl a viděl, jak probíhala jejich kariéra. Důležitou postavou v jejich životě byl John du Pont, který jim dal nejdříve šanci, ale Mark brzy pochopil, že je to dá se říci psychicky narušený člověk, který je zahleděn jenom sám do sebe. No a na konci to vše vyvrcholilo otřesným činem, ještě teď nechápu, proč to du Pont udělal. Jinak Steve Carell, Channing Tatum a Mark Ruffalo podali skvělé výkony, opravdu to všichni tři zahráli skvěle.(14.10.2016)

  • - Skutečný Mark Schultz na své facebookové stránce napsal, že film neodpovídá realitě a vypsal všechny věci, které si tvůrci vymysleli a upravili a uvedl, že osobnosti a vztahy mezi postavami jsou především fiktivní.  Pochválil ale výkon Channinga Tatum, (Mark Schultz), ke kterému dodat, že ho hrál dobře podle režisérových představ. Den před zveřejněním této zprávy na Facebooku napsal Schultz několik nesouhlasných zpráv na Twitteru, které poté smazal. (Patw)

  • - John Eleuthère du Pont byl ve skutečnosti ženatý po dobu deseti měsíců s Gale Wenkovou. V roce 1997 se rozvedli, což Du Ponta údajně vyšelo na 200 milionů dolarů. (alexlewis)

  • - Tvůrci byli po dobu natáčení s rodinou Johna du Ponta v kontaktu. (Pria)