Režie:
Lucio FulciKamera:
Sergio SalvatiHudba:
Fabio FrizziHrají:
Christopher George, Catriona MacColl, Giovanni Lombardo Radice, Michele Soavi, Venantino Venantini, Adriana Asti, Perry Pirkanen, Lucio Fulci (více)Obsahy(2)
V malém jižanském městě páchá kněz Thomas sebevraždu na hřbitově před zvláštním náhrobním kamenem. V téže chvíli v New Yorku při spiritistické seanci umírá mladá dívka Mary potom, co v tranzu viděla knězovu smrt. To vyvolá značný zájem novináře Bella, který se zúčastní jejího pohřbu. Po ukončení obřadu uslyší z nitra hrobu výkřiky a zachrání Mary, která byla jen zdánlivě mrtvá. Dívka mu pak vypráví, že při seanci viděla nejen knězovu smrt, ale i její pokračování vyvolané starou legendou, která byla vytesána na náhrobním kameni. Krvavý boj se záhrobím začíná... (Q FILM)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Příjemně přímočarý scenář, který si po celou dobu uchovává tajemství a ta pochmurná nálada je k nezaplacení. Tohle je typický Fulci, jak ho mám rád - provokativní v naturalistickém zobrazování násilí (pro mnoho lidí až příliš detailní a nechutné) a silný v navození dusné hororové atmosféry. A k tomu dnes již legendární scéna s vrtačkou v mozku. No neberte to. ()
Film, pri ktorom je nám síce jasné, že nemáme do činenia s "logickým" scenárom, "hereckým" prejavom, "dobrým" vkusom či dokonca celkom normálnym režisérom, napriek tomu zreteľne cítime, že sme svedkami čohosi veľkolepého. Tá veľkoleposť nie je grécko-rímska, ale archaická, prvotnopospolná. Fulci vedie človeka k počiatkom jeho ľudskej existencie, kedy z obrazov a zvukov skladal podoby svojich božstiev, barbarských, ale vznešených a veľkolepých. Človek pri sledovaní tohto "prvotnopospolného" hororu nepremýšľa, pretože je paralyzovaný úžasom, tak ako je veriaci bezmedzne fascinovaný ostatkami svätých (ako ďaleko od hororu môže byť morbídna adorácia vysušených mŕtvol v chrámoch?). Pri púhej spomienke na niektoré fazety Fulciho kryštálu (hučiaca piesková búrka, zvuky vtákov v korunách stromov na polnočnom cintoríne, vrčiaca a zavýjajúca zombi nakúkajúca do rozsvietených okien, chodidlá mŕtvej pani Holdenovej stojacej za paravánom) spätne pociťujeme esenciu čírej hrôzy a nejasne si uvedomujeme, že sme boli zasiahnutí kdesi v našom najhlbšom, "najstaršom" vnútri. Potrebuje tu niekto výkladový filozofický slovník? ()
Po hrozne nudnom Fulciho Zombi 2 som sa rozhodol pozrieť jeho ďalšiu kultovku a bol som milo prekvapený. No čo sa dá povedať na scénu v ktorej otec pristihne dcéru s nejakým chalanom a to ho tak naštve, že chudáka chlapca hodí na rozbehnutý sústruh a cez celú hlavu mu preženie dobrý 20mm vrták. Réžia od Zomby 2 poskočila míľovým krokom, alebo len zmena kameramana (nikdy asi nezabudnem na scénu v ktorej naozaj zlá herečka prenášala svoju repliku priamo do kamery - vyzeralo to neskutočne amatérsky). Midi hudba má nejaký zaujímavý motív. A bavil som sa na skutočne zlých dialógoch a hereckých výkonoch. Naozaj ma prekvapili niektoré samoúčelné no nápadité scény: prasknutie steny alebo zrkadla, efektne roztrieštené okno ktorého črepiny sa zapichnú do steny a tá začne krvácať. Trošku ma prekvapilo, že zombíci sú vlastne duchovia ktorý sa dokážu zjaviť a hneď na to zmiznú a že ich nebol problém jednoducho zabiť. V tom roku to musela byť naskutočná kultovka. ()
Horory doslova milujem , a tak som pozeral kedysi davnejsie aj Paura Nella citte dei Morti viventi /V SK a CZ luhoch a kotlinach pozname ako Pater Tomas/. Gore bolo samoucelne. Atmosfera prvej polky filmu je uchvatna, ale v druhej polke zacne krivat logika, a veruze aj rezia je poslabsia. Masky boli v 80. rokoch kultove, dnes su uz zostarnute a vek a doba vzniku sa na nich plne podpisali. Takze v 80s sa bolo coho bat, dnes uz skor nie. 5 % ()
.... ďalšia Fulciho geniálna kompozícia ...ktorou potvrdzuje svoj primát vo svete horroru ... a reči o nejakých dejových líniach , o nejakom scenári ,,alebo o samoúčelnosti ..atď ..... to mi pripadá tak naivné ako keby niekto gigantovi Pablovi Picassovi chcel vysvetľovať ,,ako je potrebné kresliť realisticky .... ()
Galerie (59)
Zajímavosti (9)
- První část Fulciho trilogie filmů The Beyond (1981) a Dům u hřbitova (1981). (Chatterer)
- Film se odehrává v městečku Dunwich - toto místní jméno je narážkou na povídku The Dunwich Horror od jednoho ze zakladatelů horrorového žánru, H. P. Lovecrafta. (gjjm)
- Režisér Lucio Fulci si vo filme strihol cameo úlohu patológa. (Michal123)
Reklama