Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Greengrassov Kapitán Philips bol výborne a divácky atraktívne natočený film o priebehu únosu lode somálskymi pirátmi. Som rád, že som ako prvú videl práve americkú verziu, pretože ak by to bolo opačne, tak by som šiel s Greengrassovým hodnotením výraznejšie dole, po Lindholmovi by ma tá verzia už určite tak nebavila. Lindholm sa v tomto prípade venuje len tomu, čomu sa má venovať a čo mám zhodou okolností aj najradšej. Úplne vynechal samotný divácky atraktívny prepad lode, namiesto toho sa venoval výlučne len budovaniu napätia a dusnoty medzi posádkou a pirátmi, samozrejme tiež aj napínavému vyjednávaniu. Mal na to dostatok času. Navyše tu výraznou mierou uľahčil aj vcítenie sa do postáv, keďže bol snímok natočený jeho typicky civilným a naturálnym spôsobom. Klobúk dole, tlieskam, severské spracovanie opäť raz ako jasný víťaz. ()
Výborné ve všech směrech. Autentický, pravdivý, brilantně natočený film. Popis únosu téhle lodi působí velmi věrohodně a asi nějak tak, jak se mohlo stát. Nestraní žádné straně konfliktu a je jen na divákovi, na jakou, se nakonec přikloní. Dost opravdu emočně vypjatých scén, (třeba, i ta úplně poslední), plus výkon hlavní mužské dvojice, to jsou všechno faktory, které nemohu a ani nechci ignorovat. ()
Dánský Únos, který se zaměřuje na psychologické vyjednávání mezi velkou korporací a piráty není podbízivým hollywoodským kalkulem, ale pečlivě budovaným dramatem, které dávkuje napětí postupně. Divák sleduje situaci jak zevnitř (očima uneseného kuchaře), tak zvenčí (očima podnikatele a jeho tým), čímž je docíleno střídavého přepínání mezi zoufalou situací na palubě a trpělivým vyčkáváním v kanceláři. Skvěle vystavěné charaktery umožňují dramatu stavět na pozorování na místo emociálního vydírání. ()
Žádná ostrá střelba, žádná srdceryvná hudba, žádné laciné emoce. I když paradoxně bych si něco podobného krapet přál. Ale postupně. O rok mladší Kapitán Phillips přinesl obyčejného padesátníka, s brýlemi, manželkou, dětmi a náročnou robotou. Tom Hanks tehdy nákladní lodi kroužící u Afriky šéfoval, Mikkel somálské piráty nedobrovolně pozná coby lodní kuchař. Vše se obejde bez přepadení lodi, bez napínavého nahánění po palubě, bez nějakého třaskavého závěru. Sází na nepřímý konflikt dvou charakterů: právě kuchaře a šéfa společnosti, které loď patří. Sledujeme tak vyjednávání mezi únosci (s přimlouváním právě člena posádky, který s kolegy přežívá v nevábných podmínkách) a korporátními kravaťáky, kteří sedí doma v Dánsku v klimatizované kanceláři. Strach o život námořníků roste, týdny ovšem rychle běží. Zatímco tým okolo Toma Hankse solidně šponoval nervy, režisér a scenárista v jedné osobě Tobias Lindholm „jen“ extrémně klade důraz na realističnost. Ruční kamerou, netlačením na pilu, civilními hereckými výkony. V obou dvou snímcích byly karty jasně rozdané, sázely na psychologickou hru a v obou tvůrci přichystali hutnou a klaustrofobní atmosféru. Ovšem Dánové prostě nezajeli pod kůži, tak to alespoň u mě je. A výsledek není tak intenzivní, jak mohl být. Navíc trpí určitou monotónností. Bohužel. ()
Dramatický príbeh, výborne zahraný film s množstvom momentov, na ktoré bude ťažké zabudnúť. Vyjednávacie praktiky boli miestami nepochopiteľné, firma išla tvrdou cestou, no zarazila ma najmä disciplinovanosť rodinných príslušníkov, ktorí mali minimálne správy o svojich najbližších a všetky informácie prijímali s relatívnou pokorou a pokojom. Divácky nie veľmi ľahký a optimistický film, ale u dánov to už tak chodí... ()
Reklama