poster

Cesta ven

  • Francie

    Zaneta

  • Francie

    Je m'en Sortirai

    (festivalový název)
  • anglický

    The Way Out

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Cesta ven

Drama

Česko / Francie, 2014, 103 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Mylouch
    ***

    Snaha o sociální drama s nepříliš zkušenými scénáristickými postupy, které sice etnograficky zachycují řadu situací ze života a kontaktů v rámci formálních i neformálních institucí, přinášejí i pocit bezvýchodnosti, ale nadstavba, která by výsledek posouvala k upřímnému diváckému zájmu, se nekoná. Nejhezčím momentem je asi miniatura dialogu s krejčovskou mistrovou. Kamera se příliš často opírá o pouze staticky vymyšlené scény. Etnická autenticita a neherectví ve stejném dilematu jako v Tycově El Pasu.(14.2.2015)

  • heyda
    ****

    Citelně to postrádá děj a tempo, ale rozhodně to má perfektní ponurou atmosféru a hlavně Klaudii Dudovou. Ta ženská je na Oskara, a to beze srandy. Opravdu, na to, že to jsou všechno neherci, pouze cigáni z ulice, tak klobouk dolů. Je škoda, že film nejde víc do hloubky, že si drží přílišný odstup od jednotlivých postav, ale zase ukazuje cigány v naprosto reálném světle: uřvané, sprosté, v teplákách a s drahým mobilem v ruce, krabkou cigaret v kapse a stěžující si na všechno a na všechny. Čest výjimkám! Obrovská poklona Klaudii, byla neskutečná a jednoznačně drží celý film nad průměrem. 75%(29.5.2015)

  • atomn
    **

    Václav padá se všema klišé a prázdnotou do nezajímavé tematické škatule, té, kde na dně upí Magnusek. Rozjetý potenciál vyplýtván v kvazi-dokumentárním kvazi-hereckém ztvárnění něčeho, co vypadá jako film - ve skutečnosti jsou to pouze prvoplánové epizodní situace vynucující divákovu emoci. Neustále omývání "pravd" typu Romové proti systému, drsného života na ubytovnách, stereotypů. Kameramana a zvukaře bych poslal zpátky do školy (haha, jsem to ale soudce bez slitování) a neherci stokrát lepší než hlavní protagonisté.(6.7.2014)

  • Dont
    ***

    Asi bych to více ocenil jako dokumentární snímek, který asi poměrně trefně (nemohu úplně posoudit, nežiju v tom) vykresluje romské prostředí a začarovaný kruh, z kterého není lehké najít cestu ven. Žaneta řeší problémy, s kterými se potýká velká část populace (nedostatek práce, chudoba), ale to, že je Romka, ji v tom ještě přitěžuje. Najít práci je ještě těžší a společnost, ve které se pohybuje, ji pouze stahuje dolů. Cesta ven je ale dle mého názoru jasná (je totiž pro všechny stejná, pro Čechy i pro Romy) a také jediná legální – udržet si jakoukoliv práci a časem zkusit najít lepší, omezit zbytečné výdaje (kouření, alkohol), poskytnout dětem alespoň nějaké vzdělání a dát jim tak lepší šanci do života. Je to spíše o vůli jít za tím, i když je potřeba vidět i ty nesnáze a překážky, kterých není málo. Režijně je Cesta ven dobře zvládnutá, neherci působí přirozeně (Klaudia Dudová se jednou podívala do kamery, kdy neměla) a jejich výběr byl dobrý. Drama je to ovšem z mého pohledu pouze průměrné, těží ze všeho nejvíc právě ze specifického prostředí (jako dělaného pro dokumentární snímek) než z nějakého mimořádného námětu.(24.2.2015)

  • Radek99
    ****

    Petr Václav konečně naťukl v české kinematografii téma, které lze úspěšně vyvážet směrem na západ, neboť to je dnes asi jediné, čím může naše stále ještě spíše podivná republika z východu oslovit západoevropské publikum, vztah bílé ekonomicky úspěšné majority a sociálně vyloučené romské minority. Neboť to jediné máme už s Evropany ze Západu společné - Romům nerozumíme, bojíme se jich a nechceme si je pustit moc blízko k tělu. Největší obdiv zaslouží Petr Václav jednoznačně za samotný nápad, za téma, které je jedním z bolavých míst naší společnosti, obdiv zaslouží i odvážný casting, v celém jeho filmu kromě Přemysla Bureše hrají jen samí neherci, a právě neortodoxní režisérská práce s (romskými) naturščiky, dokumentární kamera, absence filmové hudby (ve filmu zní hudba pouze ze synchronů) modifikují výsledné civilní a autentické vyznění snímku. Realistické, tedy hodně depresivní. Stejně chvályhodné je to, že tvůrce se nesnaží dělat z Romů oběti (jak je to vlastní tematicky spřízněným, hlavně poslední dobou značně převažujícím aktivistickým - a do silné míry ideologickým - sociálně-kritickým snímkům). A mimo to - Cesta ven je naprosto poctivý film. Nejhorší na něm ovšem je, že cesta ven není... PS: Zasloužený Český lev za nejlepší film i režii. Snad s ním spojená mediální pozornost filmu a tématu alespoň trochu pomůže...(18.2.2015)

  • - Cesta ven se natáčela výhradně v reálném prostředí převážně na Ostravsku a do hlavních rolí byli obsazeni neherci. (Zdroj: ceskatelevize.cz)

  • - Klaudia Dudová padla režiséru Petru Václavovi do oka na romské zábavě. Herecké ambice původně neměla. Pracovala jako pokladní v obchodě se smíšeným zbožím. (Zdroj: Cestaven.cz)

  • - Mária Ferencová-Zajacová přišla na pražský casting, na němž byla angažována jako asistentka castingu. Postupem času ji režisér obsadil do role Andrey. Má syna, po dlouhá leta pracovala jako číšnice. Dálkově studuje Střední školu sociálně-právní se zaměřením na etnikum. (Zdroj: Cestaven.cz)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace