Reklama

Reklama

Bohové musí být šílení

  • Česko Bohové musejí být šílení (více)

Obsahy(1)

V nejvyprahlejší poušti světa Kalahari žijí Křováci. Nic nemají, po ničem netouží, vystačí si s tím, co jim nadělí příroda. Jednoho dne ale pilot letadla, které považují za boha, vyhodí z okénka láhev Coca-Coly, která spadne nedaleko jejich obydlí. Kulatá láhev se hodí na plno věcí, a tak se o ni brzy všichni začnou hádat. Vnese do jejich řad nesnesitelné napětí. Chtějí ji vrátit nebesům, ale nedaří se jim to. A tak se Xi rozhodne, že ji odnese na konec světa… V téže době se ve velkém, 600 mil vzdáleném městě, rozhoduje novinářka Kate Thompsonová, s jejímiž články není nadřízený stále spokojen, že odjede do Afriky vypomáhat jako učitelka. A právě do Botswany. Místní farář jí pošle naproti mladého mikrobiologa Andrewa Steyna, který je velice stydlivý a ženy ho zcela vyvádějí z míry, takže před nimi nakonec vždy vypadá jako pitomec. Jejich cesta starým, nebrzdícím džípem je velmi dobrodružná, a tak je Kate ráda, když se objeví místní švihák Jack Hind, který doprovází turisty, a nabídne jí svezení ve svém autobusu. Mezitím ve vedlejší zemi zaútočí komunistická banda vedená Samem Bogou a zdecimuje část vlády. Boga prchá před policií a potřebuje přejít přes území Botswany. Všude, kam Bogova banda přijede, za sebou zanechá hotovou spoušť… Kate začíná učit a nesmělý mikrobiolog jí jednoho dne přiveze boty, které při jejich dobrodružné cestě buší málem utopila v řece. Oblékne se na to do nedělního a je odhodlán tentokrát nic nezkazit. Stačí ale jediný pohled na půvabnou blondýnku a už k pobavení malých žáčků začne zakopávat, shazovat věci ze stolu, koktat a všelijak jinak se „předvádět“... (TV Prima)

(více)

Recenze (341)

tron 

všechny recenze uživatele

„To musí pochopiť. Je predsa učiteľka.“ Zjav. To je asi prvé (a najvýstižnejšie?) slovo, aké mi v súvislosti s botswansko-juhoafrickou (!) crazy komédiou z r. 1980 napadne. Od útleho detstva k nej mám vyvinutý nesmierne nostalgický vzťah, keďže si pamätám, ako sme sa v 9O. rokoch s mamou od smiechu pri jej pozeraní na Nove a Markíze šúľali od smiechu. Mohli sme to v repríze vidieť dvadsiaty raz, tridsiaty raz, štyridsiaty tretí raz... vždy to bola bomba. Mnohé hlášky („Ajajajajajaj.“; „Nechcem o tom hovoriť.“) skultoveli. Aj kebyže ma prebudíte o polnoci, okamžite by som si spomenul na jednotlivé postavy, zápletky (fľaša) a scény (džíp na strome). Nedalo mi to a v r. 2023 som si po mnohých, mnohých, proste fakt mnohých rokoch dal reprízu. Bol som zvedavý, ako snímku budem vnímať po štyridsiatke. A musím sa priznať, že netuším, čo si o nej mám myslieť. V prvom rade ma fascinuje „cmukajúci Krovák“ v podaní nezameniteľného, nezabudnuteľného a nenapodobiteľného neherca s jedným z najatypickejších mien v dejinách svetovej kinematografie N!xau. Ak sa nedožijem toho, že o ňom raz natočia autobiografický film, odídem z tohto sveta nešťastný. N!xau tu hrá muža menom Xi, čo obskúrny SK dabing preložil ako „Kiko“. Wtf? Zaujímavé (azda i zvláštne) je, že „Kiko“ pre dej nie je dôležitý. Nesúvisí so vzbúrencami, ani s roztržitým mikrobiológom. Do všetkého sa motá, ale tak nejak nechtiac a napokon zrejme nepochopil 99% vecí, ktoré sa okolo neho diali (resp. ich vyhodnotil úplne inak). „Kiko“ pôsobí dojmom, že si Jamie Uys (réžia, scenár, strih, kamera, cameo, produkcia) v poslednej chvíli spomenul na tento pre Európana vskutku značne špecifické africké domorodé etnikum a povedal si, že nevyužiť príležitosť a nepredstaviť ho divákom by bola rovnaká škoda, ako keby austrálsky režisér natáčal v Austrálii a nedal tam Aborigéncov. Z toho dôvodu do hotového scenára nasilu dopísal práve „Kika“. Takže do deja sem-tam síce zasiahne, ale skôr sa len tak motá a pokojne by sa snímka bez neho zaobišla. Ono sú to vlastne tri filmy v jednom (vzbúrenci, mikrobiológ, „Kiko“). Vtip je v tom, že „Kiko“ je natoľko osobitá a kuriózna postavička, že by to bola nesmierna škoda a vo výsledku by to pravdepodobne bol úplne iný druh filmu. Inak, Bohovia sa museli zblázniť sú natoľko svojrázny film, že zjavne ani tvorcovia legendárnej knihy Filmy 8O. let netušili, aké stanovisko k nej zaujať a tak o nej nenapísali ani čiarku. Film trvá temer dve hodiny a je naozaj, vážne, skutočne fest zvláštny. Niektoré scény sú kuriózne, v iných momentoch režisér absurdne preradí na pomerne vážnu líniu a ponúkne satirickú sebareflexiu a kritiku spoločnosti (Krováci nepoznajú zhubnú silu peňazí, nič od života nechcú a preto sú šťastní, ale zas treba dodať, že N!xau vyzerá ako opotrebovaný sedemdesiatnik). Občas premýšľate, či je to rozumný štýl uvažovania (skutočne môžeme dlhoročné štúdium na školách vnímať ako zbytočnosť? Neskončili by sme bez vzdelania ako Krováci? Bolo by to dobre? Bolo by to zle?). V inej chvíli akoby sme sledovali pokus o dokument, viď. hojné zakomponovanie špecifickej africkej fauny a flóry do deja. Následne sa z toho na chvíľu stane bláznivá romantická komédia. A do toho udrú nečakané scény ako z Ramba (pancierová päsť vs. letectvo). Sympaťák Marius Weyers (o pár rokov neskôr mal skvelú rolu v ďalšom mojom nostalgickom favoritovi a to v podmorskom horore DeepStar Six) je neskutočne roztržitý zjav, oproti ktorému je aj inšpektor Clouseau nič. Apropo, má skvelú chémiu s naopak mimoriadne ležérnym automechanikom. Nasleduje scéna, v ktorej povstalci prepadnú úrad, rozrazia dvere s rokujúcimi politikmi, dvere sa im zabuchnú pred nosom, na čo ich rozrazia znova, smejete sa... a spustia drastickú streľbu ostrými nábojmi. O tri sekundy do miestnosti vtrhne (inými dverami) po zuby ozbrojená ochranka a strhne sa divoká prestrelka. Nie je v tom síce žiadne gore a celé je to natočené „komicky zrýchlene“, zároveň je nám ale jasné, že je tam asi 18 drasticky rozstrieľaných ľudských tiel, len ich proste nevidíme. Je prekvapivé, že po takom úspechu (5-miliónový rozpočet vs. 60-miliónová celosvetová tržba) dvojka vznikla tak neskoro. 6 rokov po jednotke sa na scéne objavil podobný úspešný komediálny fenomén, tentokrát z iného „zapadnutého kúta Zemegule“ a to z Austrálie. Reč je samozrejme o trháku Krokodíl Dundee a treba povedať, že objektívne aj oveľa kvalitnejšom filme. () (méně) (více)

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na západní publikum zacílenou, již názvem přímočaře "zblázněnou" komedii - jež při diváckém hlasování na montrealském festivalu zvítězila spolu s Carmen Carlose Saury - si pamatuje i dnešní dvacátnická generace z dřívějšího televizního uvádění, a pro mnoho z diváků je dost možná i jediným "africkým" filmem, s nímž se jim podařilo setkat. Úspěšná žánrová směs, s prvky akčního a dobrodružného filmu i (chaplinovské) situační grotesky, nabízí lehkou rodinnou zábavu skrze náhled do vysušené divé přírody pouště Kalahari v Botswaně, kde se postupně pojí trojice narativních linek, v níž vystupují bílí (angličtí) zdomácnělí protagonisté (mikrobiolog, novinářka přecházející k misijní učitelské práci), černí povstalečtí násilníci i původní "křováčtí" obyvatelé savany, přežívající v "primitivním" vývojovém stádiu. Tak totiž optika filmu jednotlivé skupiny odděluje a představuje, v zájmu humoristické nadsázky, která je ale mírně nekorektní až (nezáměrně) exploatační, vykořisťovatelská. Příznačným námětem pro kritiku skrze post-kolonialistický přístup je (nejen) úvodní turisticky naučná "dokumentaristická" pasáž a momenty přímočarého srovnávání s civilizovaným, ale chaotickým a nebezpečným světem, ale i samotná narativní metoda, která si v pasážích "křovácké" linie vypomáhá autoritativním vypravěčem, jenž má v moci interpretovat domorodé myšlení a konání a přináší "nám" barvitý překlad dění. Zneužití bezmocných účastníků nebo naopak neškodný, navíc láskyplně pojatý vhled do "nepoznamenané" (ani Coca-Colou) kultury? ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

Nejen v dnešní době, je tento film pohlazení po duši a úvodní mluvené slovo, kde Uys velmi trefně popisuje o co všechno jsme přišli, abychom se měli "dobře"... to je skoro filosofická esej. Co vlastně člověk ke spokojenému životu opravdu potřebuje, ukáže scéna, kde vidíme co mezi Křováky bez majetku způsobí taková nicotnost, jakou je prázdná láhev od Coly. Netvrdím, že se lidi mají sebrat a vrátit se zpět na stromy, ale právě díky takovému filmu, by si spousta lidí mohla trochu zrevidovat hodnotový systém. Po více než čtyřiceti letech od uvedení, totiž platí, že bohové jsou zcela jistě šílení. Každopádně moralizuji jen já, ve filmu vás nic takového obtěžovat nebude. Uys to nemá zapotřebí, takže nám civilizantům jen velmi laskavě nastavuje zrcadlo skrze čistě přírodního človíčka. A činí tak velmi zábavným způsobem. Ostatně mise vrátit láhev bohům, probíhá paralelně s příběhem nové paní učitelky a mikrobiologa, který to se ženami ale vůbec neumí. A taky se tam zamotá i nějaká ta akce, ale nic ukrutného. No a to vše v kulisách nádherné Afriky. Opravdu už není víc, co by jste v rámci žánru mohli chtít. Pokud vás bavil Krokodýl Dundee, nebo Afričan, tady si na své příjdete taky. Moje srdcovka. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Originální komedie o snad nejoriginálnějším herci na světě, křovákovi N!xau-ovi. Jeho postavička je stejně tak bizarní, tak jako tahle ztřeštěná, ryze africká komedie. Jestli je nějaký film vyloženě africký, tak je to právě tento z kalaharské pouště, kam se nenápadně dostala reklama Coca-Coly, coby zlé věci, které se křováci nemohou zbavit. Bohužel tento krátký příběh je mnohem lepší než ty ztřeštěné honičky vzbouřenců s puškama. Pravá křovácká šaškárna, která baví od začátku do konce, je ale až v následujícím díle. [16643. hodnocení, 310. komentář, 78%] ()

monolog 

všechny recenze uživatele

nejde o to, jak často to dávaj, ale jak často jsme ochotni se na to dívat, ne? k tomu nás nikdo nenutí. když jsem to viděl moc často, tak se na to teď dívat nebudu, ne? nebo jestli patříte k těm typům lidí, kteří koukaj na televizi, ať je tam cokoliv? a když tam nic není, tak na to čuměj taky? to bych vám poradil, ať si koupíte knížku. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (23)

  • Ve filmu si zahrály československé samopaly vz.23 a vz.25, které byly vyřazeny ze stavů čs. armády a nahrazeny vzory 24 a 26. Vyřazené samopaly byly v padesátých letech 20. století posílány na Kubu a do některých afrických zemí. (mistel)
  • N!xau (Xi) za tuto roli dostal 300 dolarů, ale za pokračování si vymohl víc než osmdesát tisíc, aby mohl pořídit elektrifikovaný dům pro sebe, své tři ženy a jejich děti. Údajně během života trpěl tuberkulózou. Na počátku července roku 2003 potvrdili úředníci v Namibii jeho smrt. Příčinou mohlo být i předávkování drogami. Zemřel ve věku asi 59 let, datem narození si ani sám N!xau nebyl jist. (Kulmon)
  • Na začátku filmu je záběr na město, což je jihoafrický Johannesburg. Avšak jeho název není zmíněn kvůli tehdejšímu silnému embargu. (Jimmy15)

Reklama

Reklama