Reklama

Reklama

Tore tančí

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Mladíka Toreho, člena křesťanské sekty Jesus Freaks, se ujme rodina navenek dobrosrdečného, ale v nitru násilnického Benna. Drásavá komorní tragédie, uvedená na MFF Cannes, rozehrává krutou hru s diváckými emocemi, v níž hledá limity víry a pojednává o frustracích a bestiálním zlu, ukrytých v člověku. (MFF Karlovy Vary)

Videa (2)

Trailer

Recenze (84)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Tore je hodný chlapec a Benn je zlý muž. Sami si tipněte, jak asi dopadne jejich střet. Přišlo mi, že snímek zobrazuje střet dobra a zla. Dobro reprezentuje věřící Tore, který ve šlápějích Ježíše Krista celý snímek trpí a po každém ublížení se zvedne a napochoduje si pro další příděl šikany a teroru. No jo, ale Ježíš byl syn Boží. Zlo reprezentuje většina nevěřícího zbytku v jejímž čele stojí táta - úchylák, který rád przní svoji neuvěřitelně ohavnou dceru. Kdo zlo zrovna nekoná, ten mu tiše přihlíží. Napětí se nádherně stupňuje. Zpočátku má člověk pocit, že sleduje totální sračku, ale nakonec se z toho vyklube dost intenzivní drama. Závěrečné zjištění, že byl film inspirován skutečnou událostí, mě dohnalo k tomu, že udělení 3 kousků, nebude doprovázeno výčitkami svědomí. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Událost jako stvořená pro Hanekeho chladně analytický řez a provokující odstup v režii debutující Katrin Gebbe prochází daleko ďábelštějším procesem, který ji umocní do výšin, kde se divákovi nedostává dechu. Nejen, že situace, co se na plátně odehrávají, mrazí až do morku kostí a postupně stále častěji nutí odvracet pohled do konejšívé temnoty sálu. To by se ještě dalo poměrně bez úhony ustát. Jenže v daném případě by nesměla být rozehrána zničující hra s diváckou empatií a identifikací, která si zprvu v prosluněné bezstarostnosti zajistí imunitu vůči sebezáchovnému schizoidnímu postoji a pak v náhlém zlomu započne naprosto nerovný až tyranský útlak. Ten zachází tak daleko, že i během klidných pauz vzniká až paranoická tendence očekávat to nejhorší, kterou právě vyzdvihne zdánlivě úlevný pocit, že protentokrát k ničemu nedošlo. Hodnocení filmu je vlastně zcela závislé na tom, jak se člověk postaví k faktu, že se stává jen loutkou manipulace, že nakonec pozbyl veškerých práv a je nakonec trestán za počáteční víru společně s hrdinou. Právě tento smyslový a psychický pocit je ovšem důležitý proto, aby i divák protrpěl neskutečně se stupňující škálu zla, prošel zkouškou vlastních možností i vnímáním vlastní determinace. O to silněji pak na něj zapůsobí katarzní východisko, které přes vnější neokázalost nabude po prožitém dosažení Golgoty ochromujícího patosu a síly. Když vezmeme v potaz nekorektní pravidla hry, pak musí jít stranou ohledy na výstavbu zápletky, která staví na naprostých protikladech a v závěru se mění v natažený martyrický řetězec, doprovázený neoriginálními vstupy biblické ikonografie. Bez této vypjatosti by působivý záměr nevyšel, zdrženlivost by naopak paradoxně ublížila úměrně rostoucímu proudu naděje. Na druhou stranu film není omezen jen na situaci diváka, příběh se rozhodně neredukuje na snůšku přímočarých tezí. Naopak nabízí i další provokativní témata a rozměry, které vystupují z "šedých zón" obklopujících oba protipóly - především role Bennovy ženy podléhající směsi submitivity a frustrace nabízí velmi oživující rozměr nevyzpitatelnosti, ale i plíživě se rozprostírajícího zla. ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Hledání Ježíše ve špatný čas a na nesprávném místě… Nevyzpytatelný film, od něhož by bylo velkou chybou očekávat průzkum „punkové sekty“ kdesi v německém zapadákově. Punkový úvod je pouze záminkou pro mnohem komplexnější zamyšlení nad ovládaným/ovládajícím z provokativní perspektivy těch „normálních“. Ze všech aktivních postav se dá vyčíst velmi málo, neboť jednají nevyzpytatelně a na první pohled několikrát popírají sami sebe (ironicky vyjma dogmatika Toreho). Ačkoli jsem měl v některých okamžicích dojem, že jednání postav příliš řídí autorská zvůle, musím se poklonit před sugestivním účinkem, kterého bylo dosaženo. Snímek od jisté chvíle vyvolává nesnesitelnou tíži, touhu někam odvrhnout svůj hněv vůči tyranům na plátně, což naráží de facto do prázdna, protože motivace stále chybí – čím méně divák zná a odváží se očekávat (doufám, že vševědoucí diváci, co mají sklony odhalit jakoukoli pointu po patnácti minutách, zde ustoupí ze své vášně), tím pro něj bude stupňovaná krutost hůře snesitelná. Podobně nevyzpytatelný je i styl, poněvadž film má minimálně tři tváře: výborně natočené scény opojení hudbou (nejen punk, ale i moderní disco) střídají klidné „mezihry“, které se nakonec překlopí v naturalistickou úzkost všech zúčastněných. Nejsem vůbec příznivec efektních scén násilí na zvířatech a přišlo mi, že na konci se koloběh absurdit šponoval až příliš dlouho, což jsou dva důvody pro ubrání jedné hvězdy. Rozhodně mi snímek neimponoval jen svou nevyzpytatelností, jako spíše myšlenkami, co se snažil rozvíjet. Otázka, zda je víra odvahou či následkem strachu, nachází legitimní odpověď v obou cestách, leč následky se drasticky liší. Opravdu podlý a nepříjemný film, „radost“ pohledět… (MFFKV 2013) ()

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Poslechněte rodiče a nelezte do sekty, kde si členové hrají na Ježíše, co věří v Ježíše, jinak špatně skončíte. Hlavní postava mě neskutečně srala a vytáčela svými rozhodnutími, že jsem mu občas krutý osud i přál. Je těžké bez znalostí autorčina názoru rozpoznat, zda se jedná o kritiku extrémního křesťanství nebo zvrácenosti jedné německé rodinky nebo o temných místech uvnitř nás. Asi šlo o kombinaci všeho zmíněného. Hodně silnej film útočí dvakrát. Diváka zasahuje překvapivě skrze nevypočítatelný a brutálně agresivní chování tyranů a zároveň skrze jasný, dogmatický a zcela pasivní chování Toreho. Skvěle zahraný, skvěle natočený. Katrin Gebbe čekají zítřky plné úspěchů. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

1. Předmluva: Většina anglických slov má většinou jak fyzickou, tak duševní konotaci, tak např. slovo "freak" znamenalo původně ve fyzickém smyslu "zrůda" (viz skvělý film Toda Browninga z roku 1932) v důševním "rozmar". V době hippies, ve které má kořeny i tento film, byl význam rozšířen na "jednání určitým způsobem pod něčím vlivem", zde Ježíšovým (?). Sám velký Frank Zappa se k tomu vyjadřuje "Ani dík vašim blbým trikům/ se nezabrání přívalu hladových fanatiků (freaků)" 2. Konstatování: V poslední době registruji u filmu nejdříve, zda ho natočil muž nebo žena. V případě režisérky se připravím na nějakou tu iracionalitu. Dočkal jsem jí i zde, přestože příběh je veden kauzálně, logicky, racionálně. Tento příběh o Ježíšových fanaticích (či fanatických stoupencích) se odehrává v Hamburku (sekta zde byla založena v roce 1991) v roce 1994, kdy se přesunula do Berlína. 3. Domluva: Film přesto není (vyloženě) sektářskou záležitostí, nýbrž střetem dvou světů, v němž (jako obvykle) zvítězilo to temné, hrubé, nespoutané, zemité. A proto také (byť se to zdá být absurdní) se prosadilo právě Pavlovo pojetí křesťanství. Jak jsem se zmínil, režisérka pere prádlo načisto; nevyhýbá se ani (závěrečné) krutosti žen, které celé dílo završují (jak to známe z Little Big Horn nebo ze Zoly). ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Tore tančí byl jediným německým celovečerním filmem na festivalu v Cannes v roce 2013. (trojúhelník)
  • Režisérka Katrin Gebbe se snažila do filmu vložit více poetiky založené na symbolice Kristova utrpení. Jako inspiraci použili Dostojevského „Idiota“. Hlavní hrdina je také epileptik. (Homerking)
  • Julius Feldmeier vyvíjel speciální pohybové výrazové prostředky pro svou postavu Toreho po dobu 6 týdnů. Od specifické chůze po filosofii navazování očního kontaktu. (trojúhelník)

Související novinky

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama