Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Celovečerní dokument Stanley Kubrick: Život s filmem (2001) je zatím nejobsáhlejším portrétem proslulého režiséra. Jeho režisérem a producentem byl Kubrickův švagr Jan Harlan, který měl samozřejmě přístup k jeho rozsáhlému archivu a také vlastní zkušenost z dlouholeté spolupráce. Stanley Kubrick (1928-1999) patří k nejvýše ceněným filmovým režisérům a svým dílem si vydobyl takovou míru tvůrčí svobody, o nichž se většině jeho kolegů mohlo jen zdát. Nad svými filmy uplatňoval důslednou kontrolu, včetně jejich reklamní kampaně a distribučního nasazení. Jako filmař proslul až obsesivním perfekcionismem (při němž neváhal jít daleko za rámec běžně dostupných technických prostředků) a mimořádným vizuálním cítěním. Většina z jeho třinácti celovečerních filmů znamenala ve své době událost, s napětím očekávanou nejen diváckou obcí, ale celou filmařskou komunitou. Harlanův dokument podrobně mapuje jeho život i dílo. Zachycuje nejen jeho tvorbu, již tu reprezentují podstatné úryvky z jeho filmů, ale také jeho pečlivě chráněné soukromí i neúnavnou práci při shromažďování materiálů na další (často nerealizované) projekty. Ve filmu vystupuje Kubrickova manželka Christiane (Harlanova sestra) a řada jeho spolupracovníků, herců i obdivovatelů (mj. Woody Allen, Arthur C. Clarke, Paul Mazursky, Malcolm McDowell, Jack Nicholson, Sydney Pollack, Martin Scorsese, Steven Spielberg). Původní komentář namluvil hlavní představitel jeho posledního snímku Eyes Wide Shut (1999), slavný herec Tom Cruise. Tento dokument zahajuje přehlídku šesti Kubrickových filmů (2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč, Barry Lyndon, Osvícení, Olověná vesta, Eyes Wide Shut), jež ČT uvede v rámci pondělního Filmového klubu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (148)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Pocta muži, který dokázal to o čem sní každý režisér...Dokázal se divákovi zarýt svými filmy do duše tak aby na něj nikdy nezapoměli. Byl slavný, přesto to nedával znát. Byl chytrý, přesto pro diváky a fanoušky uzavřený. Miloval svoji rodinu a byl velice autoritativní člověk. Bavilo ho točit filmy a ke konci svého života litoval, že jich natočil tak málo...i když málo, přesto zanechal velice hodnotné filmy, které píší historii filmového průmyslu. Opravdu nádherně zpracovaný a s laskavostí natočený dokument o muži, kterému záviděl téměř každý americké režisér. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Věrný Kubrickův spolupracovník natočil výtečný dokument o geniálním filmaři, jenž těžko opustí pozici mé režisérské jedničky. Harlanovi se povedla skvělá práce s materiálem, z níž na mě dýchala ta stejně úchvatná atmosféra, kterou jsem se tolikrát nechal pohltit u Stanleyho filmů. Trochu se za to stydím (zní to dost pateticky), ale zcela upřímně - v některých pasážích jsem byl maximálně dojat. Ještě jednou díky Stanley, za nejkrásnější okamžiky mého diváckého života! ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Dokument, který udrží pozornost diváka po celou stopáž, což je u 142 minut úctyhodná záležitost. Pro fanoušky Stanleyho Kubricka povinost a pravděpodobně i obrovské uspokojení při sledování. Pro mě, jako pro diváka, který Kubricka nezbožňuje, ale uznává a respektuje, pak cenná výprava do zákulisí jeho památných děl. Nejpoutavější se mi nepřekvapivě zdály okolnosti tvorby mých nejoblíbenějších Mechanického pomeranče a Eyes wide shut. Překousl bych obvyklé chválení režiséra, protože je samozřejmě zasloužené, ale komentáře typu "Filmová historie se dělí na film před Kubrickem a film po Kubrickovi" už byly trochu moc. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších dokumentů, které jsem kdy viděl. Výborné materiáli, ukázky a hosté. O Stanleym se tu vyjadřují opravdové celebrity a hvězdy holywoodu. Všechno co Kubrick natočil v chronologickém pořádí. Reakce z té doby, jeho osobní život, slabosti a perfekcionismus. Jak říká Martin Scorsese :"Škoda, že nenatočil více filmů, ale budme rádi, že natočil aspon nějaké." to dokazuje neuvěřitelnou sílu osoby Stanleyho Kubricka, kterého obdivoval kromě Martina Scorsese, Steven Spielberg a i Woody Allen. Je to jeden velký památník obrovského režiséra, který po něm zůstal a přidává se k jeho filmům, aby mu zařídil nesmrtelnost, kterou již bezpochyb jistě má. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Nezbývá než zmínit několik univerzálních problémů, na něž dokument mezi řádky reaguje: 1, Proč Kubrickovo dílo setrvalo, když skutečnosti, kterých se dotýká, byly řešeny ve spoustě jiných filmech? Je to dáno emocionální prázdnotou Kubrickových filmů. Zatímco Bresson rozkládal drama na elementy a emoce tím vysával, Kubrick zabránil hned v prvopočátku, aby mu nějaké emoce do filmu vůbec pronikaly. Při natáčení tak vehementně působil na herce, že se veškerý sentiment a cit odbyl na place a na samotné filmy žádný nevyzbyl. Herci byli pro Kubricka jen prostředky ke ztvárnění výsledné kompozice - postihoval jimi pravdu světa jako boží oko, jako nezaujatý, zcizující pohled vizionáře, který sice nemá lidi rád, ale rozumí jim a jeho uvědomění paradoxně předčí mnohé přisluhovače empatie. A v tom je ta síla, krása a čistota jeho díla, a tedy setrvalá hodnota. 2, Kolik natočil Kubrick celkově filmů? Všechny jsou sice sevřené kvalitou, ale otevřené v tématu, jako by každý točila jiná osoba, nebo spíš tatáž osoba, ale v různých stavech schizofrenie. A nejen, že je každý jiný, ale i při opětovném sledování toho kterého filmu máte pocit, že sledujete jiný. 3, Co vůbec ztělesňuje v umění požadavky a kritéria lidu? Kubrickovy filmy se přes počáteční ostych při premiéře setkaly s obrovskou popularitu a jsou přímým důkazem toho, že obyčejní lidé chtějí víc, než je jim dáváno. 4, Může vizionář, pokud je navíc charakterově handicapovaný (uzavřenost, odstup, pedantnost), komunikovat přímo s lidmi? Nemůže. Vyjadřovací schopnosti k tomu nestačí. Může promlouvat pouze skrze své dílo. Snění doma v gauči a polopatické blábolení po hospodách a mýtincých postrádá smysl, stejně tak je pomíjivé se handrkovat s bulvárem a s publicisty. Kubrick se stavěl stejně přehlíživě k ovacím, jako ke kritice – věděl, že ani jedno není věčné. To je jen dílo. 5, Proč byl Kubrick „zlý“? Nejen díky vrozenému genofondu. Předně za to mohla média, diletanti a filmoví pisálci, kteří mu nerozuměli. Jak by mohli při své omezenosti. Všechny jeho filmy tak došly slávy v pozdějších letech. 6, Lze analyzovat Kubrickovy filmy? Pokud filmová kritika upozaďuje režiséra a při analýzách velí hodnotit dílo samotné, jak si počínat s tvorbou tak silné osobnosti? V případě Kubricka paradoxně velice snadno. Přestože se výrazně podílel na scénářích, stál za kamerou a filmy si takříkajíc řídil skrznaskrz kompletně od začátku do konce, nebyl autorským režisérem. 7, Jaká je souvislost mezi Kubrickovou povahou a jeho filmy? Kubrick v sobě propojil vizionáře a pragmatika, konzervativce a novátora, příkladného rodiče a existencialistu, uzavřeného nemluvu, který byl nucen 24 hodin denně komunikovat s celým štábem. Závěr: Přes svou výpovědní hodnotu dojme dokument víc než 98% filmů a po jeho zhlédnutí se chce ocenit všechny filmy Kubricka maximálním hodnocením. Je evidentní, že máme do činění s někým opravdu výjimečným, ale přitom tak dosažitelným, že mám přímo chuť vzít kameru a pustit se do toho. Ostatně samotný Kubrick přes svoje zanícení stěží očekával, čeho všeho dosáhne, a začínal jako každý druhý – od píky. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama