poster

Mlha nad mořem (festivalový název)

  • Jižní Korea

    Haemoo

  • Jižní Korea

    해무

  • anglický

    Sea Fog

  • Slovensko

    More a hmla

    (festivalový název)

Drama / Thriller

Jižní Korea, 2014, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    *****

    Scenárista Sim Seong-bo stál u zrodu jednoho z nejzásadnějších a nejlepších korejských filmů, přelomových a pro mnohé i průlomových "Vzpomínek na vraha" režiséra Bonga Joon-hoa. Po deseti letech, kdy jeho filmografie překvapivě zela prázdnotou, se vrátil díky produkční záštitě Bonga nejen novým scénářem, ale i vlastní režií. Na rukopis tvůrce upozorňuje již důmyslné evokování doby děje, které stejně jako ve "Vzpomínkách na vraha" probíhá skrze dobové paradoxy a absurdity - v tomto případě v nejrůznějších detailech, ale i doslovně připomenutý rozpor, že jihokorejští rybáři, na které doléhají sociální a existenční problémy doby mezinárodní finanční krize přelomu tisíciletí, se z nouze uchýlili k pašování ilegálních emigrantů, kteří naopak do Jižní Koreje směřují ve vidině vyšších platů a zajištění svých rodin doma. "Mlha nad mořem" na jedné straně vykazuje řadu paralel s Bongovým "Snowpiercerem", nicméně oba filmy zůstávají zásadně odlišné a zcela osobité. Oba se odehrávají na uzavřeném prostoru (vlak, loď), který je obklopen živly a kde se sehraje sociálně motivované drama a vzpoura. Zatímco "Snowpiercer" ale předkládá alegorii, kde hrdinové nahlídnou všechna patra společenského statu quo a jejich cílem je převrácení, či dokonce svržení hierarchické pyramidy, "Mlha nad mořem" představuje realistické drama, kde sociální systém a kapitalismus na postavy přímo doléhají, ale ty nemohou ze své pozice tlakům jakkoli vzdorovat. Tomu ostatně i odpovídá formální zpracování, kdy Bongův film charakterizuje pohyb po přímce zosobněné vlakem, zatímco Simovo drama se odehrává na jednom prostoru, potažmo se točí ve spirále tří provázaných jevišť - prosvětlená a teplá strojovna, šedá paluba vystavená živlům a temně zlověstná chladící komora na ryby. Na nich pak bravurní scénář rozehrává myšlenkově i emočně vypjaté drama, kde morálka naráží na strach o existenční budoucnost a posléze i prosté přežití. Skvělé úvodní rozkreslení charakterů předjímá, že zde nepůjde o žánrový střet dobra a zla či ideálů a egoismu, ale naopak o obraz obyčejných lidí, kteří se ocitnou v krajní situaci. Ta je příznačně natolik extrémní, že jedním z úniků se stává šílenství, které přichází ne v reakci na nějakou temnotu lidské duše či absolutní zlo, ale coby opozice k činům konaným s naprostou racionalitou v patové situaci tváří tvář existenčních obav o to, jaké následky by vzniklá situace měla pro vlastní titěrné životy rybářů. Proto také finále filmu, které by jinde vyznívalo nastavovaně, doslovně několikrát odpírá prosté a jednoznačné uzavření nějakým happy endem, protože ten prostě není možný, neboť prožité události a především poznání o lidské podstatě navždy zůstanou rezonovat v přeživších. A to samé platí i o divácích a jejich zážitku z filmu.(7.12.2014)

  • Fr
    ***

    „VŠICHNI JSME NA STEJNÝ LODI…“ /// Bylo, nebylo. Ryby přestaly bejt zlatým dolem a když si chce chudák námořník vydělat na moři, nezbejvá moc možností. Naštěstí lidí je jako sraček (no dobře, víc než ryb…), takže příležitost propašovat do země levnou pracovní sílu, udělá z posádky ne zloděje, ale pašeráky. Ovšem bacha! Takový pašování imigrantů není žádná prdel!... Drama, ve kterým je těžko někomu držet palečky (svoje debile!). A přestože takovýhle „rybaření“ dokáže bejt pěkná řezničina, zřejmě si svýho voblíbence v týhle partě čuráků, přece jenom nejdeš. Drama se mění v thriller způsobem, jakej zvládaj jen korejští filmaři s náběhem na ADHD (nebo jinou poruchu) a jestlis už dávno rezignoval na vodlišnou mentalitu, klidně bouchneš 4*! Páč je to fajn námořní drama, který by vocenila i posádka z loďky Andrea Gail. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou divadelní hru z roku 2007, která je inspirovaná skutečností, neznám. 2.) Baví mě, když místo ďábla „úřaduje“ ženská. 3.) Na cizinecký potřebujem vysvětlit imigrantům, proč je to doma nejlepší. 4.) Thx za titule ,,langi“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *(28.5.2015)

  • Cedr
    ****

    Ještě, že nečtu zdejší obsahy filmu. Neznalost skutečných událostí, které byly předlohou, dělá film výrazně lepší. Spoiler v obsahu je absolutně zbytečný a i z trailerů je patrné, že se jej tvůrci rozhodně nesnažili předem telegrafovat. Sea Fog je každopádně povedený dramatický thriller s OK scénářem a fajnovou režií. Největším tahákem je atmosfericky ztvárněné prostředí rybářů-pašeráků a to zejména v dobově tématickém rámci blízké minulosti. Kapitán Kim Yoon-seok definitivně táhne celý film, skvělé jsou i vedlejší postavy, které převyšují některé příběhově důležitější role. Memories of Murder to v žádném případě není, ale Sea Fog patří definitivně k tomu nejlepšímu co Jihokorejci v poslední době nabídli.(8.8.2015)

  • kaylin
    ****

    Další krásná ukázka toho, jak dobré filmy umí Jihokorejci točit. Na tohle se prostě dobře kouká, i když je téma velmi dramatické a tragické. Skoro je škoda toho zbytečná, především hudebního patosu v závěru, který se snaží za každou cenu vytvořit emoce v divákovi, ale jinak je to velmi dobrá podívaná, která s vámi dovede zamávat.(4.9.2015)

  • Aljak
    ****

    Dráma ako sa patrí - takže Kórejci opäť nesklamali. Akurát ľutujem, že som si prečítal popis k filmu, v ktorom bol prezradený ústredný zlom celého filmu :( Skutočný príbeh tvorcov inšpiroval k zaujímavému stvárneniu a poňatiu celého príbehu, ktorému dominuje predovšetkým skvelá kamera mapujúca tragické udalosti na rybárskej lodi. Vidina peňazí za prevádzačstvo utečencov sa napokon v jednej chvíli kruto vypomstila, a potom už sa začína boj o holé prežitie. Do polovice filmu relatívne pokojná dráma vrcholí v psycho-thriller plný dilem, počas ktorých napokon každý bojuje sám za seba.(3.6.2015)

  • - Snímek čerpá z divadelní hry "Hae Moo", jejíž premiéra se odehrála v roce 2007. Ta sama ale vychází ze skutečného příběhu 24 korejsko-čínských černých pasažérů rybářské lodi Taechangho, kteří se 7. 10. 2001 při pobřeží jihokorejského města Yeosu díky těžkým přepravním podmínkám udusili a byli posádkou lodě vhozeni do mořských vln. (Conspi)

  • - Role ve filmu byla nabídnuta i jihokorejskému herci Joong-ki Song. Ten ale, na základě povinného nástupu dvouleté vojenské služby u jihokorejské armády, nabídku odmítl. Jeho místo tak zaujal jiný jihokorejský herec, Yoo-chun Park. (Conspi)