Reklama

Reklama

Mlha nad mořem

(festivalový název)
  • Jižní Korea Haemoo (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Mlha nad mořem adaptuje divadelní hru, která vychází z reálné události z podzimu 2001. Dvacet pět korejsko-čínských ilegálních imigrantů se udusilo během plavby v nákladním prostoru rybářské lodi, která je převážela přes hranice. Film se zaměřuje jednak na dramatické okolnosti incidentu, ale stejnou měrou i na morálku charakterově různorodých členů posádky. Strhující kamera bravurně navozuje klaustrofobní atmosféru na palubě rybářské lodě zmítané živly a zoufale se snažící uniknout pobřežní stráži. (Filmasia)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (24)

JFL 

všechny recenze uživatele

Scenárista Sim Seong-bo stál u zrodu jednoho z nejzásadnějších a nejlepších korejských filmů, přelomových a pro mnohé i průlomových "Vzpomínek na vraha" režiséra Bonga Joon-hoa. Po deseti letech, kdy jeho filmografie překvapivě zela prázdnotou, se vrátil díky produkční záštitě Bonga nejen novým scénářem, ale i vlastní režií. Na rukopis tvůrce upozorňuje již důmyslné evokování doby děje, které stejně jako ve "Vzpomínkách na vraha" probíhá skrze dobové paradoxy a absurdity - v tomto případě v nejrůznějších detailech, ale i doslovně připomenutý rozpor, že jihokorejští rybáři, na které doléhají sociální a existenční problémy doby mezinárodní finanční krize přelomu tisíciletí, se z nouze uchýlili k pašování ilegálních emigrantů, kteří naopak do Jižní Koreje směřují ve vidině vyšších platů a zajištění svých rodin doma. "Mlha nad mořem" na jedné straně vykazuje řadu paralel s Bongovým "Snowpiercerem", nicméně oba filmy zůstávají zásadně odlišné a zcela osobité. Oba se odehrávají na uzavřeném prostoru (vlak, loď), který je obklopen živly a kde se sehraje sociálně motivované drama a vzpoura. Zatímco "Snowpiercer" ale předkládá alegorii, kde hrdinové nahlídnou všechna patra společenského statu quo a jejich cílem je převrácení, či dokonce svržení hierarchické pyramidy, "Mlha nad mořem" představuje realistické drama, kde sociální systém a kapitalismus na postavy přímo doléhají, ale ty nemohou ze své pozice tlakům jakkoli vzdorovat. Tomu ostatně i odpovídá formální zpracování, kdy Bongův film charakterizuje pohyb po přímce zosobněné vlakem, zatímco Simovo drama se odehrává na jednom prostoru, potažmo se točí ve spirále tří provázaných jevišť - prosvětlená a teplá strojovna, šedá paluba vystavená živlům a temně zlověstná chladící komora na ryby. Na nich pak bravurní scénář rozehrává myšlenkově i emočně vypjaté drama, kde morálka naráží na strach o existenční budoucnost a posléze i prosté přežití. Skvělé úvodní rozkreslení charakterů předjímá, že zde nepůjde o žánrový střet dobra a zla či ideálů a egoismu, ale naopak o obraz obyčejných lidí, kteří se ocitnou v krajní situaci. Ta je příznačně natolik extrémní, že jedním z úniků se stává šílenství, které přichází ne v reakci na nějakou temnotu lidské duše či absolutní zlo, ale coby opozice k činům konaným s naprostou racionalitou v patové situaci tváří tvář existenčních obav o to, jaké následky by vzniklá situace měla pro vlastní titěrné životy rybářů. Proto také finále filmu, které by jinde vyznívalo nastavovaně, doslovně několikrát odpírá prosté a jednoznačné uzavření nějakým happy endem, protože ten prostě není možný, neboť prožité události a především poznání o lidské podstatě navždy zůstanou rezonovat v přeživších. A to samé platí i o divácích a jejich zážitku z filmu. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Prva polovica filmu pôsobi ako civilna drama o tvrdom zivote rybarov. Postupne sa zoznamime s ich rodinnym zazemim a tazkou robotou na lodi, ktora uz ani velmi nevynaša a tak sa kapitan rozhodne prijat nebezpecny dzob. Prepašuje nejakych tych imigrantov do Korey. V polovici filmu ale nastane zvrat a ladenie filmu sa zmeni na horor v ktorom sa posadka zacne nezmyselne vyvrazdovat. Od toho zvratu som vôbec nechapal spravanie postav. Tej ich nahlej zmene z normalnych ludi na vrazdiacich psychopatov som neveril. Takze som necitil ani stipku napätia ale skôr to na mna pôsobilo ako trapna komedia. Bolo mi uplne jedno kto a ci vôbec niekto to z nich prezije. Jednotlive umrtia boli sice krvave, ale väcsinou pôsobili dost nahodne a komicky. Takze po prvej polovici, ktora tiez nebola dvakrat zaujimava, ma film nadobro stratil. 4/10. ()

Reklama

eLeR 

všechny recenze uživatele

Dráma, ktorá sa v polovičke pretavila do slušného thrilleru a ja som sa nestačila čudovať. Veriť, či neveriť. Pravda, či lož. V každom prípade to má dosť dobrú atmosféru, výpravu a kameru. Je to vlastne celkom smutný príbeh o tom, čoho všetkého je človek schopný vo vypätých situáciách a čo všetko sa v ňom skrýva. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Další krásná ukázka toho, jak dobré filmy umí Jihokorejci točit. Na tohle se prostě dobře kouká, i když je téma velmi dramatické a tragické. Skoro je škoda toho zbytečná, především hudebního patosu v závěru, který se snaží za každou cenu vytvořit emoce v divákovi, ale jinak je to velmi dobrá podívaná, která s vámi dovede zamávat. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Klasická Kórea, kedy formou prezentovania charakteru postáv takmer dokonalú nudu v úvode, z ničoho nič vystrieda nie len myšlienkovo zvrátený nárez. Zrejme by sa tomuto thrilleru dalo vytknúť kadečo, pričom najmä v záverečnej tretine sa divák pristihne pri myšlienke, či by naozaj až takto mohlo všetko dopadnúť, no keď sa Vám podarí prižmúriť očko, pohltí Vás celkom slušné psycho. Samotné hodnotenie zatiaľ za štvorku, aj keď od trojky neprekonáva žiadnu mimoriadnu vzdialenosť. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (3)

  • Snímek čerpá z divadelní hry "Hae Moo", jejíž premiéra se odehrála v roce 2007. Ta sama ale vychází ze skutečného příběhu 24 korejsko-čínských černých pasažérů rybářské lodi Taechangho, kteří se 7. 10. 2001 při pobřeží jihokorejského města Yeosu díky těžkým přepravním podmínkám udusili a byli posádkou lodě vhozeni do mořských vln. (Conspi)
  • Role ve filmu byla nabídnuta i jihokorejskému herci Joong-ki Song. Ten ale, na základě povinného nástupu dvouleté vojenské služby u jihokorejské armády, nabídku odmítl. Jeho místo tak zaujal jiný jihokorejský herec, Yoo-chun Park. (Conspi)

Reklama

Reklama