Reklama

Reklama

Kmen

  • Ukrajina Plemja (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer 2

Recenze (92)

Botič 

všechny recenze uživatele

Před dramatem ve znakové řeči, bez jakékoliv stopy titulků, bych se poklonil snad jedině za předpokladu, že by bylo zaměřeno na úplně jinou skupinu lidí, než na rváče, zloděje a rajdy, co si pro sex nejdou daleko stejně jako pro potrat. Čím silnější výjevy, tím prvoplánovější způsob jak udržet pozornost slyšícího diváka. Proč sledovat něco takového celých 130 minut? Být to mluvený film, tak po něm neštěkne ani pes. Proto před Kmeny svůj hřbet ohýbat nebudu. [MFFKV 2014] ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Na základě logiky Kmene by se titulky neměly dávat ani k cizojazyčným filmům, protože lidem mluvícím jiným jazykem přece taky nerozumíte. Pokud vám to přijde uhozené, je to stejně tak uhozené u absencí titulek zde. Jenže kdyby tomu filmu bylo rozumět, už by tu moc nebylo, čím by mohli tvůrci oslňovat festivalové publikum, protože je to banální, rutinní (samozřejmě to musí mít dlouhé záběry, protože to by se dneska po režisérech házela shnilá rajčata, kdyby odmítli exhibovat dlouhými záběry) a omšelé drama bez větší hodnoty, které má jen snadno identifikovatelnou a okázale samoúčelnou odlišnost (která rozhodně nic ze života hluchoněmých nepřibližuje ani nepřenáší na diváka, protože film obsahuje zvuky, ale není rozumět postavám, kdežto postavy zvuky neslyší, ale rozumějí si, čili smysl veškerý žádný), nad níž se dá tetelit. 2 a 1/2 ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

Be2Can '14 - Následující komentář bude spíše vrstvením myšlenek, postřehů a snad i dojmů vybízejících k další analýze než nějakým sevřeným a provázaným, strukturálně promyšleným textem. Kmen je totiž významově nesmírně bohatým a podnětným dílem s množstvím vjemů, jehož kadence dokáže diváka doslova uzemnit. A proč vlastně? Je to celkem jednoduché - dokáže se jednoznačně vymezit vůči zbytku (evropské) (umělecké) filmové produkce a to dost extrémním způsobem. Film s tímto od začátku jednoznačně kalkuluje, kdy říká "ve filmu se nemluvi, vystupují v něm hluchoněmí, kteří používají výhradně znakovou řeč a ta není vysvětlena žádnými informačními titulky." Tohle navádění diváka k vnímání jeho odlišnosti, k jinému způsobu komunikace a zprostředkování informací je až příliš účelové, ale je to také jediný, drobný zápor na jinak bezchybném díle. Divák tedy postavy vidí, slyší (film není němý), vnímá jejich gesta, ale nerozumí jim, resp. znakové řeči (pokud zobecníme, že divák není hluchotou postižený jedinec). Musí tedy interpretovat, rozpoznávat jednotlivé posunky, jejich expresivitu a jednotlivé situace, ve kterých se postavy nacházejí, aby pochopil, o čem se baví a co řeší. Snímek tímto postupem jako uměleckou volbou přináší nový, neotřelý způsob vyjádření, jakkoli je jeho příběh prostý. Ale k němu až za nějakou chvíli. [==] Film byl již poměrně mnohokrát častován jako radikální, realistický, syrový, autentický, apod. A možná právě pod nánosem těchto adjektiv jsou skryta skutečná pozitiva díla, který je tak trochu zkouškou divákovi trpělivosti a tolerance. A vlastně také o tom, jak je filmová řeč univerzálním jazykem. Kmen je bezesporu představitelem narace uměleckého filmu a tato očekávání bez debat naplňuje - expozice absentuje, o postavách a jejich minulosti nevíme nic, identifikace s nimi je přinejmenším obtížná, ne-li nemožná, motivace jsou často velmi nejasné, narace je nekomunikativní, spíše omezená, není redundantní. Přes všechny uvedené body je divák i s minimem informací schopen se v ději orientovat. Režisér totiž postavy zasazuje do situací/konfrontací, jejichž základní schémata (narativní, kontextová, kulturní) není složité rozpoznat, ačkoli chybí klasický dialog. Postavy navíc jednají nesmírně pudově, ostatně to bylo i záměrem (život v kmeni je o naplnění základních lidských potřeb). Vodítkem divákovi může být i umístění postav v záběru, držení těla, výraz tváře, expresivnost gest, atp. Tedy určitá fyzičnost, síla tělesného projevu, která se hluchově postiženému jeví jako zcela přirozená, ale nepostižený jedinec-divák to vnímá jako ozvláštňující prvek. Dalším nemalým pozitivem je nepochybně kamerová práce Valentina Vasjanoviče, jehož promyšlené steadicamové jízdy/statické záběry, samotná kompozice dlouhých záběrů a způsob rámování by zaslouzily analýzu na nemálo řádků a stran. [==] Nyní ještě konkrétně k příběhu. !SPOILER! Mladík Sergej přijíždí na internátní školu, kde se seznamuje s ostatními studenty, vyučujícími, především ale s pravidly a nepsanými zákony kmene, jehož součástí se krátce po příjezdu stává. Asimilace je poměrně rychlá a každodenní kmenová rutina se začíná stávat výhradní náplní Sergejova života. Sílící cit k jedné ze studentek vyvolá v Sergejovi ochranářské a majetnické pudy, následná revolta vůči svým druhům postupně přerůstá v otevřený konflikt, který vrcholí v samotném devastujícím závěru. Ten je mimo způsobu ztvárnění, jemuž dominuje až naturalistická brutalita, zajímavý i z jiného pohledu. Jednak mimo určité šokantnosti a wow efektu ve znepokojivém slova smyslu přináší závěr možnost uvědomit si, co vlastně znamená být hluchý, jinými slovy divák se přepne na jiný mod vnímání a je svědkem situace, kdy hlavní postava, jakkoli v tu chvíli psychicky labilní a nalomená, může nikým nerušena vejít do každého z pokojů, "v klidu" se rozhlédnout a rozmyslet, vzít noční stolek a jednoho mladíka po druhém jím zabít, aniž by si toho kdokoliv všiml. Postavy jsou v tu chvíli v nevědomé, pasivní roli a divák je sice v roli vševědoucího, ale tichého pozorovatele - my víme, že se postavě něco stane, ale ona sama to neví (protože neslyší) a nedokáže s tím nic udělat. Hluchotou nepostižený jedinec si tohle automaticky neuvědomí, dokud s tím není na plátně ve své nekompromisnosti přímo konfrontován. !KONEC SPOILERU! Zároveň závěr/konec přichází přesně ve chvíli, kdy přijít má. Film už nemá, co jiného by chtěl dodat, protože vlastně ani není co. Destrukce a totalni rozklad vztahu, jedince a jeho osobnosti, potažmo celé společnosti je završena a zbývá již jen agonie. Ta počala a trvá. Čistota Slabošpyckého výrazu a režijní jistota v jeho celovečerním debutu je omračující. Vpravdě znepokojivý, fyzicky nepříjemný a vskutku výjimečný divácký zážitek a prozatimní kinofilm roku 2014. P.S. Nikdy jsem nezažil po projekci takové ticho, jež by zároveň i něco vyjadřovalo, jako právě po Kmeni. () (méně) (více)

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Hodně syrové drama o smutné lásce v ukrajinském pasťáku má silný potenciál. Ten je jistě podržen i tím, že ve filmu hrají hluchoněmí a nikdo v něm tedy nepromluví ani slovo. Což je výborný nápad, ale hned v úvodu konstatovat, že film nebude s titulky, neb je srozumitelný i beze slov (což je fakt), mě poněkud dostalo. Ne, asi bych nebyla filmovou fanynkou v éře němého filmu. ()

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Viděno díky Pastiche Filmz aneb po dlouhé době jsem šla do "kina". Přímo po zhlédnutí musím dát 3,5*, protože jsem totálně otřesena tím koncem (a ano musela jsem si zakrýt oči, protože jinak by se mi udělalo blbě) a vůbec mi to přišlo takové nijaké.. kdyby se tam řeklo byť jen jedno slovo, byl by to film odsouzený k zapomenutí... Zvláštní je v podstatě opravdu jen svým zpracováním a prostředím a tím, že když je to film o sluchově postižených, nepotřebuju přece titulky... na co vědět, o čem se dohadují, si to vyvodím totiž ze situace ne? Uvidím, jak se mi to rozleží v hlavě a zítra přehodnotím. Dodatek o 4 dny později: Hodnocení nechávám, jen ještě něco doplním a možná to bude obsahovat spoilery. Celé to stálo na tom, že tam nepadne ani jedno slovo (pro nás slyšící a nerozumějící znakové řeči), nepřečtete si titulky, nezazní žádná podkresová hudba, prostě jen musíte vnímat okolní zvuky. Zbystří vaši pozornost a když si den na to pustíte ukecaný film La grande bellezza, tak docela nestíháte:) Skvěle bylo zvolené prostředí a vzájemné vztahy mezi postavami. Na Ukrajině je teda normální, aby nějaký gang zabíjel lidi a okrádal je, dvě jejich kurvičky byly i prodejné kurvy pro kamioňáky, přičemž všemu přihlíží učitelé, kteří je klidně dovezou na místo činu nebo jim seženou pasy do Itálie (asi aby mohly šlapat tam za větší prachy). Ta tíseň a absurdita, že když tam někdo někoho znásilňuje nebo zabíjí a nikdo to neslyší, je přímo děsivá. Prostě trošku psycho film, po kterém člověk musel jít aspoň na sklenku vína, aby se vzpamatoval. Celé to bylo surové, drsné a velmi autentické (takový sex v žádném jiném evropském filmu asi neuvidíte, prostě ničím přikreslované). Z filmu jsem si vzala dvě varování. Za prvé nikdy nemít u postele těžký noční stolek, jinak..... (doplňte si, co se asi stane a pro správnou odpověď se na to musíte podívat) a za druhé nechválit svému žákovi, jak hezky udělal dřevěnou palici, jinak vás s ní potom klepne a okrade. ()

Galerie (191)

Zajímavosti (9)

  • Herci komunikují v ukrajinské znakové řeči. Lidé užívající západoevropské jazyky tak mohou rozumět zhruba 70 %. (Nine)
  • Ve snímku účinkovali skutečný sluchově postižení lidé. (Epistemolog)
  • Dívku Annu ztvárnila Běloruska Yana Novikova, která přišla o sluch krátce po narození v důsledku nemoci. O roli Anny hodně stála a obětovala filmu hodně - hladověla, aby vypadala vyhublá, a rozešla se svým přítelem. (Epistemolog)

Související novinky

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

Be2Can: Filmy z Berlinále, Benátek a Cannes

30.09.2016

Festival Be2Can, který se uskuteční v kinech v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a Zlíně od 6. do 12. října 2016, zveřejňuje kompletní program, jehož ozdobou bude čerstvá držitelka Ceny poroty z Cannes,… (více)

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

Kdo vyhrál první filmové ceny za rok 2015?

02.12.2015

Oscarová sezóna pomalu začíná a jako tradičně se o první důležitá ocenění postarali pánové z National Board of Review. Tohle recenzentské sdružení potvrdilo, že nový Šílený Max nezasáhne jen do… (více)

Reklama

Reklama