Režie:
Jaume BalagueróScénář:
Jaume BalagueróKamera:
Xavi GiménezHudba:
Carles CasesHrají:
Anna Paquin, Lena Olin, Iain Glen, Giancarlo Giannini, Fele Martínez, Stephan Enquist, Craig Stevenson, Carlos Castañón, Ferran Lahoz, Francesc Pagès (více)Obsahy(1)
V tom domě se něco skrývá. Něco temného z dávných dob, co zde nehnutě, tiše a vskrytu přebývá už čtyřicet let. Jen ve tmě se to může zhmotnit, jen tma to může uvést do pohybu. A do takového domu, na kterém leží strašné a ukrutné tajemství, se nastěhuje rodina s malým chlapcem a labilním otcem na pokraji nervového zhroucení... (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (225)
Jeden z nejlepších hororů, které jsem měl to štěstí v poslední době zhlédnout. Některé motivy jsou sice vypůjčené z jiného veledíla žánru-Argentova Inferna (trojice postav, tajemný dům, postavený jako místo průniku "temnoty" na zem), ale není to vůbec na škodu. Skvělá, v pravém slova smyslu TEMNÁ, atmosféra, spousta vizuálních vychytávek (postava z obrázku, zjevící se architektovi v podzemce, trhaný pohyb zavražděných dětí po chodbě, démon, lezoucí nikým nepozorován po stropě), snad jen šestice dětí, ukrývajících se v tmavé místnosti, byla trošku...mno...směšná. Fatálnost, s níž film směřuje a nakonec se bolestivě (pro všechny zúčastněné) propracuje k naprosté antitezi happyendu, je podobně dokonalá, jako u nejlepších kousků Lucia Fulciho. ()
Naprosto průměrný horor.Nedá se tomu nic vytknout,ale ani ničím nepřekvapí.Jo nápad je sice dobrý ale nedotažený do konce.Začátek filmu je velmi slabí a únavný.U konce se přece jenom už něco děje ale to bohužel nestačí.A nejvíc mě naštvalo to, že jsem opět viděla šíleného tatínka a onu scénku dobývání se do pokoje,já už jsem opravdu zoufalá pokud jde o tohle.To sakra nemůže rupnout v bedně někomu jinému??? nevím třeba jejich křečkovi (kdyby ňákého měli).Jenže já mám slabost pro duchařinu,takže dávám o hvězdičku navíc.Čekala jsem víc a to už proto,že je to španělský horor! ()
Tak bohužel, ačkolik jsem se hodně těšil, nedbajíc komentářů zdejších, na Balaguérův počin, jsem velmi zklamán. Viděl jsem nejslabší horor španělské provenience posledních let. On by možná ani tak slabý nebyl, ale v porovnání s konkurencí vychází velmi špatně. Předně scénář, i když je zdánlivě promyšlený a komplikovaný, působí zcela triviálně, o ohraných hororových klišé se zmiňovat nebudu, to tu rozpitvává každý. Jen doplním, že tady to bohužel nefunguje. Atmosféra je nevalná, není budována nejlépe. Vše je tu tak nějak rozmístěno moc okatě (děti, slaboučké lekačky). Bohužel jsem film viděl s českým dabingem, který celkovému hodnocení ještě ubral. Balagueró se tu jen připravoval na své mnohem lepší kusy. Temnota patří k béčkovým nestrašidelným hororům, jejichž scénář působí dojmem TV seriálu vysílaného dopoledne. Škoda promarněného potenciálu. ()
Jaume Balagueró natočil povedenou duchařinu, která má silnou atmosféru, po celou dobu snímku s citem budovanou. Scény kdy se leknete nechybí a není jich rozhodně málo. Lepší než 90% dnešních přepsaných asijských duchařin. Film bych přirovnal k Sirotčinci, který produkoval Del Toro. Kvalitou bych je možná i viděl na stejné úrovni. Herecky je Temnota více než solidně obsazená, žádní mladí teenageři, kteří hlastají a fetují, ale herecký nadaní herci ;-) Zvlášť otec rodinu a jeho záchvaty jsou velice věrohodné. Film doplňuje i dobře zvolená hudba, která dokáže v pravé chvíli přitlačit na pilu.V Temnotě se objeví i pár triků, které rozhodně neruší. Potěší konec, který *SPOILER* nekončí happyendem ;-) 8+/10* ()
Na první pohled prostá duchařina bez litrů krve a mrtvých. Temnota je však silnější, než by se mohlo zdát, její síla je v tom, že tísnivost atmosféry na diváky/divačku dopadá postupně a pozvolna. Není to vůbec špatný, další dobrý snímek z Yuznovy hororové brašničky. Váhám mezi 3* a 4*, tak někde mezi. ()
Galerie (59)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (6)
- Režisér Jaume Balagueró uviedol, že jeho najväčšou inšpiráciou pri natáčaní boli filmy Amityville (1979) a Osvietenie (1980). (Jello Biafra)
- V upravenej verzii sa slovo „fuck“ nahrádza slovom „freek“. (Arsenal83)
- Miramax/Dimension kúpili americké distribučné práva na film za 4 milióny dolárov a nechali film na poličke 2 roky. V roku 2004 bol uvedený do kín až po veľkom prepracovaní (aby bol v súlade s vekovou hranicou od 13 rokov). (Arsenal83)
Reklama