poster

Hlídač č. 47

  • Česko

    Zastávka 47

  • USA

    Pickup

Drama / Film-Noir

USA, 1951, 78 min

Režie:

Hugo Haas

Předloha:

Josef Kopta (kniha)

Scénář:

Hugo Haas

Kamera:

Paul Ivano

Producenti:

Hugo Haas
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kimon
    ****

    Pravděpodobně v pořadí druhé filmové zpracování románu Josefa Kopty (první v roce 1937 a třetí nejčerstvější v roce 2008). Je třeba se zmínit , že se jedná, stejně jako i u obou dalších verzí pouze o námět, čili, scénář se nedrží doslova knižní předlohy, ale byl přepracován v tomto případě pro amerického diváka (režisér Hugo Haas žil již v té době v USA). Je tedy zajímavé, shlédnout všechny tři verze, tak jako se to podařilo mě a porovnávat. Základ všech filmových verzí je stejný, tedy hluchota hlavní postavy a chování postav v bezprostředním okolí. Závěr je ovšem ve všech třech případech poněkud odlišný. Posuďte sami.(12.9.2012)

  • sud
    ***

    Tím, že Hugo Haas příběhu obrousil hrany, z psychothrilleru udělal romantické drama a upravil jej pro amerického diváka, prokázal mu tím spíše medvědí službu. Scéna, kdy Horák ztratí sluch či se Stevem na "obhlídce" dává tušit, že z toho mohl vytěžit více atmosférickou podívanou. Ale i tak je to dobře napsané a herecké výkony Hugo Haase a Beverly Michaels jsou skvělé. 60%.(14.4.2013)

  • Anderton
    ***

    Je škoda, že film, ktorý má v kolonke žáner film noir, sa akoby nebral príliš vážne. To sa týka atmosféry, scenára a tak trochu televízneho looku. Haas proste ide vo svojom duchu, ale pri niektorých mrazivých scénach je patrné, že tento námet sa dal spracovať omnoho temnejšie a mohol sa z neho stať klenot žánru. Námet je totiž geniálny a originálny, scéna so skúškou Horákovho sluchu by mohla byť jedna z ikonických scén 50tych rokov, no nestalo sa tak. Obsadenie pritom vyšlo, Hass je v úlohe naivného dedka až podozrivo uveriteľný a mierne škulavé oči Beverly Michaels v spojitosti s jej obnaženými nohami sú amorálne sexi. Záver trochu vyšumí do prázdna, hlavne tu sa malo poriadne pritlačiť na pílu.(2.5.2013)

  • pakobylka
    ****

    Mnohem jednoznačnější - a jednodušší nežli "Hlídač č. 47" Filipa Renče z roku 2008. Dobro a zlo tady mají jasně vymezený prostor a znají velice dobře své role, ale snímku neubírá body ani jeho filosofie, ani jeho stáří. Naopak - dodávají mu neurčité, nostalgické kouzlo doby, která dávno minula a odnesla s sebou i lidské osudy. P.S.: Ale Renčův film mám přece jenom raději - možná pro jeho ostré hrany, které nikoho nešetří ... možná pro bolest, na kterou není lék.(28.8.2012)

  • Aky
    *****

    Hugo Haas byl opravdu mistr. Temný evropský příběh převyprávěl po americku do řeči, kterou jeho tehdejší diváci zvyklí na své "pohádky" byli schopní přijmout, pochopit a strávit. Všechno je zde mnohem prvoplánovější, psychologicky jednodušší a hlavně optimističtější než v předloze a než ve všech českých adaptacích - což je vizitka mistra, který ví pro koho točí a umí tomu své řemeslo podřídit. A ještě si dovolil ozdůbky jako jen tak na okraj odhozená zmínka, že je Čech, nebo na zdi obrázek Masaryka.(19.8.2012)

  • - Film je založen na knize českého spisovatele a novináře Josefa Kopty "Hlídač č. 47" z roku 1926. (Conspi)

  • - V bytě hlídače je na skřínce v rámečku fotografie prezidenta T.G.Masaryka. (celuloid)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace