• NinadeL
    *****

    Prvním ryze českým filmovým příběhem na pokračování se stala v roce 1921 dvojice adaptací Irčiných románků Josefa Rodena. První část pozdější pentalogie vyšla roku 1917, takže šlo vyloženě o aktuální záležitost. Filmy byly dílem Wetebu, tedy především Václava Binovce a jeho star Suzanne Marwille, která od počátků své kariéry oplývala schopnostmi zvládat veškeré typy rolí. Po pěti letech přišel na řadu třetí díl, Irča v hnízdečku. Roli po Suzanne převzala Růžena Hofmanová a Lexu stále hrál Lexa Jarošín. S příchodem zvukového filmu a opětovným objevováním osvědčených filmových námětů, setkal se nově Irčin románek v kontextu mladší prózy s Divochem, jenž byl vyhlášen nejlepším čtivem za rok 1933 v časopisu Hvězda. Oba nové filmy vznikly také v rakouské koprodukci, kde hlavní role hrála Maďarka Roszi Csikós. České a rakouské verze navíc spojovalo obsazení Rolfa Wanky, který v češtině podléhal Nancy Rubensové a Jiřině Steimarové. Tím došlo k další aktualizaci Rodenova textu a množina nevinných událostí z prvních tří knih - Irčin románek, Irča v pensionátě a Irča a Lexa - byla podrobena srovnání s moderním řáděním Divocha, lépe řečeno Divošky. Ta ostatně do kin vtrhla o celý měsíc dříve. Dalšími společnými rysy obou filmů se stal nový pár Trudy Grosslichtové a Franty Paula, kteří stejně jako Theodor Pištěk a Antonie Nedošinská přešli nenuceně ve vedlejších úlohách z role do role. Ovšem Mary Norrová poprvé v českém filmu předvedla přímo ukázkový debut. Při vědomí dalších dvou knih - Irča v hnízdečku a Irčino tajemství - jeví se dnes takřka snoubenecký vztah s Divochem marnotratným, protože minimálně stejně jako v předchozí dekádě, materiálu bylo nejméně na další dva filmy. Divák by nemusel tolik spěchat z penzionátu do autokaru Adria a mohl by si vychutnat ve své době velice originální vztah Irči a Lexy. Nadto Hašlerova režie je často velice nápaditá a shledávám, že mohl natočit ještě další filmy se zaručeným úspěchem. Sympatický Rolf Wanka je samozřejmě sázkou na jistotu, jeho herectví je odměřené v přesných dávkách, jeho přednes má magické účinky a ojediněle též prezentuje svou sošnou postavu. Jiřina Steimarová vedle něj vysloveně rozkvétá a má také několik půvabných hereckých momentů. Český film 30. a 40. let ji měl rozhodně využívat více.(7.6.2010)

  • RonaMidu
    ***

    nevěřila bych,že ještě existuje film pro pamětníky,který bych neviděla.....a přece .....příběh se šťastným koncem,Rolf Wanka jako ze žurnálu,mladá J.Steimarová,Běla Tringlerová s legračně vykrouženou rtěnkou na puse.....a jako snad v každém starém filmu nezbytný zpěv - aspoň jedna písnička,nejradši někde v nočním podniku a aspoň malinko tahající za uši) :-)(9.3.2014)

  • vitekpe
    ***

    Wanka a dalsi cervena knihovna jak kdyz vysije, celkem zabavne. A to i diky netradicnimu zasazeni poloviny filmu do Jugoslavie (kde mluvi vsichni cesky, ehm...). Samozrejme potesila puvabna Truda nebo moje oblibena Marie Norrova. Je to takovy rozjasany film o zakazane lasce, ktera nakonec prekona vsechny prekazky... Medovy happyend included. 3+(3.4.2015)

  • Marthos
    ***

    Karel Hašler disponoval skutečně širokým uměleckým záběrem. V době mezi dvěma válkami se proslavil nejen jako populární pražský písničkář, ale především coby talentovaný charakterní herec, o čemž vypovídají jeho mistrovské kreace v němých filmech Přemysla Pražského a Martina Friče. Ve třicátých letech si vedle časté scénáristické spolupráce vyzkoušel dvakrát režii celovečerního filmu a v pořadí již třetí adaptace tehdy nesmírně populárního románu Josefa Rodena měla veškeré předpoklady pro úspěšný remake. Prosluněný přímočarý příběh podnikavé dcerušky generálního ředitele, která se zamiluje do pohledného montéra, má velmi příjemnou atmosféru. Odhodlanost, s jakou titulní hrdinka následuje svůj idol až do dalekého prostředí jugoslávského Dubrovníku, by mohla i dnes sloužit za jakýsi vzor současným dívkám. Stejně tak lze za následováníhodný příklad považovat sympatického montéra, který se hodlá dopracovat profesního růstu a kariéry ve firmě pomocí vlastní píle, bez protekce. Rolf Wanka byl navíc v té době nejvyhledávanější milovnickou hvězdou, o níž soupeřili jak čeští, tak němečtí a rakouští producenti, a jeho popularita dosahovala věhlasu hollywoodských ikon Clarka Gablea nebo Gary Coopera. Jiřina Steimarová, dcera z tradiční herecké rodiny, tu jen posílila svou pozici nadějného dorostu první půle třicátých let, jíž sekundují ještě Truda Grosslichtová a pikantní Eliška Pleyová. Samozřejmě nelze opomenout dnes velice cenné záběry Dubrovníku a okolí, o které ostatně filmaři projevili zájem ještě týž rok opět dvouprodukční (českou a rakouskou) adaptací románu Miloše Křenovského Divoch opět s Wankou v hlavní roli. Dva mimořádné projekty se zahraniční účastí během jednoho roku? To rozhodně nebylo málo.(24.6.2009)

  • dyfur
    **

    moja zaujímavosť:Film bol natáčaný v Dubrovníku, v Prahe, vo Vraném nad Vltavou a Černošiciach pri Prahe. (dyfur)(19.8.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace