poster

Annihilation

  • USA

    Annihilation

  • Austrálie

    Annihilation

  • Nový Zéland

    Annihilation

Drama / Sci-Fi / Horor / Thriller / Mysteriózní / Dobrodružný

Velká Británie / USA, 2018, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tom Hardy
    **

    Vždycky jsem měl pro scenáristickou tvorbu Alexe Garlanda slabost a Ex Machina mě utvrdila v tom, že tenhle autor ví, co dělá a dokonce je nejen schopný scenárista, ale i režisér. Annihilation mě ale minulo. Není to o tom, že bych nechápal, co chce autor říct, ale zvolená forma mi nesedla. Areu X, do níž se postavy vydají hledat pravdu, kamera jakoby rozpíjí, aby zvýraznila její snovost. Potud dobře. Ale samotný prostor je poměrně fádní a navzdory solidnímu rozpočtu toho příliš nenabízí. Příběh obsahuje hned několik zajímavých odboček (tíže z nevěry, ztráta času v zóně), ale ani jednu hlouběji neprozkoumává. Jsou tam buď proto, že byly součástí knižní předlohy, nebo chtěl Garland poměrně prostou základní kostru něčím ozvláštnit, ale už nenašel hlubší zapojení. Konec je sice odvážný a rozhodně se široce vyhýbá mainstreamu, ale to nutně z Annihilation ještě nedělá dobrý film. Dvakrát tolik, když je "překvapivá" pointa dopředu odhadnutelná (navíc nemá vlastně pro děj hlubší význam, neboť její nositel není aktivním hybatelem děje). Pokud to srovnám s podobně osobitou Fontánou, která stála víceméně stejné peníze, vychází mi z toho Annihilation jako chudší sci-fi kousek, kde bych určité prvky obdivoval u začínajícího autora, ale na někoho Garlanda formátu je to na můj vkus až příliš vnitřně vyprázdněné a strojené. Z možné sci-fi roku se tak nakonec vyklubal film, z něhož stojí za citaci pouze geniální scéna s "lidským hlasem". To je jednoznačně moment, který si zaslouží své místo v historii sci-fi žánru. Pro mě zklamání srovnatelné s pocity, jaké jsem měl u sci-fi Mute od Duncane Jonese, což je shodou okolností také film, který má na sobě nálepku Netflixu.(14.3.2018)

  • whack
    *****

    Predstavte si, že jedného dňa sa náš svet radikálne pretransformuje stvoreniami s absolútne odlišnými mysľami. Dokážu si prispôsobovať prostredie spôsobmi, ktoré si nedokážeme vysvetliť, a meniť pravidlá Prírody s následkami pre ľudstvo zničujúcimi. Pre všetky mimoľudské druhy na Zemi tento scenár reálne prebieha. Kvôli Človeku. Paralelný svet bol v tomto filme na Zemi vytvorený mimozemskou silou: neantropocentrický svet pripomínajúci prvotný stav ekologickej rovnováhy, kde má každý organizmus svoje miesto, no kde ožívajú aj skrývané spomienky, emócie a egá. Mimozemský pôvod objektu, ktorý v úvode tohto eko-thrilleru prerazil stenou majáku a zakotvil v jeho podzemí, však v skutočnosti nehrá veľkú rolu, je alegóriou. Celý tento svet, Oblasť X, je totiž akousi víziou, ako by Človek reagoval, keby bol v ohrození JEHO svet. Ak chce niečo naprávať, je vôbec schopný napraviť sám seba? SPOILER: Ľudia v Oblasti sú konfrontovaní vlastnými vnútornými charaktermi, ktoré tu podliehajú zákonom Prírody tak ako všetko ostatné. Existencia, ktorá sa nevie adaptovať, zanikne. Cass pohltila minulosť, neprežila; „Když umírala, část její mysli se stala součástí tvora, který ji zabíjel.“ Josie sa dobrovoľne poddala, premenila sa na strom. „Neničilo to. Jen to všechno měnilo. Vytvářelo to něco nového...“ hovorila pri konci Lena (N. Portman), ktorej sa zjavilo na ruke znamenie, starodávny symbol ouroboros predstavujúci cyklickú podstatu vecí, nekonečný návrat od konca k začiatku, sebazničenie a sebaobnovu. S osudom bojovala a dokázala sa vrátiť, nie však bez následkov – bol jej "únik" vykúpením, alebo zatratením? Vidíme kontrast dobra a zla, Prírody a Človeka, života a anihilácie.(16.11.2018)

  • Davies182
    *****

    Hard sci-fi hypnóza v přímém přenosu; jestli tohle někdy převedou do virtuální reality, bude pro smrtelníky zatraceně těžký odcházet z Oblasti X po pouhých dvou hodinách... Je to jako ponořit se svébytného, zcela neprozkoumaného vesmíru plného křišťálových stromů, éterických srnců a svatebních kapradin, a nechat se unášet magickým průzkumem za ruku se sexy vykulenou Natálkou. Jenom nezapomenout tu M-16ku. Dlouho mě tak z kombinace úchvatných obrazů, hudby a těžkého příběhu nemrazilo. Co se provázanosti s knižní trilogií (Anihilace, Autorita, Adaptace) týče, tak jsem sice zatím pouze v její polovině (u Šéfa ze začátku), už teď ale mohu říci, že film je jen nesmělým škrábnutím po jinak nesmírně rozvětveném povrchu a hlavně košaté a dechberoucí psychologii postav. Myšlenkové pochody prostě na kameru jen tak nenatočíte... Hraný snímek pak pochopitelně nelze vystavět na setrvávání a prozkoumávání v podstatě jednoho místa, a tak zde přirozeně dochází k okleštění explorativního děje na úkor akce, což ale zručně oddirigované filmové Adaptaci vůbec nevadí, a ani nemusí. Jiný formát si holt žádá odlišný tvůrčí přístup, a za sebe nyní prohlašuji, že se tenhle kříženec Stalkera, Fontány a Vetřelce povedl na výbornou.(12.3.2018)

  • Superpero
    ***

    Stupiditou si to komando ženskejch nezadá třeba s posádkou z Alien Covenant. Vůbec tam nekoumaj, velitelka nevelí jen jim pořád zdrhá a když najdou video s důkazem něčeho prohnilého (chlapovi se tam hejbou střeva), tak to nechaj ležet s odůvodněním, že za to může světlo. Na základě tohoto erudovaného výzkumu pak černoška jen tak vybleje vysvětlení celého fenoménu, když tam zrovna čumí na kytku. Je to navíc dost nuda a nic se tam neděje. Ke konci naštěstí začne přituhovat a je tam fakt dobrá hororová scéna se zmutovanym mluvícim tapírem, nebo co to bylo. Finální mindfuck s divnostvořením neřešim, bylo to schválně megadivný, ale dělalo to dobrý zvuky. Celkem mi to přijde jako smyslnedávající průměr, co by hrozně moc chtěl být filosoficky na výši. Nemůžu se zbavit dojmu, že tam stačilo poslat myslivce s kanystrem benzínu a bylo by po problému.(17.3.2018)

  • Real Tom Hardy
    **

    "LEAVE ME THE FUCK ALONE." ------------ Paramount mal pocit, že film bol príliš intelektuálne komplexný a masy radšej uvítajú niečo pre mozog jednoduchšie. S nejakými prvotnými pocitmi som radšej počkal do zhliadnutia, no a po ňom sa sám seba pýtam, ako to mohlo byť ešte jednoduchšie? Ja viem, že spoločnosť ide do sračiek a jej dekadentný smer je nezastaviteľný, ale že by Annihilation bolo ťažko stráviteľné pre mozog? Veľmi smutné. No nič, implicitná agenda to zakryje bez problémov. Slabé dve hviezdičky za Natalie a pôsobivé zábery, či už harmonickej zelenej, alebo podmanivo farebnej, zmutovanej krajiny.(12.3.2018)

  • - Kromě intelektuální náročnosti bylo Garlandovu snímku vyčítáno, že nerespektuje rasové zařazení některých postav, odpovídající knižní předloze. Režisér se bránil tím, že četl pouze první část, se kterou se volně nakládat a v ní ještě nejsou postavy konkrétně vyhraněny. (Stoka)

  • - Společnost Paramount Pictures si myslela, že film by byl pro diváky příliš složitý a intelektuální, a tak David Ellison požadoval zjednodušení scénáře ve prospěch větší sledovanosti. Producent Scott Rudin se s režisérem Alexem Garlandem za každou cenu snažili scénář ponechat, což jim nakonec vyšlo. (dan4815)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 13. února 2018 ve Westwoodu v Kalifornii. (Stoka)