poster

Dva z onoho světa

  • anglický

    Two Men from Another World

Komedie / Hudební

Československo, 1962, 88 min

  • RHK
    ***

    Překvapivě svěží, byť budovatelsko-kritická komedie Miloše Makovce z roku 1962. V hlavní dvojroli bratrů muzikantů Petra (navrátilého čecho-amerického jazzmana) a Pavla (straně věrného přísného profesora hudby "Šopéna") ve filmu po létech zazářil Oldřich Nový, pozornost upoutají i má oblíbená Dana Medřická, Jan Tříska coby mladičký Čechoameričan (snad osud?), nebo Miloš Kopecký v epizodní roli psychiatra šité na tělo. Filmem zatím nesměle zní mládí, jazz a náznaky kritiky období 60. let, i když kvůli nevyrovnanému scénáři kvalit Kristiana ani Starců na chmelu snímek rozhodně nedosáhl. Ale i občasné povedené scénky (jazz ve třídě, houpačky, nepolíbení manželky, psychiatr) mohou vyvolat pohodu v duši. Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=4gH5b_EBnEQ(24.8.2014)

  • Gavin87
    *

    Jazz.... pro mě důvod zasvěcení vlastního života hudbě, pro autory tohoto počinu jen imperialistické zvěrstvo chabých mozků. Studium na konzervě v 60. létech bylo na mašli. Nepovedený film, přičemž význam jeho názvu mi stále uniká. Pohled na pana Nového je tak nějak smutný. Celý ten film působí smutně. Jednu hvězdu dávám za jazzovou verzi " Já mám, lidi, mám tetu. Která troubí trumpetu"(4.8.2010)

  • zette
    **

    Zcela urcite nejlepsi pasaz je, kdyz jde bratr s krumpacem na brigadu a jeho rozhovory s reditelem, ucitelkou nebo ridicem (fakt vtipne hlasky). I pres zajimavy namet a hlavne, na zanr hudebni komedie se mi film zda utahany a misty dost nudny. Novy potesi kdykoliv, zde mame moznost ho videt ve dvojroli, pusobi ale dost ustarane a bez jiskry. I kdyz je film barevny, pusobi spise, jako by se tocil v padesatych letech.(8.10.2012)

  • Oskar
    **

    Tak především: název téhle veselohry budí falešnou představu, že půjde o duchařskou historku nebo něco podobně fantastického (tomu napovídá i výskyt dvou Oldřichů Nových na fotkách). Oním světem není míněn svět astrální, nýbrž imperialistický a těmi dvěma nikoli Nový v dvojroli, ale jen ten americký a jeho syn Jan Tříska. Vratislav Blažek, nejplodnější autor tzv. pozitivní či komunální satiry, měl dva cíle: poskytnout svému oblíbenému komikovi v rámc možností trochu dstojnou příležitost v socialistické kinematografii (předtím se o to rozpačitě pokusil už Hudbou z Marsu, potom o poznání líp ve Světácích) a pak si taky do našeho "lidově demokratického zřízení" šťouchnout. Takže zápletka se točí kolem dvou bratrů, z nichž jeden je zatrpklý sešlý Čech a druhý pozitivní, čiperný Američan. Vymění si role a Amík ukáže Čechovi, že nemá tak rezignovaně podléhat systému. To všechno je přepečlivě zamaskováno několika brigádami a všeobecným pozitivnem, ale někde úplně vespod to je a je to aspoň trochu znát. Líbí se mi scéna, kdy americký Nový vejde do třídy svého bratra, studenti nic netuší, on si je vychutnává a k jejich údivu zapěje swingový song o tetě, co hrávala na trumpetu. :-) Pěkný moment, Nový má jiskřičky v očích... 30%(26.1.2006)

  • Mylouch
    **

    "Buď to budeš hrát Dalibora, nebo budeš vymrskán ze společnosti slušných lidí." Spousta slušných drobných nápadů filmařských i satirických bohužel jako příběh nedrží příliš pohromadě. Praha začátku 60.let s doprovodem ♫ optimistické hudby vz. Expo a rebelských šlágrů "S hrůzou vidím, otče, žes byl taky pásek !" Kam prý se hrabe Luxembourg ! ... ALE ! Kdeže agitace ! Poměrně krotká varianta dobové satiry (silněji Až přijde kocour, Procesí k panence i Král králů) v čase poststalinského uvolnění s dnes aktuálním nacionálním :) motivem. "On profesor hudby a já Čechoameričan..." radši už si běžte, dvojčátka, lehnout !" 2-3* svítí nad vámi.(24.11.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace