Režie:
Fred ZinnemannScénář:
Robert L. RichardsKamera:
Robert SurteesHudba:
Bronislau KaperHrají:
Van Heflin, Robert Ryan, Janet Leigh, Mary Astor, Phyllis Thaxter, Barbara Billingsley, Berry Kroeger, Will Wright, Irene Seidner, Harry Tenbrook (více)Obsahy(1)
Vojnový veterán Frank Enley je šťastne ženatý a spokojne si užíva malomestský život, až kým nezistí, že v meste je aj Joe Parkson. Enley a Parkson boli v nemeckom zajateckom tábore a niečo sa medzi nimi stalo. Zdá sa, že Parkson si prišiel vyrovnať staré účty... (matriosa)
Videa (1)
Recenze (17)
Na filmech noir se mi nelíbí, že se tam předpokládá jistá dějová šablona. Mám raději filmy, které mě dokážou překvapit. Act of Violence mě ale v tomto ohledu nezklamal a je-li řazen mezi filmy noir, pak je to zatím ten nejlepší, jaký jsem viděl. Něco jako CIZINCI VE VLAKU s naprosto bezvýchodnou atmosférou. Zinnemann ve mně roste každým dalším filmem. ()
Sice málo známý, ale pro mě jeden z nejlepších noirů vůbec. Zinnemanova "dokumentaristická" režie je mi u tohoto typu filmů mnohem bližší než třeba ceněnější novátorství Orsona Wellese. Herci nepřehrávají (až na občasné příliš "expresionistické ksichty" Van Heflina) a tak je film příjemně koukatelný i po těch šedesáti letech. Také dilema hlavního hrdiny, který si čím dál víc přeje vlastní smrt, působí věrohodně. I po formální stránce je "Act of Violence" "reklama na noir". Prostě - temné stíny na zdech i v duších, tak to má být :-) ()
Příběhem asi nejtemnější noir vůbec, pro mě osobně esence všeho, co mám ráda (podobně dokonalý je snad jen Millerův kraťas Zákazník má vždycky pravdu). Na noir překvapivě ambivalentní hrdinové, z čehož plyne divácká neschopnost někomu fandit a plné vychutnání si příběhu. Něco smysluplnějšího možná napíšu časem. Zinnemann byl génius. Absolutní dokonalost. http://filmnoirblog.blogspot.com/2010/04/act-of-violence-1948.html ()
Robert Ryan hraje kulhavého válečného veterána, který se chce hrdinovi pomstít za jeho dobře míněnou, ve výsledku ale tragickou zradu v německém zajateckém táboře. Poměrně ordinérní, nezajímavě natočený thriller s noirovým spodkem (mstitel, zapojení podsvětí) a moralistní nástavbou (hrdinův pocit viny, reakce manželky), která potvrzuje Zinnemannovu inklinaci k nadžánrové, psychologicky korektní kinematografii. ()
Sakra temný noir. Ne, že bych z něj byl kdovíjak nadšen, ale těch předností, kterými nad ostatními kvalitními žánrovými bratříčky vyčnívá, je tolik, že by byl hřích mu ten plný počet upírat. Jmenovitě temná a zneklidňující atmosféra (a to stačí, aby Ryan šoupal nohou či vrzal vesly), neustálá tenze a nejistota, propojení zápletky s válkou a nabourání amerického snu či v neposlední řadě nejednoznačnost obou hlavních postav, kdy jednak nevíte komu (a zda vůbec) fandit a jak se nakonec zachovají či nezachovají. Jedinou výraznější výtku mám tak k závěru, který sice není špatný, ale s tím hromadícím se napětím a zmíněnou nejednoznačností postav se z něj přece jen dalo vytřískat víc. ()
Galerie (20)
Zajímavosti (3)
- Film bol dokončený už v polovici roku 1948, ale vydaný bol až v roku 1949. (westerns)
- Všetky úvodné titulky (okrem názvu filmu) sú na samotnom konci filmu, čo bolo na tú dobu veľmi neobvyklé. (westerns)
- Do hlavných úloh sa uvažovalo aj o Gregory Peckovi a Humpreymu Bogartovi. (westerns)
Reklama