Reklama

Reklama

Pod obratníkem Kozoroha

  • Velká Británie Under Capricorn
Trailer

Obsahy(1)

Ingrid Bergman je krásnou manželkou bohatého austrálskeho Josepha Cottena, ale svoj nešťastný súkromný život utápa v alkohole. Keď sa dvojica na jednom večierku stretne s čerstvým írskym prisťahovalcom (Michael Wilding), s ktorým sa Ingrid pozná z mladosti, karty osudu sa nečakane zamiešajú. (POMO)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Pod obratníkem Kozoroha je kostýmní romance se sklonem k melancholii pláče. Užít si lze herecké vypětí a občasná temná zákoutí lidské duše, přílišné podlehnutí společensky přijatelnému vyznění je instinktem slabocha a pokorným přijmutím nastavené průměrnosti vkusu. Pod obratníkem Kozoroha je v Hitchcockových rukách standardizován v kruté nemilosrdnosti osudu a obrození přichází až ve chvíli úplného rozkladu doposud prožitého. Pod obratníkem Kozoroha je o obětinách a pletichaření, o touhách, frustraci a strachu. Hlavním elementem komerční psychologie je irský šlechtic Charles Adare (příjemný Michael Wilding), bratranec nového guvernéra Nového Jižního Walesu. Sydney je na počátku svého rozpuku, nabízí nové obzory a zapomenutou vzpomínku. Okouzlení utrápeným stavem ušlechtilé duše je základem naděje, zlomyslnosti a nedorozumění. Nešikovnost se vykupuje ztrátou vlastní krve a shovívavým úsměvem porozuměním. Hlavní ženskou postavou je Henrietta Flusky (velmi zajímavá Ingrid Bergman), křehká irská aristokratka. Bolestivé trauma osudové přitažlivosti a odcizení se utápí v lahvích hutného vína a vnitřní běsi potichu sžírají rozum. Vnější nepřejícnost pomáhá s rozkladem a pád se nezadržitelně blíží až na samou hranici bytí. Druhou stranou nemilosrdného osudu je Samson "Sam" Flusky (zajímavý Joseph Cotten), bývalý trestanec, Henriettin manžel a úspěšný Australan s irským ohněm. Nerovný původ je sžíravým traumatem, řezné rány manipulativních slov vzbouří krev a všude se jiskří v rozpadu a zmaru. Důležitou postavou je Milly (pozoruhodná Margaret Leighton), Samova hospodyně se svým vlastním plánem na budoucnost. Ve jménu vlastní spravedlnosti se pouští do nebezpečné hry. Nejsilnější zbraní jsou zlomyslná slova pomluv a činů, směřujících ke konečnému řešení. Z dalších rolí: Charlesovým společensky nevhodným chováním rozhněvaný nový guvernér Nového Jižního Walesu Sir Richard (Cecil Parker), pokrytecký sydneyský generální prokurátor a guvernérův rádce Corrigan (Denis O'Dea), mladý a vnímavý Samův komorník Winter (Jack Watling), úslužný bankéř Cedric Potter (John Ruddock), obtížně zkrotitelný kuchyňský personál Fluskyho domu Sal (Olive Sloane), Flo (Maureen Delaney), Susan (Julia Lang) a Martha (Betty McDermott), či neurozená a snobská sydneyská honorace pánové Banks (Bill Shine), Riggs (Ronald Adam), reverend Smiley (Victor Lucas), žalářník Wilkins (Francis De Wolff) a Dr. Macallister (G.H. Mulcaster). Pod obratníkem Kozoroha mohl být úchvatným psychologickým dramatem, ovšem to tvrdošíjné lpění na komerčních podmínkách filmového trhu je samo sobě nepříjemnou přítěží. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Austrália, štát, ktorý ponúkol vydedencom a trestancom šancu na nový život. S jednou nepísanou podmienkou: nikdy neporušia hranice medzi spoločenskými triedami pri hľadaní si partnera. Nuž a toto je práve príbeh jedného manželstva, ktorý si dovolil porušiť ostro stanovené medze. A to dávno pred odchodom na nový kontinent, už doma, v ultrakatolíckom Írsku si slečna urodzeného grófskeho rodu zoberie za muža konského paholka. Zamotá sa to riadne, divák do príbehu manželstva vstúpi cez osobu bratranca novovymenovaného austrálskeho britského guvernéra. Manželka je následkom prežitých hrôz v pokročilom štádiu alkoholizmu a zblbnutia, muž je pod vplyvom manipulatívnej hlavnej slúžky. Všetko sa však ešte viac zamotá. Vydarená kostýmová dráma veľkej lásky, ochotnej obetovať za druhého život. Skvelé dialógy, farby i herecké výkony. Dej je svižný, uteká ako ani zdivený kôň. ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Rezisersky je film na urovni a poznat, ze Hitchcock sa pohral s reziou. Hodne sa keca a Augustuszial casto len do prazdna. Kulisy a kostymy na urovni, ale take Gone with the Wind je daleko lepsie, to len na porovnanie. Vela priestoru dostali Augustuszial medziludske vztahy a v strde filmu casto to sklzava az do samoucelneho tlachania o emociach a ludskych vztahoch. Fakt nepocuvatelne- nehovorim, emocie maju silu a aj medziludske vztahy funguju, ale treba ich riesit len s mierou. Ingrid Bergman /Spellbound, Casablanca 1942/ bola vyborna a prehravala len asi v 1. scene, Joseph Cotten /Obcan kane, 3rd Man/ na urovni a tiez prehraval len minimalne, vsimol som si aj Michael Wildinga /Stage Fright / a Margaret leighton /Posel 1970, Valcik Toreadoru 1962/. 70 % ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Netypický kostýmový film (Cotten prekvapivo v netradičnej úlohe), ktorého doménou, ak sa to tak dá nazvať, nie je nosnejší dej, ale vzťahy medzi postavami a časté dialógy. Predsa len oveľa lepšie by to bolo, keby príde na väčšie emócie, keby sa diali nejaké závažnejšie obsahové zvraty - na to sú práve tieto kostýmové filmy špecializované (viď Wylerove filmy). Ale inak som v celku spokojný, v pasážach kde v pozadí hrá klavír, či iné hudobné motívy výborne zabezpečujú smutnú romantickú iskru. A že hrať znamená skutočné remeslo a nie pózerstvo sa tu určite presvedčíte. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Dvaja starí a jedna žienka domáca” , tak to kľudne môže byť i typický, milostný Δ , ale čo sa následne stane, keď do hry vstúpi ešte aj štvrtá osoba (inkognito), čiže to už by vtedy normálne mali začať i taniere lietať všade po miestnosti, ako v dajakej horlivej španielskej telenovele-Keď budeš moja..., ó áno, a bude to pekne zamotané... ? Našťastie naši hrdinovia nie sú až tak temperamentní, aby po sebe trebárs, ako naschvál hádzali ešte aj sklenennými nádobami, ale zase nemožno úplne povedať, že by boli strašne nudní, keď by sa tu absolútne nič zaujímavé nediaľo, pretože vzťahy medzi týmito filmovými charaktermi sú pomerne často vypäté, keď už naozaj nechýba veľmi veľa, aby sa tu niečo tragické stalo, a preto som si väčšinou pripadal, ako v hollywoodskej „mydlovej opere” , pod taktovkou britského režisérskeho klasika-Alfreda Hitchcocka, ktorého ‘zverenkyňa’ INGRID ‹Ilsa› BERGMAN predvádza naprosto strhujúci herecký výkon-Lady Henrietty Flusky, závislej od alkoholu, i s temnou minulosťou na konte, ktorej sa musí postaviť zoči-voči. Síce jej zručne sekundujú dvaja páni so zvučnými menami, Joseph Cotten a Michael Wilding, ale keď dostáva priestor práve „bergmanka” , tak nemajú ani v najmenšom šancu stať sa jej rovnocennými partnermi, skrátka, je to taká veľká osobnosť, že Bogart by ledva obstál ! Jednoducho povedané, kradne si film pre seba, v dobrom slova zmysle, aj keď istý čas potrvá, pokiaľ sa prvýkrát objaví na plátne, treba mať dostatočnú trpezlivosť, a potom to už ide samé od seba, keď budete doslova hltať každú scénu, v ktorej sa objaví, že ani DP Jacka Cardiffa z nej ani na okamih nespustí oči, je tu pomerne viacero dlhších, neprerušovaných záberov s dokonalou hĺbkou obrazu, a tak ešte vychválim nášho HITCHA, ktorý si dal extra záležať i na pôsobivej réžii, prečo dať práve jeho Pod obratníkom kozorožca šancu, lebo tých lákadiel naozaj moc veľa nie je ! ()

Galerie (26)

Zajímavosti (7)

  • Pro film se nedělaly vůbec žádné postsynchrony, vše muselo být hotovo přímo při natáčení. (ČSFD)

Reklama

Reklama