Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (670)
Dokonalá zápletka, ktorú nám Pán režisér odhalí až na konci filmu priam vyráža dych. A to nehovorím o závere samotnom! Hudba je opäť naštelovaná na nabudenie tej správnej atmosféry a kamera bola tiež prevratová. Trošku mi vadili úvodné rozjazdové scény, ktoré mohli byť živšie, ale inak paráda. 80%. ()
Majstrovský kúsok A.Hitchcocka, na ktorý som si našiel konečne čas. Na svoju dobu mimoriadne nadčasový film, čoho dôkazom je aj vysoké hodnotenie. Výborná atmosféra už sama o sebe, nehovoriac akú silu film má v kombinácií s dokonalou hudbou Bernarda Herrmanna. Aj keď som pointu tušil už v prvej tretine, čo pri toľkých napozeraných filmov až tak neprekvapí, v niektorých momentoch ma film milo prekvapil. Réžia dokonalá, herecké obsadenie skvelé- J. Stewart je výborný a aj obyčajné scény sledovania a šoférovania mi pripadali zaujímavé. Film 80%. ()
Zajímavé, že ačkoliv už člověk ví jak se film bude vyvíjet a je si plně vědom všech dějových zvratů, stejně ho ta mysteriózní vábnička opakoveně chytá do svých osidel. Hotová pavučina snů a tužeb. Tady nejde ani tak o vyprávění nějakého (laciného!) příběhu, ale o samotný požitek z vyprávění... až fetišistický, dalo by se napsat. Jeden z prvních vpravdě kultovních filmů; aneb "pusť tu scénu znova". Ideál? - Kim Novak v rudém županu... "Only one is a wanderer; two together are always going somewhere." ()
Možná kdybych film viděl na premošce v USA v roce 1959, měl bych z toho slinotrysk z pusinky, ale dneska ? Viděl jsem 100+1 jeden film na tohle téma a většina z nich byla lepších, ať se na mě pan Alfréd nezlobí, ale já tu hodnotím svoje pocity během filmu a ne jeho jméno a ty pocity byly slabounké. Jak jsem se měl ztotožnit s hlavním hrdinou, když se choval jak kreten obecnej a posedlost ? Ne tu jsem z toho fakt necítil, to by musel ten příběh být odvyprávěn jinak a být doplněn jinou hudbou, protože při její děsivosti jsem v každým záběru očekával, že se ze záhrobí vynoří minimálně Klement Gotwald a ne že si hlavní hrdina půjde nazout bačkory. Jediný co film jakž takž zachraňuje je mimořádně kvalitní vizuální stránka věci. ()
Již od úvodních titulků působivý, naprosto vybroušený mysteriózní snímek o nenaplněné lásce, kde si hlavní part střihnou James Stewart a Kim Novak. Příběh si udržuje tajemnou atmosféru, která houstne s každou minutou snímku a je typicky hitchcockovská. Kamera je velice pestrá a různorodá, ve filmu zamíříme na známá místa San Franciska, která jsou podána v moc pěkných záběrech. Scénář je vypilovaný do posledního detailu, Vertigo diváka nutí nespouštět oči z obrazovky a zajímavý děj doslova hltat. Téměř celý film, skoro každá scéna, je podbarvena tajemnou hudbou, která mu dodává ještě větší sílu a dramatičnost. Výborný film od mistra napětí, který budu mít ještě dlouho v hlavě a který má drsný a šokující závěr. ()
Galerie (131)
Zajímavosti (92)
- Výraz „vertigo“ ve filmu uslyšíme pouze jednou, na začátku, když Scottie (James Stewart) hovoří s Midge (Barbara Bel Geddes). (džanik)
- San Juan Batista, španělská vesnice, ve které se odehrávají klíčové scény ve filmu, ve skutečnosti neměla zvonici, ta byla přidána trikem pomocí fotografie. Původně se na místě nacházela kostelní věž, která však byla v roce 1949 srovnána se zemí kvůli napadení dřevomorkou. (Kulmon)
- Podle Roberta F. Boylea, který s Alfredem Hitchcockem několikrát spolupracoval, měl sám „Mistr napětí“ hrozný strach z výšek. Už jen při pohledu na člověka, který pracoval na lešení, prý dostával závratě. (Shaqualyck)
Reklama