Režie:
Barry JenkinsScénář:
Barry JenkinsKamera:
James LaxtonHudba:
Nicholas BritellHrají:
Ashton Sanders, Mahershala Ali, Naomie Harris, Janelle Monáe, André Holland, Jharrel Jerome, Trevante Rhodes, Edson Jean, Jaden Piner, Alex R. Hibbert (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Nadčasový příběh dospívání a hledání sebe sama je zasazený do drsných kulis okrajových čtvrtí Miami. Mladý Chiron bojuje o svoje místo v prostředí, ve kterém často rozhoduje právo silnějšího, zatímco jeho vnitřní svět se plní láskou, bolestí i touhou. Moonlight zachycuje univerzální témata přátelství a sexuální identity ve třech různých životních etapách od dětství až po dospělost. Je zároveň portrétem mladého člověka, současných amerických předměstí i nepostřehnutelných sil, které formují lidské životy. (Aerofilms)
(více)Videa (10)
Recenze (344)
║Rozpočet $4milióny║Tržby USA $27,854,932║Tržby Celosvetovo $65,046,687▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $1,057,880║ Tržby za predaj DVD v USA $1,188,928║ Tak akademici to zas nepekne prestrelili, sakra sú normálny? Toto je ako že film roka a najlepšia mužská vedľajšia postava( za tých pár minút čo sa tam ukázal dotyčný)? To vážne, trčia asi na riadnom tripe. Fakt slabunký dej, zo začiatku to malo ako také črty dramatu ale potom sa to nikam ráznejšie nepohlo úplne minimalistické, proste nicka. /40%/ ()
První třetina je 10/10 subtilní coming-of-age alegorie kterou si fenomenální Mahershala Ali zcela právoplatně krade pro sebe. Zbylé dvě třetiny jsou "JEN" introspektivní sugestivní sondou o sebepoznání jednoho černošského mladíka, který pochybuje o své sexualitě. Což je škoda, poněvadž Berry Jenkins měl jedinečný potenciál na to, aby natočil nejen ambiciózní nezávislé/artové drama, ale rovnou pomyslný vrchol queer cinema. Formální stránka je mimochodem úchvatná - ještě nikdy jsem neměl tu čest vidět tak pečlivě nasnímané spirálovité kamerové krasojízdy, no a vizuál saturovaný do azurových barev je naprosto pohlcující.... [#A24RULES!] ()
Homosexuální černoch v úspěšném filmu, a slušným Čechům může prasknout žilka. Já Moonlight považuji za jednoduše dobrý film a kvalitní drama. Díky námětu samozřejmě funguje jako automatický lapač cen, ale žádnou vypočítavost a neupřímnost z něj necítím. Je to vlastně dost nepříjemné pokoukání, které umí v mnoha ohledech tnout do živého, ale k plné spokojenosti mi tam chyběla nějaká silnější závěrečné katarze, ()
Křehký a citlivý film o ránách dospívání a nelehkém vylézání z pevností, které si sami kolem sebe proti té bolesti stavíme, což platí pro všechny bez ohledu na etnickou či sexuální identitu. Jenže pro některé jednotlivce je to ještě náročnější a bolestivější právě kvůli okolí. Prostředí afroamerické komunity v chudých čtvrtích v žádném případě není v tomto ohledu výlučné, ale rozhodně je výmluvné právě pro to, co v ohledu maskulinních vzorů chování a rolí vídáme kdekoli jinde na světě. Barry Jenkins ve svém vynikajícím scénáři rozvádí téma osobní identity skrze tři časové roviny i tři jména hlavního hrdiny, která si příznačně nikdy nezvolil sám, ale současně se s nimi zkouší sžít. Ani jedno z nich ale jeho nevystihuje a o to drásavější je pak finální napětí, jestli dokáže odpovědět na otázku, kdo je. "Moonlight" je jeden z mála filmů, které si tu problematickou cenu Oscar za Nejlepší film vskutku zaslouží, protože neodráží nějaké dobové trendy, kampaně či politiku, ale představuje jeden z ideálů kinematografie - osobní a osobité dílo, které díky perfektnímu využití celého spektra výrazových prostředků od herectví přes narativní strukturu po formální postupy destilované z rozmanitých vzorů (tady přiznaně např. Wong Kar-Wai a Hou Hsiao-hsien) rezonuje hluboko v nás a vede nás ke katarzi týkající se témat osobních i obecně lidských. A vedle toho nás vystaví ohromnému náporu emocí, byť je většinu času skrývá pod povrchem. ()
Mahershala Ali to má opravdu slušně rozjeté. Stíhá blockbustery (Hunger Games), seriály (House of Cards, Luke Cage) a teď je ještě nominovaný na oscara a dokonce se objevuje i v Hidden Figures, za které tedy nominovaný není, to jsem však doposud neviděl, tak nemohu soudit. Na druhou stranu jsem si vědom faktu, že sice Hopkins dostal oscara za Hannibala a to ve filmu byl pouze 16 minut, ovšem Ali je zde opravdu málo. Když už tak to stojí za to a je cool, jenže film je hlavně o jiném chlapci, kterého sledujeme ve třech etapách života (snad nemusím zdůrazňovat, že kdo viděl onu autentickou scénu, kdy Ali učí Hibberta plavat, patří k vrcholům nejen toho filmu, ale celých oscarů! Kdyby se nominovalo za nejlepší scénu, měl bych jasno) a pro mě osobně to tak poučné nebylo. Je to sice nasnímané výborně a Barry Jenkins se jistě v Hollywoodu neztratí, ale když pominu celkově fakt, že mě tyto dramata nijak zvlášť neoslovují, tak dané dané téma s hledáním své identity (potažmo sexuality) už jsem viděl zpracované nesčetněkrát. Vítězství na Globéch mě tedy celkem překvapuje, ačkoliv o nominacích nemůže být pochyb. V hitparádu na oscarech ale nedoufám, hudbu jsem zaznamenal až ke konci v jukeboxu a Naomie Harris pro mě podala uvěřitelnější a sympatičtější výkon v neprávem přehlíženém Collateral Beauty...6/10 ()
Galerie (51)
Photo © A24
Zajímavosti (13)
- Scenárista Tarell Alvin McCraney, který napsal základ scénáře pro film, i režisér Barry Jenkins vyrůstali v Liberty City, Miami, kde je taktéž zasazen děj filmu. (griph)
- Všechny scény, ve kterých vystupuje Naomie Harris, byly natočeny za pouhé tři dny. (Tft)
Reklama