Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Paul Thomas AndersonHudba:
Jonny GreenwoodHrají:
Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Richard Graham, Camilla Rutherford, Jason Redshaw, Cedric Tylleman, Gina McKee, Brian Gleeson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Mít šaty od návrháře Reynoldse Woodcocka (Daniel Day-Lewis) znamenalo v dynamické éře obrozujícího se poválečného Londýna úplně nejvíc. Dáma musela mít dostatek peněz, patřičný rodokmen a odpovídající vychování, aby mohla vyrazit na večírek v jeho modelech, které byly vždy unikátní. Status génia si ale vybíral svou daň v podobě Woodcockovy totální emocionální vyprázdněnosti. Odtržen od reality všedního dne, neboť o vše praktické se starala jeho sestra (Lesley Manville), stavěl všechny ženy na roveň krejčovských panen. Měl sice vždy po ruce nějakou milenku či múzu, ale stačilo, aby si ráno při snídani trochu hlasitěji mazala topinku máslem a už se pakovala z jeho života. Když v kavárně v zapadlém přístavním městečku Reynolds objevil stydlivou servírku Almu (Vicky Krieps) a rozhodl se jí nabídnout momentálně uvolněné místo po svém boku, netušil, s čím si zahrává. Tahle zdánlivě neškodná submisivní bytost totiž rychle pochopila pravidla hry a rozhodla se aktivně bojovat za to, aby neskončila jako její předchůdkyně. Situaci jí usnadňuje i to, že se do ní Reynolds zamiloval. Nápor citů se však velmi negativně začal odrážet na jeho tvorbě, a umělcova praktická sestra se proto rozhodne rázně zakročit. (CinemArt)
(více)Videa (1)
Recenze (310)
Dlouho, opravdu dlouho nepamatuji tak ladně plynoucí film. P.T. Anderson je Umělec, Day-Lewis předvádí nesnesitelnou lehkost herectví, Vicky Krieps je obrovský herecký objev a ta hudba, ta geniální hudba, ladí k filmu stejně jako Woodcockovy šaty k ženám. To, jak příběh vygraduje a cynicky se zakončí, to byla pastva pro moje smysly a černohumornou duši. Fantastický zážitek. ()
Výborná hudobná stránka, skvelí herci a na ich vrchole dokonalý Daniel Day-Lewis, ktorému som veril každú jednu povahovú „chybičku krásy“. Spracovaním perfektné, no tematicky pre mnohých ťažko uchopiteľné (ja som sa nachádzal niekde na pol cesty k plnohodnotnému doceneniu). Záver navyše pôsobil nasilu odstrihnutým dojmom a jednoducho mi nesadol. I keď na druhej strane rozumiem, že niektorých divákov práve takéto ukončenie uspokojilo. V každom prípade stojí Phantom Thread za pozornosť. ()
Zprvu v celku nadějné drama, které cca. v polovině mutuje v cosi prapodivného a v tomto prapodivném duchu už bohužel l zůstane. Stopáž je těžce přepálená, postavy se po většinu filmu motají v nezáživném kruhu a dokonce i "zvraty", kterými je příběh prokládán, selhávají; jako bych sledovala něco, co už jsem jednou viděla (a co už znovu vidět nemusím). Filmy PTA mi zkrátka nesedí. 2* za sheldonovského DD-L a za krásné šaty. ()
Málokdy se mi stane, že bych filmu od samého počátku fandil bez nějakého konkrétnějšího důvodu. Na Phantom Thread jsem se ale tak těšil, že jsem neočekával nic jiného, než absolutní filmovou bombu. A jak to tak bývá, přehnaná očekávání přinášejí zklamání. V tomto případě ale naštěstí nijak závratné. Daniel Day-Lewis je magický herec a pod taktovkou PTA se dostává do vskutku neuvěřitelných hereckých poloh. O to větší škoda, pokud bude Phantom Thread jeho opravdu poslední film. Formálně vše parádní. Z precizní střihové skladby je jasné, že PTA dokáže natočit přesně takový film, jaký natočit chce. Můj problém a vlastně i to mé zklamání souvisí s vyzněním a záměrnou žánrovou nevyhraněností. Jak řada ostatních popisuje, Phantom Thread je chvílemi drama, jindy černá komedie, aby se za chvíli zdálo být psycho hororem. A právě ta možnost nahlížet na film mnoha způsoby, číst v něm pokaždé trochu něco jiného a třeba i plně nepoodkrýt všechny jeho skryté významy je pro mě v tomto konkrétním případě něčím, co mi spíš kazí radost ze samotného filmu, než abych Andersona obdivoval za schopnost natočit vrstevnaté dílo. Takže ačkoliv strašně moc fandím každému jednotlivému stehu Andersonova precizně horečnatého výtvoru, nemůžu se zbavit nepříjemného pocitu, že mi něco schválně skrývá, a že se mi to nelíbí. 7/10 ()
Psychologická vztahová studie. Krásný tichý a rafinovaný portrét narcisty, který se ukáže hned v první scéně kde vynadá mladé ženě, že ji říkal nechce k snídani sladké pečivo a ta odpoví, že to říkal jiné ze svých žen. Je malicherný, tajnůstkářsky něžný a nevypočitatelný.Vzrušující tváře doprovází podmanivý klavírní a houslový doprovod. Erotická romance, v níž nahotiny jen tušíme pod krásnou látkou asi neosloví mainstreamové publikum. Výborné svícení, kamera a výprava. Pracuje se s vypravěčskými prostředky a nemusí se přitom přiliš mluvit (výrazy herců, hudba, obrazy).O působí dojmem bezcitného sobce, ale uvnitř je jemný. Ona překrývá frustrace láskyplným obdivem. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (9)
- Název filmu se objeví na začátku i na konci snímku. (griph)
- Natáčení začalo v lednu 2017 v Lythe (Anglie). Dále se natáčelo v oblasti Cotswolds a v Londýně. (PaTeXx)
- Režisér Anderson věnoval snímek svému příteli a mentorovi Jonathanu Demme, který zemřel 26. srpna 2017. Tímto dnem také padla poslední klapka na natáčení. (UhLee)
Reklama