• evapetra
    ****

    Mám trochu rozporuplné pocity. Na jedné straně jsem obdivovala přesvědčivý výkon Josefa Abrháma během jeho celodenního putování od televizoru k televizoru a od telefonu k telefonu, na druhé straně straně mě otravovalo infantilní kuňkání hlavní hrdinky v retrospektivních sénách.A proč zrovna tady bylo nastoleno téma rasizmu? Nepochopila jsem.(2.2.2016)

  • WillBlake
    ****

    Jireš sice možná vykradl, co se dalo (viz garmonův komentář), i tak ale natočil neskutečně omamné a nadčasové dílo. Mám rád, když ve filmu graduje nemožnost a nabere skoro absurdní rozměr - v tomhle případě nemožnost dovolat se svojí rodící ženě. Zlý, nervózní sen. Geniální (skrytá) kamera jako třešnička na dortu jednoho dne.(12.7.2016)

  • sportovec
    *****

    Je to jirešovská juvenílie, která budí - navozuje - dojem zralého vrcholného díla. Mikrostruktury citu, reality rychle se blížící rodiny i reality tehdejšího Československa jsou víc než mistrovské. Abrhám jen dokazuje, proč je velkým hercem (v době natáčení filmu mu bylo kolem 23 let); podobně sympaticky vyznívá i jeho partnerka v roli Eva Límanová. Film jakoby byl antipodem Chytilové HRY O JABLKO. I dnes jsou muži a ženy, kteří si rozumí a vzájemně vytvářejí zralý oboustranně sdílený sourodý vztah.(18.2.2017)

  • MarekT
    ****

    Málem bych v tom Jireše ani nepoznal (jeho adaptace Havlíčka či Nezvala jsou žánrově někde jinde), ale i tak sympatické započetí Československé nové vlny. Oproti jiným dobovým snímkům sice trochu upozaděné dílko (také jsem na něj nenarazil "tradiční cestou", ale v rámci cyklu "Muži a ženy nové vlny" u nás ve Scale), nicméně svým zobrazením mladých, jejich pochodů, tužeb či prvních starostí je více než půvabné. Nezdráhám se z tohoto úhlu pohledu označit film za více doporučeníhodný než oscarové "Ostře sledované vlaky", kde jsem sice mladého Miloše dokázal pochopit, ale jeho počínání jsem sledoval spíše s odstupem. Zde tomu bylo jinak, a to překvapivě i v případě hlavní ženské hrdinky (překvapivě proto, že třeba aktivní porod se mě nejspíš týkat nebude). (Srovnání není od věci také z toho důvodu, že příběhová větev je podobně košatá.) Zásluhu na tom mají mimo jiné také herecké výkony - jednak přirozeně působící neherečka Eva Límanová, ale hlavně tehdy začínající Josef Abrhám, který dle mého názoru (a jistě to není jen tou duševní syntézou) je zde asi v nejlepší formě. 80%(18.3.2011)

  • Sandiego
    ***

    Po filmařské stránce výrazný a novátorský, dramaturgicky však značně kulhající počin, který se snaží říct jednoduše příliš mnoho. Kontrast všedního dne nastávajícího otce a jeho manželky v jednom z nejdůležitějších okamžiků života je určitě zajímavý, kdyby ovšem každou chvíli neodbíhal ke globálním problémům a až křečovitě poetickým náhledům do historie vztahu, v nichž mě Aškenazyho jazyk dost iritoval. Navíc Eva Límanová působí takřka ochotnicky, zatímco její partner Abrhám zde nabízí jeden z vrcholných výkonů své kariéry, a to byl na jejím samém počátku. Poeticky snímek stojí za zhlédnutí, ale pro mě jde o snímek nové vlny, na němž snad nejvíce ulpěl prach času - stále mi více připomíná atmosférou i myšlenkami starší snímky jako Holubice či Touha a tím se ocitající na určitém rozmezí. Pouze okázalá formální stránka snímek přisuzuje mladší generaci, myšlenkově s ní nekonvenuje. Ještě, že si Jireš dal pauzu a navázal na novovlnnou tvorbu snímky, které se dají právem považovat za jedny z jejích vrcholů - Žert, Valerie a týden divů i uzavírající a neprávem opomíjený snímek ...A pozdravuji vlaštovky.(8.10.2011)

  • - Režijní debut Jaromila Jireše. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace