Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na pozadí španělského Toleda třicátých let 20. století se otec filmového surrealismu Luis Buñuel, básník Federico Garcia Loca a malíř Salvador Dalí pustili do hledání bájného stolu krále Šalamouna, o kterém je známo, že má moc vidět do minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Jejich cesta vede skrze veselé okamžiky absurdity a mnoho odkazů na historii filmu. (kikulin)

(více)

Recenze (3)

dzej dzej 

všechny recenze uživatele

Pátrání po mystickém stolu krále Šalamouna zasazené do kulis tajemného Toleda, vynalézavé hrátky s mnohačetným rámcováním vyprávění a podvratnými anachronismy, Saurova pocta mentorovi Buňuelovi a... fascinující trojice "detektivů" v hlavní roli: nedoslýchavý Buňuel, romanticky rozervaný Federico García Lorca a excentrický Salvador Dalí. Parafráze na Indiana Jonese a kabalu a další Saurův opus magnum. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Buñuel a stůl krále Šalamouna je filmovou mystikou, jež Saurovi dovolila spojit jednotlivosti, časy, prostory, legendu, umění a reality v holistický celek. Hříčka a mystika. Zápletka je prostá, Buñuel si přehrává v hlavě budoucí film, od toho se vše odvíjí, v tom se vše snoubí. Mystickým objektem je Šalamounův stůl, v němž je zapsána veškerá znalost vesmíru, vzorec stvoření i hieroglyfická podoba pravého Božího jména, a jehož nalezení předznamenává konec světa. Obsahuje absolutní znalosti, bývá označován též jako Šalamounovo zrcadlo, 1. Královská kniha (7, 23 - 26) ho popisuje jako olbřímí umyvadlo, jemuž se říkalo Moře. Stal se tak pramenem mnoha legend a předmětem zaníceného hledání a zájmu tří monoteistických náboženství. To vše Carlos Saura zohledňuje, dává mu to nebývalé možnosti ke vzájemnému propojení minulosti s přítomností a budoucností, vzpomínek s představami, přáními, skutečností a resentimentem. Ve středu všeho dění je Buñuel, k němu směřují poklony, reminiscence i invektiva, připomínky jeho velikosti i rozporuplnosti. K tomu je přihozeno zhmotnění Dalího surrealistického malířství, Lorcovy poezie a španělských atributů. A též smyslnost, touha a vášně, intimita a esoterika. Mystika souladu protikladů, niternost, bytostnost. Hlavním snoubícím prvkem Saurovy filmové mystiky je Luis Buñuel (zajímavý El Gran Wyoming, a jako herec Pere Arquillué), slavný muž světové kinematografie a subjekt dění, spojování a chvění. Podpůrné spojovací prvky představují proslulý surrealistický malíř s extravagantními sklony Salvador Dalí (Ernesto Alterio) a citlivý španělský básník a dramatik s neblahým osudem Federico García Lorca (Adriá Collado). Z dalších rolí: něžné i nebezpečné Luisovo smyslné pobídnutí Ana María de Zayas (Valeria Marini), zasvěcovatelka do sítě tajemství i pokojská Fátima (Amira Casar), filmový producent a zadavatel (proslulý scénárista, i mnohých Buñuelových filmů, Jean-Claude Carrière), rozlícený filmový kritik (Juan Luis Galiardo), mozarabský biskup toledský Abilio Avendaño (Armando De Razza), dohlížitel spiklenců (Pablo Rivero), strýc Fátimy (Farid Fatmi), svérázný slepý poustevník (Martín Mujica), či cikánská zpěvačka flamenca (Estrella Morente). Buñuel a stůl krále Šalamouna je pozoruhodným mystickým filmovým dílem a zdrojem nevšedního filmového požitku. Aneb Buñuelův filmový krasopis v Saurově podání. ()

Reklama

rivah 

všechny recenze uživatele

Půvabná mysteriózní fantazie: Zestárlý Buňuel rezignovaně usíná a zdá se mu sen o tom, jak v mládí (asi přelom 20. a 30.let) spolu s Lorcou a Dalím hledají v Toledu bájný Šalomounův stůl, jehož povrch zrcadlí všechno ze všech časů od počátku až do konce světa. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama