Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Čistá a zasněná řeka Berounka a prosté zážitky šťastného dětství s tatínkem, maminkou a dvěma bratry, tak začíná poetický film K. Kachyni na motivy povídek Oty Pavla "Jak jsem potkal ryby". Dětství, v němž hraje roli tatínkovo fanfarónství, maminčina péče a řeka. K rybaření je malý kluk, nazývaný Prdelka, přitahován tatínkem i převozníkem Proškem, a je to také tahle záliba, která pomáhá chlapci a jeho mamince přežít poté, co byli tatínek se staršími bratry odveleni do koncentračního tábora… (Česká televize)

(více)

Recenze (219)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„I statečný platěj za chyby smrtí.“ Myslím si, že Zlatí úhoři jsou filmem, o kterém se dá s klidem prohlásit, že je hodně lyrický/poetický, ale přitom nesklouzává k lacinému kýči a falešnému sentimentu. Pravděpodobně to v sobě má už Pavlova knižní předloha, ale jak tomu tak bývá, to, co funguje na papíře, se ještě nemusí podařit úspěšně převést na plátno. Tady to ovšem naštěstí vyšlo. Lví podíl na tom má nádherné prostředí, kde se filmovalo, a které ještě nechala vyniknout kamera Jana Čuříka s hudbou Luboše Fišera. Přispěli k tomu i uvěřitelní herci (překvapivě nebyli špatní ani ti v dětských rolích) spolu s dobře vykreslenou atmosférou těžké doby, která obnažovala charaktery některých postav. Pod Kachyňovým vedením tohle všechno funguje a člověk se může kochat tou krásnou nostalgií. Jistě, fakt, že malému Prdelkovi vše tak snadno procházelo, je docela úsměvný, ale nijak zvlášť to nekazí dojem z filmu. Za mě to budou silné 4*. „Franci, nebuď hamoun. Poraž si můj akát, z toho vyudíš 10 volů, když počítám, že jedenáctej seš ty.“ ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak tu je zase pekne vidieť ten klasický český prístup. Takmer až rozprávková poetickosť rozprávania, plná svojráznych figúriek, stále hraných tými istými hercami v kontraste niečoho strašného, čo od začiatku očakávame. Nie som si istý, či toto je látka priamo pre Kachyňu, ale keď napísal scenár, tak asi vedel, čo robí a veľa ľudí tým oslovil. Predchádzajúca charakteristika mi viac ale sedí k Menzelovi. Film je uvádzaný ako dielo pre deti a mládež, no mne to prišlo depresívne tak akurát na dospelého. Nie podaním, ale tým, čo sa vo filme odohráva. Ako dieťa by som tento film vidieť nechcel a ani som ho nevidel. Keď Kachyňa a ryby, tak u mňa víťazí spolupráca s Heřmánkom. ()

Reklama

rakovnik 

všechny recenze uživatele

První Kachyňovo zpracování námětu Oty Pavla. Poetika Pavlových povídek je citlivě a se srdcem zpracována ve filmu. Určitě za to může taktéž skvělé herecké obsazení. Zde si neodpostím jedno ale...druhý Kachyňův film podle Oty Pavla - Smrt krásných srnců - je podle mého názoru lepší a to díky Karlu Heřmánkovi. Ačkoliv si myslím, že Menšík je lepší herec než Heřmánek, tak druhý jmenovaný dal do natáčení více sebe, více srdce. Také mi neseděl v manželském páru k Slávce Špánkové. Ovšem Rudof Hrušínský jako převozník Prošek, to je prostě geniální spojení, i když v tomto filmu mi připadal nevrlý více, než bych ho rád viděl. Poznámka na konec: Berounka je stále krásná a stále má to kouzlo, které je zde už navždy zachyceno obrazem, jeďte se přesvědčit, stojí za to :-) ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Od výrazných sportovních knižních reportáží (DUKLA MEZI MRAKODRAPY) se Ota Pavel v druhé polovině šedesátých let posouval do pomyslných pater "vysokého umění". Půvab "Poberounčí" české "Medvědí řeky" mu učaroval již jako chlapci a jako kdysi Božena Němcová se i on v tušeném čase blížící se předčasné smrti se do tohoto svého "lusthauzu srdce" vracel, aby tu čerpal sílu pro vedení svého beznadějného boje. Vstoupil přitom - mimoděk a určitě neúmyslně - na nejvyšší piedestal české literatury a z údolí Berounky učinil další nesmrtelný kraj českého duchovního Panteonu. Filmové ztvárnění (Ota Pavel byl s Kachyňou spoluscénáristou filmu) to všechno dokázalo uchovat a navíc zživotnit prostřednictvím dvou velikánů české Thálie. Psát o jejich výkonech a snažit se postihnout jejich kvalitu unaví - také dělostřelba všech myslitelných superlativů dokáže vyčerpat posluchačovu či divákovu pozornost. Svět mládí, jeho nepomíjející svěžesti a čerstvosti postřehů z postupného objevování krás světa, je tu uchován ve svém dalším neopakovatelném ztvárnění. Zdá se, že nejen pro dobu svého vzniku. Je nepochopitelné, že jistý tip série např. NOSTALGIE zůstává doposud mimo zájem tvůrců DVD našeho národního hraného filmu. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Na mě osobně moc melancholické, a samé ryby, ryby a zase jen ryby, poněkud statický děj, mezitím prázdno, natáčení si ale i tak museli všichni protagonisté nadmíru užít, zvláště pak pan Hrušinský, pro kterého bylo rybaření jeden z jeho hlavních koníčků, děděných na syna, vnuka, atd. Nic proto panu Menšíkovi, ale do této role se moc nehodil, je pravda že jeho znalosti o rybách, byly úctyhodné, ale zas zde nehrál až do konce, od druhé půle to už byla čistě Hrušinského záležitost, a toho malého kluka. Pozdější Srnce mám radši i díky větší dramatičnosti. Heřmánek byl přeci jen Heřmánek:-) 3* tak akorát, film i trochu nudí. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (11)

  • Skok zo starého železného mosta musel namiesto Radoslava Brzobohatého (Rozviedčík) urobiť dublér, ktorý ho zopakoval dvakrát, kým bol režisér spokojný. (Zdroj: ceskobudejovicky.denik.cz) (Raccoon.city)
  • Do role Prdelky (Martin Mikuláš) byl původně zvažován Martin Benda, bratr pozdějšího politika Marka Bendy. Dokonce s ním již bylo natočeno několik záběrů, avšak na zásah politických funkcionářů museli tvůrci narychlo najít jiného představitele. (dogma97)
  • Film získal Hlavní cenu televizního festivalu Prix Italia. (M.B)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno