• SjamK
    ****

    Jak mi bylo ctí zjistit, "dělat film" nabývá u Akiho Kaurismäkiho vskutku specifického a osobitého významu. Viděla jsem čtyři z jeho děl. Jeho styl dokáže být tak ubíjející, že jsem neměla odvahu a mozkovou kapacitu v maratónu pokračovat. Je to vše definující a všudypřítomná absurdita, na čem Kaurismäki staví. Potrhlé zápletky - intelektuální hry, vtipné a vážné zároveň. Úsporné, někdy až minimalistické herectví, které dává silně pochybovat o všeobecné existenci mimických svalů. Podivné vtípky, při kterých se váš mozek otřásá řehotem, ale ústa zůstávají povětšinou zavřená, hlasivky v klidu. __Calamari Union je banda chlápků z chudé helsinské čtvrti, kteří se rozhodnou podniknout nebezpečnou cestu za lepším životem na druhou stranu města. Jen tak bokem, všichni do jednoho se jmenují Frank. Jejich putování je přehlídkou ujetých nápadů a jak říkám, především absurdních situací a výroků... Pokud jste naladěni na správnou notu, tento finský režisér si vás získá. Jen je třeba dát pozor na dávkování. V tomto případě doporučuji užívání spíše střídmé, jinak hrozí povážlivé otupení smyslů.(13.8.2011)

  • Iggy
    ****

    Kaurismäkiovská balada o patnácti mužích, kteří se všichni jmenují Frank, a anglicky mluvícím Pekkovi, kterému zřejmě trochu hráblo z Taxikáře. Z periferie Helsinek, kde je už nesnesitelně otravují zlé důchodkyně, ulice jsou přeplněné rozjívenými dětmi a psy, a autobusy jezdí narvané a ještě pozdě, se tahle banda dospělých mužů v plné síle, černých brýlích a ošuntělých ohozech vydá do centra města. Tam se snaží protlouct, jak se dá, někdo sám, jiní ve skupinkách. Moc se jim ale nedaří a pomalu strádají hladem a zimou. Jak se kdo ze svízelné situace dostane, už uvidíte sami. Snová scéna jejich fiktivního koncertu je zřejmě již předzvěstí pozdějších Leningradských kovbojů. Jinak klasický Kaurismäkiho styl a humor, jeho oblíbená hudba, filmové narážky, celkově ale trochu nevyvážené.(21.1.2008)

  • ScarPoul
    ***

    Ono je to asi tak. Zapnem film, pozerám sa na neho a na konci zostáva ten nevypovedaný pocit, že vlastne prečo. S Kaurismäkim len začínam, ale tento jeho autorský debut ma moc za dušu nechytil. Čo sa mu nedá uprieť je nápaditosť. Putovanie skupiny Frankov, hľadajúcich niečo čo sa nájsť nedá, je samo o sebe zábavné. Funguje tu absurdný humor a všetky postavy majú svoje špecifiká, takže sa v nich nestratíme. To považujem za veľké plus. Zároveň mi príde Kaurismäkiho vykreslenie prostredia strašne blízke. Hotelové izby, nočné mesto, tajomné zákutia bez života uprostred betónových budov a rieky mi niečím lahodí. Ale celkovo mi tento puzzle absurdít a snáh o definovanie jednej spoločnosti a jednej generácie, neprišiel úplne najvďačnejší. Ale tým, že je to krátke je to celkom znesiteľné dielko. Som každopádne zvedavý na jeho ďalšie filmy.(1.4.2014)

  • easaque
    **

    První Kaurismäki, který mi nesedl. Jeho koncepce mi přišla nedokončená a nevyvážená a absurdní humor hodně syrový. Tento snímek prostě ovlivňuje anarchie ve všech podobách a jde podle mě o nahodilý sled zvláštních událostí bez příběhu. Takže dám přednost raději jeho vyzrálejším dílům. Slabší 2hvězdy. [ PŘÍBĚH: X /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](19.4.2013)

  • Vampireman
    *****

    LFŠ 2011 | Hned druhý Kaurismäki je nadnesené, šíleně vtipné béčko o epické a symbolické cestě čtrnácti Franků za lepším životem. Režisér si střílí z Finska, společnosti, noirovek, gangsterek i Taxikáře. Z diskuze po projekci snímku: "Kde jste vzal nápad na tento film?" Kaurismäki: "Jaký nápad? Děkuji za hezký večer."(31.7.2011)

  • - Aki Kaurismäki v interview prohlásil, že se jednalo o jediný film, kdy se během natáčení opil a měl hroznou kocovinu. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace