Režie:
Mario BavaKamera:
Mario BavaHrají:
Barbara Steele, John Richardson, Arturo Dominici, Andrea Checchi, Renato Terra, Ivo Garrani, Clara Bindi, Mario Passante, Tino Bianchi, Nando Gazzolo (více)Obsahy(1)
Úvod filmu - jednoho z nejcitovanějších hororů všech dob - představuje rafinovanou hru režiséra s divákem. Pomocí kamery se nás tvůrce snaží přesvědčit, že jsme to právě my, koho zavádí na popravčí hranici ve středověkém městečku v Moldávii. Skupinka vesničanů v čele s hrozivým inkvizitorem se pokouší upálit mladou čarodějnici. V okamžiku, kdy hranici začne stravovat oheň, nebe se zatáhne a déšť uhasí plameny. Divák uvězněný pod titulním mučícím nástrojem, originální to masky, může pokračovat dál. Totéž místo v současnosti: Doktor Choma Kruvajan a jeho asistent Andrej Gorobek přijíždějí navštívit princeznu Katiu. V kraji stále přetrvává legenda o takzvané Černé neděli, kdy „Satan chodí volně po zemi". V tento den se čarodějnice mstí svým pronásledovatelům. V podzemní kryptě se probouzí dávná oběť. (Letní filmová škola)
(více)Videa (1)
Recenze (97)
Ten začiatok bol démonický a veľmi strašidelný a ako jej pribili tú masku nielenže to bolo posobivé ale hlavne efektné.A ten hlas co sprevádzal celý film bol neskutočne mrazivý a tu sa veľmi hodil a dotváral ešte silnejšiu atmosféru.A to prostredie bolo strašidelno-nepríjemno temné a ten čierno biely nádych bol úchvatný a ani by som si to nevedel farebne predstaviť.CÍTIM PRÍTOMNOSŤ STRACHU A SMRTI,to bola pasáž z filmu a to som cítil aj ja pri tomto filme.Hádam najlepší gotický horor aký som videl,tento film má vtiahol do svojej temnej krajiny.M.Bava stvoril legendu.Neskutočne mrazivý,neskutočne atmosferický a totálne strašidelný. ()
Je zarážející jak moc je to naivní. Kam se na to hrabou i o několik desítek let starší žánrový bratříčci. Ještě více zarážející ovšem je, že to (nejen) díky Bavově vizuálnímu citu, nad kterým srdce jen a pouze plesá, pranic nevadí. A tak je ve výsledku nejvíce zarážející až skutečnost, že Andrea Checchi tenkrát vypadal naprosto totožně jako dnes vypadá Martin Shaw. ()
Síce neviem, čo okrem mesta Mirhorod to má spoločne s Gogoľovým Vyj, ale budiš. Začiatok je skvelý, Bava sa s ničím neserie a už v prvých minútach nám servíruje stredoveké mučenie, čarodejnicu, upálenie a kliatbu. Bohužiaľ cca po 20 minútach to začína zaváňať dosť hustou nudou, príbeh je nezaujímavý a predvídateľný a film je strašidelný možno tak pre 5 ročné deti. Universal tridsať rokov predtým a i Bava samotný štyri roky potom nakrúcali oveľa zaujímavejšie kúsky. ()
Nedivím se, že Mario Bava s tímhle udělal takovou díru do filmového světa. Vsadil totiž na osvědčené prvky gotických horrorů a natočil ho svým detailním, místy až puntičkářským způsobem. Jedna prastará kletba, rodinný zámek s tajnou chodbou, hřbitov zahalený hustou mlhou a samozřejmě mladý doktor, který se pokouší osvobodit krásnou Barbaru Steele od zlých mocí. Celé to spojuje výborná hudba a vymazlená kamera, která si skrze černobílý obraz efektně hraje se světlem a tmou. Škoda, že snímek neměl vyhrocenější finále, jinak bych tomu hodil plné hodnocení. Pro milovníky gotiky se ale jedná o absolutní povinnost! ()
(1001) Když si vzpomenu na Ospalou díru, tak není zatěžko uvěřit, že se jedná o nejoblíbenější horor Tima Burtona. Ačkoliv já ten film chápu mnohem víc jako pohádku než jakýkoliv jiný žánr. Takhle se dělají věci s vášní. Žena s velkým černým psem. Kamera se chová jako další postava filmu - a tak sebejistá svým pohybem v prostoru. Ten voyeristický element činí celou podívanou silně znepokojivým zážitkem. Nebýt zamilované hudby při "romantických" scénách, byl by to dokonalý snímek. -"My eyes aren't tired, my spirit is." ()
Galerie (31)
Zajímavosti (12)
- Barbara Steele dopředu neviděla scénář. Všechny repliky se učila během natáčení. (Chatterer)
- Tim Burton se nechal slyšet, že jde o jeho nejoblíbenější horor. (Chatterer)
- Příběh je založen na ruském horrorovém příběhu Nikolaje Gogola “Viy” z roku 1865. (Chatterer)
Reklama