Režie:
Mario BavaKamera:
Mario BavaHudba:
Sante Maria RomitelliHrají:
Stephen Forsyth, Dagmar Lassander, Laura Betti, Femi Benussi, Luciano Pigozzi, Gérard Tichy, Antonia Mas, Ignasi Abadal, Verónica LlimeráObsahy(1)
John žije vo veľmi energickom vzťahu so svojou manželkou Mildred. Je majiteľom módneho domu, ale nikto z jeho zamestnancov, zákazníkov, ani jeho manželka netušia, že v skutočnosti je to šialenec, vyžívajúci sa vo vraždách neviest. Je len otázkou času, kým na jeho úchylku doplatí aj jeho vlastná žena. Podarí sa inšpektorovi Johna usvedčiť z vrážd alebo bude ten úspešne pokračovať vo vraždení nevinných žien? (Astaroth12)
(více)Videa (1)
Recenze (18)
Jsem velký fanda Maria Bavi a považuji ho za člověka, který pomohl definovat mnoho horrorových žánrů a svými postupy v podstatě ukázal všem ostatním jak se to má dělat. Proto mě mrzí, že tohle “giallo” je tak odfláknuté a pod standardem tohoto velikána. Nebavilo mě to, nemá to atmosféru a rozhodně nedoporučuji tenhle kousek. Bava toho natočil spoustu lepšího …. ()
S pojmem giallo bych byl v tomhle případě opatrný, spíše se jedná o netypickou sondu do vrahovy mysli. Sám se nám představí jako psychopat, který je na první pohled zcela normální a žije svůj přepychový život. Uvnitř ho však sžírá matná minulost, kdy byl svědkem vraždy svých rodičů, a deprese z ní si tak léčí na ženách, které ve svatebních šatech vraždí lesklým sekáčkem. Bohužel jednoho dne mu natolik rupne v bedně, že zabije někoho, koho neměl... Bava v tomhe snímku skloubil psychologický thriller s duchařinou, čímž nás záměrně mate, ale zkušený divák si bez problému domyslí, kam to přesně spěje. Film doplňuje pěkná hudba, přehnaně krvavé momenty ale nečekejte. Tohle je hlavně o hereckém koncertu vyšinutého vraha, co se stále víc propadá do hlubin totálního šílenství. ()
"Jmenuji se John Harrington a jsem paranoik a vrah" Tak se uvede vypravěč a hlavní hrdina tohoto polovičního gialla, v němž nejde o to kdo vraždí, to víme hned od začátku, ale jak a proč a jestli bude vrah odhalen. Mario Bava zkombinoval psychologické kriminální drama, giallo i duchařský horor s nádechem gotiky. Výborně stravitelný mix, který chutná i díky představiteli šíleného vraha. Hezounek Frederick Forsyth s ocelově modrýma očima Franca Nera sice není bůhvíjaký herec, ale vše zachraňuje přirozeným charismatem a v pohodě si s ním vystačí. Za nejpovedenější se však dá označit poslední jemně hororová duchařská třetina, v níž Bava vykouzlil dokonalou gotickou atmosféru a v některých okamžicích i slušně děsí. Mírně předvídatelné rozuzlení na kvalitě snímku taky neubírá, působí totiž spíš jako přirozený následek událostí minulých, tedy pouhé dodržení zákonu akce a reakce. Spokojenost. ()
Mysteriozní drama s prvky gialla (dívky jsou zabíjeny sekáčkem na maso, vrah je však znám od začátku) a gothického horroru (rozlehlý dům, snové scény se mísí s realitou a neklidná hudba nevěstí nic dobrého). John nemá dobré vzpomínky na dětství, ale aby si vybavil klíčovou scénu, co způsobuje jeho noční můry, musí najít poslední díly skládačky. Místy poetický film s krásnou kamerou (smysl pro kompozici, detail, světlo a stín i barvy) se v poslední třetině mění v duchařský příběh, který ale diváka nevyděsí. Obecně film není příliš strašidelný, ale dobře se na něj dívá. Vynikající hudba, kdy se střídají klidné pasáže s dechovými nástroji a spinetem a pasáže temné plné tíživých tónů a řezající kytary, je typicky italská. Krásné dívky jsou třešničkou na lehce psychedelickém dortu upečeném klasikem žánru. John jakoby vypadl z povídek E.A.Poa. Z dnešního pohledu je však film spíše pro příznivce kinematografie 60. - 70. let. ()
Ostal mi posledný giallo kúsok o sériovom vrahovi, dúfal som v nápravu dojmov, no bohužiaľ, opätovne ide o snímok, v ktorom sú všetky karty rozdané hneď od úvodu, pričom myšlienkový súboj medzi detektívom a vrahom, rozhodne nie je podaný spôsobom, že by jeden jasal. Je z toho cítiť "starina", ako kriminálka to nijak mimoriadne neohúri, čiže žiadny aplauz na záver sa nekoná. ()
Galerie (19)
Photo © One Plus One
Reklama