Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové  Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)

(více)

Recenze (30)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Film, v němž by nebyla nouze o humor a přitom by hrál na jemnou strunu lidských citů, byl žádanou akvizicí snad u všech tehdejších producentů. Svou roli v tom nepochybně sehrál také fakt, že podobné románky masově zpopularizovaly ženské týdeníky, v nichž tyto příběhy lásky a cti obvykle vycházely na pokračování. Přestože tvůrci v čele s režisérem Oldřichem Kmínkem byli do jisté míry limitováni původní předlohou, v tomto případě ryze nenáročným dílkem Marie Blažkové, podařilo se do filmu vměstnat celou řadu komických špílců, které měly za úkol vytvářet vedlejší (odlehčený) rámec pro hlavní dějovou linii. Je nasnadě, že tento nesnadný úkol připadl především temperamentní Věře Ferbasové, která exceluje ve scénách ze školních škamen, a také Theodoru Pištěkovi, jenž si tu střihl věčně namíchnutého strejce, náruživého fotbalového fanouška. Milý, vcelku sympatický film, který dokáže ještě dnes vyloudit na tváři lehký úsměv i decentní slzu. A koneckonců o nic víc tu přece nejde. ()

Reklama

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Tento v televizi méně uváděný slaďák možná nedosahuje kvalit jiných pamětnických komedií, ale ukazuje laskavou tvář prvorepublikových časů. Jako žena se s potěšením dívám na tehdejší účesy, módu, hudbu a záběry staré Prahy. Tyto snímky jsou svědectvím své doby, proto jsem k hereckým výkonům i sladkobolným příběhům shovívavější a nehodnotím je tak přísně. Příjemná oddechovka. Zaujalo mě, jak se na hodině fyziky zmiňuje učitel Bedřich Veverka o televizi. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Po obrovské kampani Hvězdy se Světlem jeho očí bylo jasné, že další podobné filmy se Zitou Kabátovou na sebe nenechají dlouho čekat. Nicméně další román, tentokrát z pera Marie Blažkové - Spodní tony - neměl už tak atraktivní ceny v soutěži, jakými byly dívčí role ve filmové adaptaci. Osvědčenou Zitu tak doplnila rok od roku lepší Věra Ferbasová a debutující Eva Gerová. Výběr to byl šťastný, protože Věra i Eva brzy rozkvetly jako výtečné komičky. Na jistotu pokračovala spolupráce Stelibského v interpretaci R. A. Dvorského. Zápletka je sice možná až příliš moderní a pesimistická, přesto není důvodu nad Manželstvím na úvěr ohrnovat nos. Kromě hlavního ženského tria film oslní záběry tehdejší Prahy a ty nejlepší frky dostaneme od Pištěka, který má lepší vyřídilku než trio klepavých bab Kysilkové, Balek-Brodské a Nollové. Tu a tam mám chuť i na Bělu Tringlerovou, leč byla koč, ale neměla na růžích ustláno. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Oddechová prvorepubliková limonáda, která možná měla být vztahovým dramatem, ale díky Věře Ferbasové se lehce a neplánovaně nachýlila ke komedii. Navzdory plytké zápletce a lehce toporným hereckým výkonům je to vcelku milá podívaná, která sice nenadchne, ale neurazí a člověk se s ní rád na chvíli ponoří do iluze idylických starých časů. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe. (dyfur)
  • V čase 11:46 je zde mezi novinkami technického pokroku zmíněna televize. První komerční přístroje se začaly prodávat teprve v roce 1934. V roce 1935 existovaly na světě zhruba tři stovky televizních přijímačů. (HonzaR.)
  • Eva Gerová, jako začínající herečka, dostala ze tento film honorář 12 000 Kčs. (kosticka7)

Reklama

Reklama