• anli
    ****

    Klasika ceskeho cernobileho filmu s kralem komiku v hlavni roli.Myslim,ze patri mezi nejlepsi kousky Vlasty Buriana a ackoliv na stare kousky moc nejsem,tohle je opravdu povedena komedie,Wassermanem dobre napsana a Lamacem dobre zrezirovana.Ostatni herci jen prihravaji a jakmile Burian zmizi z platna,film ztrati tempo a nema co nabidnout.To je ale u Burianovych filmu vlastne normalni.Davam jasne cernobilych 90%.(20.11.2010)

  • Frajer42
    **

    Z toho mála filmů s Vlastou Burianem, které jsem za svůj život zatím viděl, byl tenhle film jednoznačně tím nejhorším. Ovšem je důležité vědět, jak si vůbec představit nějaký nejhorší film, když je v něm Vlasta Burian. Slovo špatný nebo nejhorší je v tomto případě silně relativní. Ovšem pokles humoru a celého příběhu od jiných Burianovských kousků je více než patrný a já prostě musím hodnocení adekvátně snížit, a to až na 2*.(6.4.2012)

  • Marthos
    *****

    Když se poprvé na filmovém plátně objevila postava svérázného Jana Damiána Ducháčka, kina praskala ve švech. Hrací pole naplno ovládl Vlasta Burian, který během několika málo okamžiků rozmetal původní text a nahradil jej fascinujícím gejzírem umělecké improvizace a prostořekosti, která se nezastavila před nikým a před ničím. Hra rakouských autorů Bernauera a Oesterreichera Konto X měla tu výhodu, že tvořila jeden ze stabilních základů Burianova jevištního repertoáru, díky čemuž mohl scénárista Václav Wasserman pravidelně usedat s poznámkovým blokem do hlediště a trpělivě skládat mozaiku toho nejlepšího, co král komiků večer co večer upustil z úst. Režisér Karel Lamač samozřejmě tušil, že nebude jednoduché Buriana včlenit do konkrétní tvůrčí představy, přesto nedopustil, aby se z filmu stala nekontrolovatelná korida bez toreadora, jako tomu bylo u některých starších veseloher. Burianův hrdina výjimečně není žádný popletený moula nebo uniformovaný narcis, ale pragmaticky uvažující úředník, který se neostýchá seznámit povýšeneckou šlechtickou rodinu o skutečném stavu jejich katastrofální finanční situace a krotit svého zaměstnavatele v neuváženém milostném vzplanutí k jejich půvabné dceři. Jednoduché, úderné věty, geniální vtipy a ironií zdobený situační humor, vyvedený v některých momentech ad absurdum, ale nikdy ne tak, aby přestal být účinným. Scéna střídá scénu, dialog stíhá dialog a mezi tím vším ve vzduchu poletují Burianovy originální ekvilibristické hrátky typu Zdrdoduch, Rintintýna nebo astronomie versus agronomie. Bylo by ovšem poněkud liché domnívat se, že film stojí a padá s Burianem, namnoze skvělé jsou totiž výkony jeho spoluhráčů, z nichž především Čeněk Šlégl vytvořil vskutku zdařilou postavu senilního kapitána ve výslužbě. Adina Mandlová zastávala v Burianových filmech většinou ryze dekorativní úlohu a pro tyto účely je její osobnost plně dostačující, nicméně bilance haasovské školy se tu projevuje ve zdánlivých maličkostech, jakým je pouhé pousmání nebo zdvihnutí obočí. Do popředí diváckého zájmu se celkem bez problémů zařadila vynikající etuda rozvodového stání manželů Rabasových v podání Václava Trégla a Marie Blažkové, kteří i na rozsahem nevelkých rolích již pokolikáté přesvědčují o svém mimořádném komediálním nadání. Politické vyznění filmu, nemilosrdně sžíravé vůči starým monarchistickým strukturám, lze v rámci dobových souvislostí vnímat bezpochyby jako nenápadnou podporu ohrožené československé demokracii. V širším slova smyslu je potom Ducháček jedno z nejsvěžejších prvorepublikových děl, nesmrtelná mohyla Burianova fenomenálního klaunství, unášeného na vlnách (ne)citlivého sarkasmu a laskavé ironie. "S váma počítat nemůžem, poněvadž vy jste línej, tak jedině tady milostivá paní, že by šla jako nějak do šatny. - Věšet kabáty? To se radši pověsím sama! - To je dobrej nápad!"(4.10.2008)

  • jedna_vrana
    ****

    Stará česká klasika postavená na neuveriteľnom hereckom talente Vlasty Buriana. Ide o humor slovný, situačný, ale niekedy stačí aj jeho mimika. V tomto filme na jeho výkon nestačí príbeh JUDr. Fauknera a jeho snahy zachrániť skrachovanú rodinku aristokratov (všetko kvôli láske k Júlii) a ani výkon ostatných hercov. Napriek tomu sa na film dá pozerať x-krát a aj keď len kvôli samotnému Burianovi... "Tohle, to je bůžek? (soška Budhu) To není milostpaní?" a množstvo, veľké množstvo ďalších gagov...(19.1.2020)

  • nash.
    *****

    I po x-té repríze zůstává nejlepší z těch typicky burianovských komedií. Od prvního záběru je tornádo Ducháček mimořádně zábavnou postavou, která chrlí hlášky jako kulomet a předvádí se stejnou kadencí také nezapomenutelně výtečné výstupy a slovní přestřelky (v nichž mu nejzdatněji přihrává, ostatně jako vždy, geniální mistr malých rolí Čeněk Šlégl). Jeho řešení problémů jsou blesková, brilantní a zábavná ať už jde o rozvod nebo jablko, jeho vyřídilka udivující a jeho energie nakažlivá.(16.8.2011)

  • - Film byl natočen na motivy divadelní hry Rudolfa Österreichera "Konto X". (Komiks)

  • - Ve scéně, kdy Ducháček (Vlasta Burian) vysvětluje manželům Rabasovým (Václav Trégl a Marie Blažková) právní následky převzetí peněz ve výši 25 tisíc korun, říká, že je vezme "do úschovy, na 8 dní. Ale co na 8 dní, do pátku, protože v pátek nám dá Kalous". Když však v jedné z předcházejících scén Ducháček volal právě do firmy Kalous, bylo mu slíbeno zaslání pouhých 10 korun. (Klot)

  • - Originálne je na tú dobu úvod filmu, namiesto obvyklých titulkov vidíme tváre autorov a hercov. (Raccoon.city)